stigge Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 För det första: efter en sommar med Pegasus (trots alldeles för lite körning) kan jag konstatera att det var helt rätt att tömma spargrisen och köpa en färdig bil när det saknades möjlighet att kräla i garaget och färdigställa den första bilen. Otroligt bra att känna efter och planera/revidera receptet gällande min DD7. Låg vikt är högprioriterat liksom en kompromiss mellan prestanda och komfort. Alltså lutar det mot en R1-motor eller en Busa om det dyker upp ett billigt alternativ. Men det var inte det som mitt dilemma gäller. Efter flera års helrisig rygg har jag äntligen blivit opererad. Bort med två diskar, in med titan och kolfiber och tre stelopererade kotor. Känns förjäkligt skönt. Tio dagar efter operation var jag ute och rattade Pegasus i höstrusket. Men det är lång konvalescens och nedsatt rörlighet, kanske livslång. Minst ett år i alla fall. Och då är frågan om det är rimligt ur någon aspekt att behålla en bil som inte blir färdig nästa år heller, och kanske inte nästnästa. Jag vill inte sälja och behöver väl egentligen inte heller av plånboksskäl. Men det gör ont att trava runt i garaget utan att ha byggförmåga. Helt klart är det ekonomiskt tveksamt att sälja av prylarna eftersom det blir omöjligt att ta hem utlagda pengar. Samtidigt kan man säga att det kostar 800 spänn i hyra varje månad grejorna står och tar upp halva garaget. Drömmen lever i allra högsta grad men jag börjar inse att man inte kan stapla bra-att-ha-någon-gång-saker hela livet. Möjligen skulle jag orka med att förädla Pegasus-åket med antingen en hojmotor eller en modernare Ford, kanske en Duratec. Och peta in mina nyinköpta hyllvärmare i bilen och sälja de gamla, fullt fungerande delarna ihop med chassit. Inte så mycket jobb, det är på pluskontot. Ny SFRO-besiktning och allt krångel som medföljer, det är minussidan. Att sambon placerat nytt kök som prio1 med mig som montör gör att bilen skjuts ännu längre bort i kalendern. Det här blev rörigt men det är ingenting jämfört med oredan som är i skallen just nu. Kanske sälja båda bilarna och köpa färdig BEC när tillfälle bjuds? Någon som sitter inne med facit? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 tja om det är snabbt och lätt ..tredje alternativet.. bygga om pegan.. mycket jobb.ny SFRO.. DD7 vila flera år... blir dammig.. B) inte lätt..men hälsan kommer ju först... lycka till med kurerandet av ryggen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Snacka om seriös lättning! Chapman skulle älska en förare som dej, ut med diskarna och in med kolfiber och titan!!! :racesmile: Skämt åsido, sälj skrotet och köp en Cobra. Och hoppas att det går bra med din rygg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Dum fråga kanske men... bygga kök eller bygga bil, känner ryggen någon skillnad egentligen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted November 3, 2007 Share Posted November 3, 2007 Med erfarenhet av detta kan jag säga att du ska glömma montera kök! Hur mycket det belastar ryggen när man planerar och sen när man väl ger sig på det är en helt anann sak. Man har dessutom lätt för att göra små saker under tiden som inte är så bra för ryggen. För inte fan får jobbet stå still i väntan på att nån ska komma och flytta en enkel sak, nä då gör man det själv! Ett gott råd! Gör inget vid ditt kök! Jag känner ingen detta! Det kan sluta olyckligt med väldigt litet eller inget att vinna. Angånde din bil och om du orkar med det...du vet nog själv vad som är bäst för din rygg. Att vilja en sak är en sak att kunna göra det är en annan sak. Få människor erkänner detta för sig själv utan fortsätter gärna som innan. Min far har samma problem, men jag "delar" då hans intresse och gör de tunga bitarna. Det finns säkert andra sätt! Ta hand om dig! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 3, 2007 Author Share Posted November 3, 2007 Tack för tips och råd och stöd. Men jag annonserar nog den halvfärdiga, antingen i delar eller som paket. Efter konsultation med en ölkasse... Enkelt men kanske inte så bra för börsen. Fast varför ska man titta bakåt? Det får nog bli Pegasus med modernare fordmaskin. 105-hästars 1800-zetec, då borde det väl inte ställa till det med ny SFRO? Same same ut different. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 4, 2007 Share Posted November 4, 2007 Ursäkta men BEC vad är det? kan det stå för bike engine car? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted November 4, 2007 Share Posted November 4, 2007 det är den gängse förkortningen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 5, 2007 Share Posted November 5, 2007 SFro eller ej beror vål lite på vad det står i dina papperen. hade en P1800 en gång med jaggaaxlar o B30=6cyl motor i. i papperen stod #fram o bakvagn bytt till annan typ" motor bytt till annan typ. jag frågade häromåret på bilprovningen ..vad gör jag om det här gamla sänket till motor så blev svaret.... sätt i vad du vill.. Min Dutton där stär bara Opel 2,0 16v. det finns ju några att välja på här. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 13, 2007 Author Share Posted November 13, 2007 motor: ford 2.0 står det i mina papper. Lika bra att kolla det där noggrant så jag inte står där med en massa trassel. Den dagen bilen ska säljas (när det är dags för villaköp om tre-fyra år) kan det vara skönt att ha ryggen fri också. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 13, 2007 Share Posted November 13, 2007 kolla även på vv:s hemsida "fordonsdata" där kan stå mer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 14, 2007 Author Share Posted November 14, 2007 Där står inte något annat än detta (förutom Effekt kW: 81) T12A AMATÖRBYGGT FORDONT13E ÅRSMODELLBETECKNINGEN AVSER SAMMANSÄTTNINGSÅRET T31M DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG (BENSIN) RESPEKTIVE RÖKTÄTHET OCH KÖLDSTARTANORDNING (DIESEL) (DISPENSAVGIFT 7000 KR) T71K SPÅRVIDD FRAM 1,390 METER T71L SPÅRVIDD BAK 1,520 METER CHASSINUMMER PLACERAT PÅ HÖGER RAMBALK VID MOTORFÄSTE. DÄCKDIMENSION FRAM 195/50R15 RAM: FACKVERKSKONSTRUKTION. STYRNING:KUGGSTÅNG FORD ESCORT MKII FRAMVAGN: DUBBLA A-LÄNK+TAUNUS SPINDLAR. BAKVAGN : TAUNUS STEL AXEL. FRAMBROMS: TAUNUS SKIVOR+BROMSOK. BAKBROMS :TAUNUS TRUMBROMS. MOTOR :FORD 2000 CM3 4CYL. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted November 14, 2007 Share Posted November 14, 2007 T71K SPÅRVIDD FRAM 1,390 METERT71L SPÅRVIDD BAK 1,520 METER :icon_smartass1: Svart på vitt att den egentligen inte är godkänd, får ha max 100 mm skillnad i spårvidd. Har man diffbroms är det bara 50 mm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted November 14, 2007 Share Posted November 14, 2007 CM3 är nog motorkoden Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
stigge Posted November 14, 2007 Author Share Posted November 14, 2007 nejnej, kubikcentimeter. :icon_smartass1: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.