Jump to content

Sälja Eller Behålla - Hjälp Mig Med En Spark I Rätt Riktning


stigge

Recommended Posts

För det första: efter en sommar med Pegasus (trots alldeles för lite körning) kan jag konstatera att det var helt rätt att tömma spargrisen och köpa en färdig bil när det saknades möjlighet att kräla i garaget och färdigställa den första bilen.

Otroligt bra att känna efter och planera/revidera receptet gällande min DD7. Låg vikt är högprioriterat liksom en kompromiss mellan prestanda och komfort.

Alltså lutar det mot en R1-motor eller en Busa om det dyker upp ett billigt alternativ.

Men det var inte det som mitt dilemma gäller.

Efter flera års helrisig rygg har jag äntligen blivit opererad. Bort med två diskar, in med titan och kolfiber och tre stelopererade kotor.

Känns förjäkligt skönt. Tio dagar efter operation var jag ute och rattade Pegasus i höstrusket.

Men det är lång konvalescens och nedsatt rörlighet, kanske livslång. Minst ett år i alla fall.

Och då är frågan om det är rimligt ur någon aspekt att behålla en bil som inte blir färdig nästa år heller, och kanske inte nästnästa.

Jag vill inte sälja och behöver väl egentligen inte heller av plånboksskäl. Men det gör ont att trava runt i garaget utan att ha byggförmåga.

Helt klart är det ekonomiskt tveksamt att sälja av prylarna eftersom det blir omöjligt att ta hem utlagda pengar.

Samtidigt kan man säga att det kostar 800 spänn i hyra varje månad grejorna står och tar upp halva garaget.

Drömmen lever i allra högsta grad men jag börjar inse att man inte kan stapla bra-att-ha-någon-gång-saker hela livet.

Möjligen skulle jag orka med att förädla Pegasus-åket med antingen en hojmotor eller en modernare Ford, kanske en Duratec.

Och peta in mina nyinköpta hyllvärmare i bilen och sälja de gamla, fullt fungerande delarna ihop med chassit.

Inte så mycket jobb, det är på pluskontot.

Ny SFRO-besiktning och allt krångel som medföljer, det är minussidan.

Att sambon placerat nytt kök som prio1 med mig som montör gör att bilen skjuts ännu längre bort i kalendern.

Det här blev rörigt men det är ingenting jämfört med oredan som är i skallen just nu.

Kanske sälja båda bilarna och köpa färdig BEC när tillfälle bjuds?

Någon som sitter inne med facit?

Link to comment
Share on other sites

tja om det är snabbt och lätt ..tredje alternativet..

bygga om pegan.. mycket jobb.ny SFRO..

DD7 vila flera år... blir dammig.. B)

inte lätt..men hälsan kommer ju först... lycka till med kurerandet av ryggen..

Link to comment
Share on other sites

Snacka om seriös lättning! Chapman skulle älska en förare som dej, ut med diskarna och in med kolfiber och titan!!! :racesmile:

Skämt åsido, sälj skrotet och köp en Cobra.

Och hoppas att det går bra med din rygg.

Link to comment
Share on other sites

Med erfarenhet av detta kan jag säga att du ska glömma montera kök! Hur mycket det belastar ryggen när man planerar och sen när man väl ger sig på det är en helt anann sak. Man har dessutom lätt för att göra små saker under tiden som inte är så bra för ryggen. För inte fan får jobbet stå still i väntan på att nån ska komma och flytta en enkel sak, nä då gör man det själv!

Ett gott råd! Gör inget vid ditt kök! Jag känner ingen detta! Det kan sluta olyckligt med väldigt litet eller inget att vinna.

Angånde din bil och om du orkar med det...du vet nog själv vad som är bäst för din rygg. Att vilja en sak är en sak att kunna göra det är en annan sak. Få människor erkänner detta för sig själv utan fortsätter gärna som innan. Min far har samma problem, men jag "delar" då hans intresse och gör de tunga bitarna. Det finns säkert andra sätt!

Ta hand om dig!

Link to comment
Share on other sites

Tack för tips och råd och stöd.

Men jag annonserar nog den halvfärdiga, antingen i delar eller som paket. Efter konsultation med en ölkasse...

Enkelt men kanske inte så bra för börsen.

Fast varför ska man titta bakåt?

Det får nog bli Pegasus med modernare fordmaskin. 105-hästars 1800-zetec, då borde det väl inte ställa till det med ny SFRO? Same same ut different.

Link to comment
Share on other sites

SFro eller ej beror vål lite på vad det står i dina papperen.

hade en P1800 en gång med jaggaaxlar o B30=6cyl motor i. i papperen stod #fram o bakvagn bytt till annan typ"

motor bytt till annan typ. jag frågade häromåret på bilprovningen ..vad gör jag om det här gamla sänket till motor så blev svaret.... sätt i vad du vill..

Min Dutton där stär bara Opel 2,0 16v. det finns ju några att välja på här.

Link to comment
Share on other sites

motor: ford 2.0 står det i mina papper.

Lika bra att kolla det där noggrant så jag inte står där med en massa trassel.

Den dagen bilen ska säljas (när det är dags för villaköp om tre-fyra år) kan det vara skönt att ha ryggen fri också.

Link to comment
Share on other sites

Där står inte något annat än detta (förutom Effekt kW: 81)

T12A AMATÖRBYGGT FORDON

T13E ÅRSMODELLBETECKNINGEN AVSER SAMMANSÄTTNINGSÅRET

T31M DISPENS FRÅN AVGASRENING FRÅNSETT CO-HALT VID TOMGÅNG

(BENSIN) RESPEKTIVE RÖKTÄTHET OCH KÖLDSTARTANORDNING (DIESEL)

(DISPENSAVGIFT 7000 KR)

T71K SPÅRVIDD FRAM 1,390 METER

T71L SPÅRVIDD BAK 1,520 METER

CHASSINUMMER PLACERAT PÅ HÖGER RAMBALK VID MOTORFÄSTE.

DÄCKDIMENSION FRAM 195/50R15

RAM: FACKVERKSKONSTRUKTION.

STYRNING:KUGGSTÅNG FORD ESCORT MKII

FRAMVAGN: DUBBLA A-LÄNK+TAUNUS SPINDLAR.

BAKVAGN : TAUNUS STEL AXEL.

FRAMBROMS: TAUNUS SKIVOR+BROMSOK.

BAKBROMS :TAUNUS TRUMBROMS.

MOTOR :FORD 2000 CM3 4CYL.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...