ejorris Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 Har kollat lite priser på 240 bakaxlar och bla hittat en -81 med Aluklump för 1500kr (26000 mil), Samma ställe hade en lågmilare (10000mil) i mycket bra skick för 1700kr. Läst lite runt och viktskillnaden skall vara på ca 14kg, men spelar det egentligen så stor roll? Tanken är att den skall sitta i en "bruksbil" och inte användas för banåkande. Av samma anledning så tycker jag inte diffat är så viktig heller. Kan det finnas andra fördelar med Alu-varianten, förutom att rosten biter dåligt på den ;) eller är en lågmilare att föredra. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 ju lägre ofjädrad vikt desto bättre Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 14 kg här och 14 kg där....många beckar små.... Michael här på forumet brukar predika om låg vikt och det är mycket vettigt att spara in 14kg tycker jag om du kan! Mellanskillnaden får du säkert ändå betala i bensin förbrukning för att släpa runt 14kg=) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted October 31, 2007 Author Share Posted October 31, 2007 Grejjen är att Aluaxeln är 200kr billigare, men det skiljer nästan 20.000mil mellan dem. Hur mycket får jag räkna med att bekosta den äldre Aluaxeln om jag måste renovera upp den. /J Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 omöjligt att svara på. troligen behöver du inte renovera alls, byte av olja och tätningar är förstås alltid bra. är utväxlingen en sådan du vill ha? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted October 31, 2007 Share Posted October 31, 2007 (edited) Har kollat lite priser på 240 bakaxlar och bla hittat en -81 med Aluklump för 1500kr (26000 mil), Samma ställe hade en lågmilare (10000mil) i mycket bra skick för 1700kr. Läst lite runt och viktskillnaden skall vara på ca 14kg, men spelar det egentligen så stor roll? Tanken är att den skall sitta i en "bruksbil" och inte användas för banåkande. Av samma anledning så tycker jag inte diffat är så viktig heller. Kan det finnas andra fördelar med Alu-varianten, förutom att rosten biter dåligt på den ;) eller är en lågmilare att föredra./J Hej ejorris ! Alu axeln skiljer en del mot den vanliga 240 axeln även invändigt. Ska du dela på den och renovera eller iallafall gå igenom den (vilket kanske är på sin plats efter minst 26000 okända mil) så har du ett anorlunda utförande på diff fästena och annat förfarande för kuggspelsjusteringen mot vad andra axlar har. Det kräver lite extra verktyg jämfört med de vanliga axlarna om du vill byta utväxling. Vad vill du ha för utväxling och vad sitter det i dom??? alla de "små" drevsatserna från de vanliga axlarna passar även i aluaxeln En sak som kanske kan vara värt att betänka är att du alltid har den klenare av volvos drevsatser i alu axeln. Nu vet jag inte om den alternativa axeln du har på gång är en 1030 med samma drevsats eller 1031 axel med den kraftigare drevsatsen men då är det lite upp till dej och din körstil vilken som är att föredra, 1031 axlarna har även kraftigare pinjonglagring. Fördelen med alu axeln kan vara den lägre vikten, men 14 kg låter mycket..... jag har haft båda sorter och bärt runt på i garaget, vi diskuterade vikterna när de skulle lastas upp på ett släp och var överrens om att det inte var så stor skillnad ( utan att väga dom vid det tillfället) men 14 kg. borde varit klart märkbart vid jämförelse, visst det kan stämma men verifiera det gärna en gång extra..... En annan sak du kan ha i åtanke är att med alu axeln så har du bultade axelrör där volvo på 80 talets början gjorde smått koniska shims som de lade mellan diffklumpen och axelröret för att få lite camber och / eller toe i bakvagnen. Det är svårt att få med någon reda på de stela axlarna annars trots att vissa med flit fixar det med våld och varierande framgång på de övriga också till rally mm.... Angående rosten så biter den förövrigt alldeles utmärkt på alu axlarna med eftersom axelrören är i helt vanligt "bonnjärn" (ferrum agronomum) :) bara klumpen är i alu och den oxiderar finfint. Edited October 31, 2007 by Arrowsmith Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.