ejorris Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Håller på att provmontera min framvagn och det ser bra ut överlag, men det dök upp lite bryderier när jag skulle montera krängningshämmaren. Jag bygger ett Cobrainspirerat bygge med Opel Mantas framvagn. Flyttat fästpunkterna i höjdled för krängningshämmaren som normalt sitter ca 15 cm ovanför, se bilden. Nu till egentliga frågan..... vid normalläge på länkarmar skall momentet vara neutralt eller krängaren vara "i spänn" uppåt/nedåt? Kanske bästa vore viss justerbarhet? Har försökt leta men bara funnit lite info på rejsa.nu om styvare/vekare hämmare. /J Quote
Thomas Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 Den ska inte vara i spänn över huvudtaget. om du t.ex. provar utan fjädrar så ska bärarmarna kunna röra sig upp och ner samtidigt utan spänn. en krängningshämmare fungerar när bilen kränger och då går en bärarm upp och en går ner. Quote
ejorris Posted October 22, 2007 Author Posted October 22, 2007 Tack för det svaret.... det var som jag antog, men då det är mitt första bygge så blir det mycket sökning i forum och mycket frågor. Tyvärr så passar inte originalkrängaren så som jag tänkt bygga och då har jag provat att vrida och vända den åt alla möjliga håll och försökt grunna på att flytta fästena. Den bygger helt enkelt för mycket. Får väl se mig om efter nåt annat fabrikat. Quote
Toffe Posted October 22, 2007 Posted October 22, 2007 en kränghämmare är väl inte nödvändig om resten av konstruktionen är rätt med rätt inställning av stötdämpare och hårdhet på fjädrar mm.mm. ??? /Toffe Quote
Thomas Posted October 23, 2007 Posted October 23, 2007 Jag kör utan krängnigshämmare. funkar för mig. Quote
Libell Posted October 23, 2007 Posted October 23, 2007 en kränghämmare är väl inte nödvändig om resten av konstruktionen är rätt med rätt inställning av stötdämpare och hårdhet på fjädrar mm.mm. ???/Toffe Om du skall minimera krängningen genom att endast använda hårdare fjädrar så blir det ofta lite väl stumt. Sen blir det enklare att justera balansen mellan understyrning kontra överstyrning om du har krängare. Sen kan man diskutera om man behöver krängare eller inte. Om du åker mycket bana, åker fort och vill optimera lite. Då kommer du med stor sannolikhet vilja ha krängare. Men med några lugnare bandagar och lite vägåka så klarar man sig nog bra utan. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.