Jump to content

Olika Strolekar På Chassit


Vestax

Recommended Posts

Hej!

Jag är snubblande nära att välja chassi men har favoriserat ett höjt, breddat och förlängt chassi. Denna killen har gjort 3 olika ritningar baserade på boken. Ritningarna finns här under drawings, http://www.mcsorley.net/

Första breddade chassiet beskrivs följande:

"McSorley 7+4 (~272KB)

An increase of 4" through the entire width of the chassis with subsequent changes to the diagonal members as needed. There are a few vendors manufacturing a +4" nosecone by adding 4 inches clear down the center, or this can be accomplished at home with little effort. Standard front wishbones should bolt right up assuming the track width of the donor axle is exactly 4" greater than the UK based Ford Escort Mk1 (the book donor)."

Men sen finns det ett chassie till som är lite större som beskrivs följande:

"McSorley 7+442 (~305KB) FAQ

An increased width, length and height using the nosecone and suspension mounting points suggested by the book. The increased width exists through the rear and the cockpit, while the front end is based on the book chassis and it uses a standard nosecone. The suspension brackets can be mounted according to the layout provided by the book, but the length of the front wishbones should be customized to be sure the track width agrees with the donor axle following assembly.

The increased length of this chassis provides an additional two inches for the pedal box and another two inches in the engine bay. The increased height goes through the horizontal portion of the chassis (forward of the dashboard) to balance the over all design and accommodate taller engines. A standard nosecone that is 26 inches wide at a distance of 12 inches from the front should fit with little-to-no modification, although a tall "cowcatcher" is called for to bridge the bottom of the taller chassis with the bottom of the relatively stout nosecone.

There are some vendors manufacturing nosecones that are taller than the book design to provide even more height for the engine. For example, Champion Motor Cars produces a nosecone that sits 13" below the top rails and an additional 1" above the top rails... placing a full 23.5" under the bonnet while leaving a relatively small 2" gap along the bottom of the 442 chassis. A standard book nosecone leaves a 5" gap along the bottom of this super-sized chassis."

Finns det egentligen nån nackdel att välja det större chassiet? Jag har tänkt mig en diff från sierran så axlarna får kanske förlängas ut för att få samma bredd som karossen?

Man kan nog glömma att hitta kaross detaljer som passar ändå utan man få ju skära upp plasten och bredda och förlänga allt ändå?

Vikten kan inte påverkas nämnvärt!

Har förhoppnigar om att lägga in en turbo och då behöver jag lite mer plats under huven!

Så jag kan inte se nån större nackdel...

Kan nån av er berätta för mig om jag är fel på det?

Link to comment
Share on other sites

Hej......

Jag har byggt McSorley 7+4 och den ramen är ok bredd för att använda en bakaxel från scorpio 7,5" utan att korta/förlänga drivaxlarna. Med mitt motorval var ramens bredd ok men jag har ett scoop på huven för att få ner motorn under.

Om du behöver plast har jag noskon och huv/bak skärmar som passar för ett rimligt pris.

Jag startade mitt bygge med 100mm förlängd ram men kortade det till ritningsmåttet för du behöver mer plats om du inte är över 190cm.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

"Jag startade mitt bygge med 100mm förlängd ram men kortade det till ritningsmåttet för du behöver mer plats om du inte är över 190cm."

Du menar att om man är under 190cm behöver man inte längre ram? Jag är 188cm, och kanske inte dumt att ha lite större bil. Den kommer inte bli mycket tyngre för det.

Finns det egentligen nån nackdel med att bygga en större bil? Den kommer bli lätt ändå. Funderar på att använda tunnare matrial än 2mm gods till fyrkantsprofilerna. Det borde räcka länge att använda 1,5mm. Jag har dock inte räknat på hur mycekt detta gör i vikt.

Sen är det ju motorn man ska spara vikt på. Är sugen på en V6:a men vikten är ganska hög. Jag är lite intresserad av att använda en liten motor i aluminium. Har nån nått bra förslag på en liten motor i aluminium?

Jag ska använda delad bakaxel, troligtvis från Sierran men är öppen för förslag. Tänkte ta så mycket jag kunde från Sierran men inte kanske motorn. Vill gärna ha en motor som har längre vikt och högre effekt.

Opel?

Ford?

Volvo?

BMV?

Mercedes?

Saab?

Finns ju många olika kombinationer men det borde väl var en del förslag som är att föredra.

/Landy

Link to comment
Share on other sites

lätt alu motor.. tja hojmotor ligger ju bra till då..

det med tunnare gods än 2 mm.. då kan du fete glömma v6 motorer..

viktbesparingen på schassiet skall du nog undvika genom klena rör... satsa hellre på lätt motor.låda. bakaxel..fälgar osv..där går det att göra viktbesparingar.. lätta skalstolar i stället för finsoffan..

sedan kanske man använder rattstången pedalställ..osvfrån en liten lätt bil i stället för från någon tung bil.. många bäckar små.. lättare att jaga vikt på många ställen.. sedan e iofs inte så sällan föraren den induviduellt tyngsta beståndsdelen i ett seven ekipage..

Link to comment
Share on other sites

motorn har 102-105 häst original om jag minns rätt... men bevisligen går dom bra att trimma..

på rejsa finns det en kille som plockade ut 285 hk med turbo..och hans nästa maskin blir ...starkare..

jo jag funderar på en liten överladdning några hekto typ thihi..men i början kommer jag att köra sugmotor..då bilen kommer att förhoppningsvis bli lätt, så klarar jag mig nog..

hur som kommer det alltid att finnas snabbare bättre och..dyrare bilar som kör om.. huvudsaken är att man uppnår sina egna mål.. sedan går det ju alltid att uppdatera eller bygga nytt..

jag kommer troligen att göra av mig med mitt ``bok´´ schassie då jag kommer att gå över till originalet i stället..har samlat på mig en del originaldetaljer. hjulupphängning plast båge osv..hur som så är ju caterham ett mindre lättare schassie..är 1,86 men får bra plats i Caterham schassiet.. då pedalerna är i en fram flyttad låda sas..sedan e ju kardantunneln mycket smalare än i ett bokschassie.

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Längden på sitt brunnen och platsen där för dina ben beror mycket på hur pedalstället sitter och vad du har för stolar.

Det går alltid att bygga större men det är en fråga om vad du vill ha för utseende på bilen.

Jag tycker att du ska prova att sitta i ett par olika typer av ramar och sedan besluta dig vad som är bäst för dig.

När det gäller motor är det mycket en fråga om vad du tycker är rätt, stor tung motor ex V6 eller liten 4.

Mitt val föll på Volvos alu 4 för att den har bra vrid med lågtrycks turbon, 160 Hk som är nära maxgränsen för besiktning och lätt att få ut ytterligare 50-70 Hk utan några större kostnader.

Turbon gör att det är lätt att bygga ljudämparen utan ormbo.

Ett par pluss som jag har upptäckt med motorvalet under bygget är att det finns gott om plats för rattstång och bromscylindrar på vänster sidan av motorn då turbo och grenrör är på höger sida.

Problemet med de flesta morderna motorer är höjden, dubbla kamaxlar gör att de blir svårt att få plats utan att bygga med scoop. I mitt fall är det 120mm frigång under motorn och den sticker upp ca 50mm i frammkant. Med en högre ram eller huv behövs inte ett scoop men jag tycker att bilen får smäckrare linjer om man håller ner höjden på huven.

post-601-1191772389_thumb.jpg

Lars H. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror lite som Lars, att höjden på motorn verkar vara ett stort problem för många. Om man måste bygga bilen högre på grund av det kan det ju se snyggare ut om den samtidigt blir lite bredare. Annars tror jag de allra flesta inte behöver bygga större än "bok-storlek". En sjua ska vara trång! Du kan göra den rymlig, men den blir aldrig bekväm ändå. ;) Vill man ha lite mer plats att sitta på borde det finnas lite att ta på kardantunneln, som verkar ganska väl tilltagen bokramen. Själv är jag 189cm och jag får precis plats i min bil som har samma mått som en 7 S2. Det är bara knäna och ratten kommer lite för nära varandra, så att flytta ratten bakåt står på önskelistan.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Designmässigt borde det inte se dumt eftersom den är höjd+breddad+förlängd. Det blri inte andra former utan bara en större bil men komemr troligtvis sli lika slank ut. Jag tänker använda bilen mycket. Varje dag till jobbet tex och då vill jag ha en ganska bekväm bil. Längre semestrar står oxå på önskelistan med den tilltänkta seven=)

Link to comment
Share on other sites

min motor swift gti 1,3-16 väger ...enligt vad jag hört 55kg och en samurai 5 växel låda 28 kg.. jag har inte vägt mina delar varken motor eller låda så jag litar på vikterna...tror jag

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Hur snabbt bygger man ett chassie? Är inte helt ovan att svetsa sånna här saker. Nästan bara fyrkansstänger man svetsar så det blir ju mycket enkla sömmar! Antingen kommer jag kör med pinne eller Tig. Det blir snyggare med Tig men det blir varmare och då blir det svårare att undvika att chassiet slår sig. Pinne går fortare och ger mindre värme men ger inte lika snygga rotsträngar.

Vad tror ni det tar? Berätta gärna lite..

Link to comment
Share on other sites

Jag la ner en aktiv helg på mitt chassi fredag kväll till söndag kväll, ca 20 timmar sen var chassit klart förutom alla fäste. Då miga jag överallt, själv skulle jag nog inte få för mig att svetsa med pinne snarare tig även om det tar längre tid. själv brukar jag inte använda pinne under 8mm plåt. är jö även svårare att häfta med pinne.

Edited by eslöv
Link to comment
Share on other sites

Hej!!

Men då finns det inga argument varför man inte ska göra chassiet större?

Jag är mer och mer säker på att jag ska göra ett större chassie.

En sak som bekymmrara mig är att jag ska tröttna och det ska bli ett oavslutat projekt. Så första etappen borde vara att köpa en donator och plocka ner allt och rengöra och måla. Täntke använda mig utav en sierra för att göra det så enkelt som möjligt. Om man fortfarande är sugen så gör man ramen året efter. DEller har ni andra nått förslag på hur man ska lägga upp detta för man inte ska trötta på det?

Link to comment
Share on other sites

Om jag hadde vatt som du så skulle jag nog starta med att svetsa och hämta delar efter hand som man behöver begagnade bildelar. Du har jö som jag nära till Retubilen i malmö, billiga och fast pris på delar. Själv tycker jag det är onödigt att husera en hel bil i verkstaden för de delar man behöver, sen går det jö även artt välja ut go bitarna från olika bilar.

Tror man ska starta med bygga ramen så man ser det händer nått. de går snabbt i början sen ska det mer funderas o trixas men det är skoj med lite utmaningar.

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Janne: Nej har ej köpt ett kit, tänkte göra allt själv, dumt?

Fredrik: Jag har aldrig kört själv till skroten och plockat grejor men jag har varit me dm andra. Jag tyckte det kunde varit enkalare att haft bilen hemma i lugn och ro så man kunde plocka grejorna i lugn och ro.

Det verkar vara ett jävla meck att stå där och plocka motorer och kablage. ¨Då får man ju ha hur mycket verktyg som helst med sig. Får man ens ut en motor med vanliga vertyg? Hjälper de till sen vid lyftet av motor till släpet? Vad får man betala för en motor tex?

När man har en donator bil har man ju allt för 500-2000kr som man behöver. Det lär ju bli dyrare om mangår till skroten. Eller?

Men sen är det ju som du säger, man plockar ju delar precis hur man vill. Men det känns omständigare men jag kanske har fel där (troligtvis). =)

Jag kan hålla mig dig att göra ramen är ju nånting som göra att det ser ut som det går framåt.

Hur långt tid tar/tog ditt bygge Fredrik?

/Landy

Link to comment
Share on other sites

Hej vestax jag håller också på att planera ett bygge, svårast är att bestämma sig för vilken donator man skall ta :unsure: Ska man gå den lätta vägen så är det väl sierra / scorpio som gäller annars så verkar Nissan 2.0 litersmotorn SR20DE (143Hk) tillsammans med en låda från 200sx vara ett bra alternativ. Likaså Toyotas 4A-GE 1600cc på 125 Hk liten och lätt men där har jag inte hittat passande låda än, kanske finns adaptrar ??

donatorer motorer lådor bakaxlar finns ju en uppsjö "bara att välja" jovisst :wacko:

En ram var jag och hämtade "bortskänkes mot avhämtning" men efter lite konsultation med Therealpinto så :( blir det att svetsa ny ram även för mig

(sätt trianguleringarna där dom skall vara och inte nån cm eller två på sidan om)

Lycka till :)

Toffe

Link to comment
Share on other sites

Hej vestax

jag håller också på att planera ett bygge, svårast är att bestämma sig för vilken donator man skall ta :unsure: Ska man gå den lätta vägen så är det väl sierra / scorpio som gäller annars så verkar Nissan 2.0 litersmotorn SR20DE (143Hk) tillsammans med en låda från 200sx vara ett bra alternativ.

I vilken bil sitter den 2.0 liters motorn?

Likaså Toyotas 4A-GE 1600cc på 125 Hk liten och lätt men där har jag inte hittat passande låda än, kanske finns adaptrar ??

Är det corollas GTI motor? Jag har själv varit inne på en lätt motor tex Suzuki Swift plus samurajlådan efter fått tips och vikter här på forumet. Nu har jag varit lite inne på en motor från S40 T4. Men då får man kanske dra ner laddtrycket och bromsa om den. Men man har ju då möjlighet till att få en fruktansvärt stor effekt relativt till vikten men lite små ändringar. Är därför väldigt sugen på turbo motor.

donatorer motorer lådor bakaxlar finns ju en uppsjö "bara att välja" jovisst :wacko:

En ram var jag och hämtade "bortskänkes mot avhämtning" men efter lite konsultation med Therealpinto så :( blir det att svetsa ny ram även för mig

(sätt trianguleringarna där dom skall vara och inte nån cm eller två på sidan om)

En dum fråga men vad är trianguleringar? Jag har förstått att det är för att göra chassiet vridstyvt. Hur gör man dom och hur får man reda på vad dom ska sitta? Jag har hittat fina ritningar som jag nämt högst upp i denna tråden. Men där skriver dom ut att trianguleringarna inte är gjorda. Kan nån förklara för mig Vad som ska göras?

Men allt blir ju enklare om man kan ta allt från EN donator bil utan att tveka! Men det är kanske att göra det för bekvämt. Men jag är bara rädd att projektet stannar av om det blir för invecklat. Är det bra jag som är orolig för sånt?

/Landy

Link to comment
Share on other sites

Om du tänker dig en fyrkant och sen sätter dit en diagonalsträva så får du två trianglar mao. triangulering.

Nissan SR20DE finns i Sunny GTi , Almera GTi och Primera GT kanske några till. 200 SX hade en SR18DET turbosnurra

på 169 Hk, skall även finnas en SR20DET allt enligt Wikipedia

Toyota 4A-GE satt i Corolla GTi 90-92 eller den lite vanligare 4A-FE på 105 Hk.

Suzuki är åxå ett bra val helt klart.

Stannar av, tjaa, det beror väl på när man tänkt bli färdig. Jag fyller 47 nästa gång å har i nuläget tänkt ha en körklar bil senast till 50årsdagen.......

Link to comment
Share on other sites

Janne: Nej har ej köpt ett kit, tänkte göra allt själv, dumt?

/Landy

Inte alls dumt, jag tänkte bara om du är osäker på att gå iland med projektet så är det mycket mer motiverande å se resultat snabbt.

Ett de lux kitt å sen hämta standardgrejjor från skroten: zetec, typ9låda, sierradiff osv., måste vara det absolut smidigaste sättet.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Tjena!

Jo det hade varit smidigast att köpa ett kitt från Westfield och sen montera den bara. Men då har man lagt ut minst 150 000:-

Sååå mycket pengar jag inte till detta=)

Men man får räkna med 3års byggtid minst på en locost då?

Link to comment
Share on other sites

Byggtiden blir väl lite avhängigt antalet pengar man lägger ner, mycket pengar lika med nya delar lite modifiering

och då går det givetvis fortare. För egen del så siktar jag på max tre år i nuläget men när man inte har nån kristallkula så...............

Ska man lyckas på ett år så är det nog ett kit som gäller eller mååååååååånga timmar i garaget

Link to comment
Share on other sites

Jag har lagt ner ca 10 timmar i veckan i snitt sen januar i år förutom maj, juni och juli o bilen är i stort klar förutom finliret så som lite glasfiber detaljer o lack. Men nu är det inte första gången jag svetsar, svarvar, konsturerar o bygger konstiga saker. Men räkna det dubbla. så är du garanterat klar om du inte är van vid mekaniska bygge. + det är enklare om du går på en känd linje som du också är inne på (ford).

De e klart du ska starta att bygga, målet är inte bara att va klar med bilen o köra det är även skoj att ha något att fundera på o fixa o dona med. O hur många känner du som har byggt sin egen spor bil.

Är du intreserad att komma över o titta på våra två bygge så är du välkommen, håller till utan för Eslöv. är du det så fixar vi en väg beskrivning sen.

Mvh Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej Fredrik!!

Det var en trevlig inbjudan! Vi tillfälle kan detta bli aktuellt.

Du säger vi? Är det du och en kompis eller du och din tjej?

Jag har en Landrover från 1960 som ska målas och sättas ihopa. Kan bli färdig redan tidigt i vår. Efter det letar jag nästa projekt. Problemet är att jag har en maskinhall att vara i. Där är kallt och det är framför allt jordgolv. Så köra verkstadskran är inte det enklaste. Funderar på att regla upp en lite bur och gipsa in. Det kostar inte många kronor. Kanske man slipper gjuta golv=)

Jag skulle egentligen vilja hålla på på vintern och då krävs det att jag reglar upp en liten bur=) Det behöver itne vara så stora utrymme. Har för mig att nån annan i detta forumet gjorde nått liknande.

Edited by Arrowsmith
Onödig citering av inlägget direkt ovanför.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Detta är utseéndet jag letar efter.

Är detta mer bokchassie eller är det breddat? Jag är sugen på McSorleys 7+4 men vill iten att det ska se för brett ut...

Westfields chassie, är det ungefär bokchassie eller?

post-1289-1194052549_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det stämmer nog rätt bra vad jag tycker. Detta utsende är svårt att få om du breddar chasiet. För övrigt förstår jag inte varför man breddar Jag själv kör en bil som håller bokmått och jag är 183 cm lång och väger 120 kg Min längsta dagsetapp är 42 mil och vist var jag trött när jag kom fram men det berodde på vinbruset och inte på att jag satt dåligt.

Tycker

Michael W

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...