Jump to content

Recommended Posts

I så fall är nog ljudnivån ett större bekymmer än avgasvärdena. Det finns ju alltid k-sprit...

Fast det är ju frågan om att kat:en blir tillräckligt varm också. På MC sitter den ju inte så långt från motorn. På en Locost kanske det ser konstigt ut med dämparen precis utanför motorn, så man vill ju gärna dra den längre bak. Och ju längre rör ju kallare blir det väl. Iaf tar det nog längre tid innan det blir tillräckligt varmt.

Link to comment
Share on other sites

Man skulle ju kunna använda två sådana burkar, och dra ihop rören efter. Det är bara att koppla två eller i mitt fall tre cylindrar till var burk, extraktor har man ju ändå. Och många lindar nog bandage runt grenröret ändå, så värmen är nog kvar en bra bit bak.

Vad kan dessa ljuddämpare kosta begagnade tro? Eller nya?

Link to comment
Share on other sites

Nya är inte att tänka på, men har man tur kan man hitta begagnade för ~1500kr och det går lika bra för dom har sällan suttit på längre än till första servicen vid 100mil... :rolleyes:

Frågan är om en hojkat. fungerar på samma sätt som en bil dito..

Vad gäller dämpningen så tror jag inte att det blir problem.

Link to comment
Share on other sites

Ljudnivån kommer nog inte vara godkänd för en inregistrering, Bulrar nog på ganska bra:)

Avgaserna tappar nog inte många grader på en extra metern rör som skiljer mc på bilen.

Med tanke på en katt jobbar som bäst under "normal" motorarbete så får man upp värmen som man förlorar på en extre meter avgasrör med hjälp av lite gaspådrag.

Avgastempraturen varierar väl nästan uppimot 300grader beroende på hur mycket man gasar?

Link to comment
Share on other sites

En original burk dämpar ljuder mycket effektivt! Har själv haft ett flertal hojar och med original dämpare så är dom mycket tysta. Så det tror jag inte är något problem.

Sitter det bara en enda ljuddämpare på en sådan MC?

Link to comment
Share on other sites

Avgastempraturen varierar väl nästan uppimot 300grader beroende på hur mycket man gasar?

Ha ha ha... Saabs turbomotorer har avgastemperaturer runt 850-900 grader så för mig blir det nog inget problem att tända kat:en :whistling:

I övrigt så tycker jag att lösningen kat + dämpare från nån större MC är en lysande idé - helst om de är sammanbyggda! Är det någon som vet hur grovt röret är på Kawa-dämparen?

Link to comment
Share on other sites

En original burk dämpar ljuder mycket effektivt! Har själv haft ett flertal hojar och med original dämpare så är dom mycket tysta. Så det tror jag inte är något problem.

Ok, så då är det bara alla dårfinkar som tar bort insatsen som jag har hört... :toot:

Håller de för värmen från en Saabturbo så borde det hålla till en Wankel utan turbo också. Intressant.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hur pass mycket påverkar ksprit avgasvärderna?

hade en seat en gång som jag hade bränt ut katten på så skulle besikta och den.

Hört att det skulle funka med ksprit så slog i en flaska men klarade inte värdena änndå:)

Link to comment
Share on other sites

Hej

HC är kolväten, och de kommer oftast av att man får in olja i förbränningsrummen eller att man har gammal olja i motorn som är full med bensin (eller tokvassa kammar med mycket överlapp). En väl underhållen motor är det bästa sättet att klara avgasvärdena.

Att fuska igenom bilen med diverse soppor i tanken är inte så seriöst.

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Att fuska igenom bilen med diverse soppor i tanken är inte så seriöst.

/Gustaf

Jasså? :blink: :lol:

Faktum är att man faktiskt har ett ansvar att inte släppa ut mer skit än nödvändigt i luften, så jag tycker absolut att man skall se till att klara avgasvärderna på ett riktigt och varaktigt sätt. Det är en av anledningarna till att jag modifierar min motor på bygget, och stoppar dit kat. Annars vore det lockande att betala miljöavgiften och strunta i allt, men trotts allt andas jag fortfarande luft.

Link to comment
Share on other sites

Att fuska igenom bilen med diverse soppor i tanken är inte så seriöst.

/Gustaf

Jasså? :blink: :lol:

Faktum är att man faktiskt har ett ansvar att inte släppa ut mer skit än nödvändigt i luften, så jag tycker absolut att man skall se till att klara avgasvärderna på ett riktigt och varaktigt sätt. Det är en av anledningarna till att jag modifierar min motor på bygget, och stoppar dit kat. Annars vore det lockande att betala miljöavgiften och strunta i allt, men trotts allt andas jag fortfarande luft.

Jo så är det ju, många bäckar små...

Man ska väl egentligen glöra det bästa av situvationen. :)

Link to comment
Share on other sites

Sverige är fantastiskt!

Jag har en pontiac -71 som när den importerades till sverige från californien på 70 talet hade katalysator.

Det var inte godkänt i bilprovningen utan dåvarande ägaren fick plocka bort den och den blev då godkänd.

men det klart en V8 med förgasare är ju ren som fjälluft..... eller..........

det var nog kolkanistern som satt på med som gjorde grejen! för den fick han behålla om han ville.....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...