Kamikaze Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Hej, Har införskaffat mej en Sierra motor som ska ner i bygget. Problemet är att jag inte har kabelhärvan och kan inte koppla in elektronikboxen. Tänker köra med antingen förgasare, eller sprut och MS 2.2. Finns det något bra "standalone"-system som kan styra ändningen utan att kosta skjortan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Om du skall åka med MS2.2 så har jag för mig att genom att byta programvara i processorn och modifiera hårdvara på ett par ställen även kan styra tändningen, man använder Fords EDIS prylar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Det stämmer, det är en av de enklare lösningarna att styra även tändningen med MSQ. ta en helkväll i sällskap med google är mitt tips...... "megasquirt n' extra" knappt 19000 träffar "megasquirt n spark " knappt 16000 träffar "megasquirt and edis " 10000+ träffar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Går det att köra EDIS bara som stand alone? JAg menar att bara ta tändspolarna och modulen? Vilka Fordar har EDIS? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 (edited) Yes! Kolla: http://www.cate1.co.uk/megajolt/index.php eller http://www.autosportlabs.net/index.php?tit...._Users_Welcome Edited September 24, 2007 by Panzer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted September 25, 2007 Author Share Posted September 25, 2007 (edited) Införskaffade lite prylar idag, men tror inte att jag har fått tag på EDIS...Killen som sålde sa att jag fick komma tillbaka och plocka mer om de var så..Bilen var en mondeo från 94. Bilder på det som jag fick med mej hem...vad är det för en modul? Edited September 25, 2007 by Kamikaze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 25, 2007 Share Posted September 25, 2007 Spolen är EDIS men den andra klumpen ser snarare ut att vara en farthållarmotorn. Mondeo hade såvitt jag vet inte separat EDIS-modul, den var integrerad i databoxen. Kolla efter Fiesta eller Escort, cirka 1991-95, de brukar ha separat EDIS-modul - det står EDIS4 med stora bokstäver på den. Jag rekommenderar ett MS V3.0, det kan läsa triggerhjulet på DOHC direkt, och med liten modifiering (lägg till en extra VB921) styra EDIS-spolen rakt av, utan EDIS-modulen. Men V2.2 funkar också bra om du vill ha EDIS-modulen med. Du kan köra bara tändningen på MS om du vill ha förgasare av någon anledning...och då är det ju lätt att uppgradera till att även styra soppan senare :-) /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted September 26, 2007 Author Share Posted September 26, 2007 Fick tag i en EDIS4 idag. ska försöka stoppa i den och motorn nästa helg. Om jag bestämmer mig för att köra med sprut så får det bli med MS2.2. Men jag kan köra EDIS utan sprutet så länge väl? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borken Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Jo det går väl, men du får ingen tändkurva utan tändningen ligger fast i "limp home mode" /Janne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arrowsmith Posted September 27, 2007 Share Posted September 27, 2007 Bygg en 2.2 och kör bara tändningsdelen så slipper du en statisk tändkurva och limp home. det finns flera olika sätt att styra den läs på nätet via någon av alla sidor..... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted September 27, 2007 Author Share Posted September 27, 2007 (edited) Ok, har nu ett kpl EDIS liggandes och ett MS2.2. HAr byggt om MS:et för att kunna köra MSNSpark. På kretskortet står det Bgsoflex och processorn heter MC68HC908 ( MVSV30 BG) Men, de verkar inte funka! DEt jag gjorde var först: byglade från lysdiod tillx11 Bytte diod mot 1k-motstånd byglade mellan lysdiod och motstånd med motstånd på 749ohm plockade bort R10 plockade bort diod plockade bort motstånd Tror att jag fick med allt. ivf ni vet säkert enl vilken manual jag byggde det. men det funkade inte! vid Power =on....D19 tänds men slocknar efter c:a 1-2s laddar in ny firmware går bra till att börja med, sedan: " were sent, "suspecter back, got "" back Funkar inte som sagt.. Vad gör jag för fel?!?!? Har jag byggt enl fel anvisning eller vad?!?! HAr jag nu klntat mej och brännt något viktigt i MS= Edited September 27, 2007 by Kamikaze Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 För att kunna köra EDIS behöver du modifiera MS i två aspekter: 1. signalingång (för att läsa varvtalssignalen, PIP, från EDIS-modulen) 2. signalutgång (för att skicka tändlägessignalen, SAW, till EDIS-modulen) 1. Ta bort D5, D8 och R10 Ta bort jumper mellan XG1-XG2 Sätt en tråd mellan XG1 och högra sidan av D5 Sätt en 1kohm resistor där D8 satt Sätt en tråd mellan nedre hålet för R10 och den sidan av D9 med strecket på (+12V) 2. Sätt 750 ohms motstånd mellan minus på D17 och högra sidan av R23 Bygla minus på D17 till X11 Jag vet inte om det är vad du gjort... Hur gör du när du laddar in koden, och vilken kod är det? För att det ska funka måste du sedan också göra rätt inställningar i Megatune. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted September 28, 2007 Author Share Posted September 28, 2007 (edited) Ja precis så hade jag gjort med hårdvaran. Mjukvaran jag använder är: MegaTune225P1 MS1-Extra029y4 Kör *.bat-filen där och följer anvisningarna. /Donny Edited September 28, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted September 28, 2007 Share Posted September 28, 2007 OK...jag brukar köra Hyper Terminal när det strular, för att uppgradera koden. Skickar man !! i Hyper Terminal går man in i bootläge, och sedan kör jag u (för "upgrade") och skickar sedan s9-filen. Det brukar alltid funka... /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted September 28, 2007 Author Share Posted September 28, 2007 ok ska testa det när jag kommer hem från tyskland. Hur ska dioderna lysa? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamikaze Posted October 3, 2007 Author Share Posted October 3, 2007 OK lödade tillbaka alla ändringar och testade igen...samma resultat...ingen kontakt med MS.. :thumbsdown: Kollade vilken serie port jag använde...com2...ändrade till com1 och det fixade sig :banghead: hur korkad får man vara!!!?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 3, 2007 Share Posted October 3, 2007 Shit happens !!! :lol: allra helst om man har en nyare laptop utan "riktiga" comportar och är hänvisad till USB-->COM bara att komma ihåg att använda samma USB-port alla gångar :wacko: ofta man får sitta å klia sig i skallen när man försöker att koppla upp sig mot diverse centralapparater......... Lycka till i fortsättningen Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kumlan Posted October 5, 2007 Share Posted October 5, 2007 För att kunna köra EDIS behöver du modifiera MS i två aspekter:1. signalingång (för att läsa varvtalssignalen, PIP, från EDIS-modulen) 2. signalutgång (för att skicka tändlägessignalen, SAW, till EDIS-modulen) 1. Ta bort D5, D8 och R10 Ta bort jumper mellan XG1-XG2 Sätt en tråd mellan XG1 och högra sidan av D5 Sätt en 1kohm resistor där D8 satt Sätt en tråd mellan nedre hålet för R10 och den sidan av D9 med strecket på (+12V) 2. Sätt 750 ohms motstånd mellan minus på D17 och högra sidan av R23 Bygla minus på D17 till X11 Jag vet inte om det är vad du gjort... Hur gör du när du laddar in koden, och vilken kod är det? För att det ska funka måste du sedan också göra rätt inställningar i Megatune. /Gustaf Hej Gustf! Förlåt ett inhopp i debatten över DOHC-motorn. Jag har SOHC motorn med orginalinsprutet. Nu är motorn så pass vass så jag hinner inte växla (måste träna reaktionstider nu sen man passerat 60 år) innan motorövervarningsskyddet på 6500 rpm ingriper. Kan man, och i så fall vem?, ställa om det till säg 7500 rpm så en gammal man hinner växla omkring 6500? hasse Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted October 6, 2007 Share Posted October 6, 2007 Nej, det går i praktiken inte att ändra varvstoppet med originalsprut, inte på något enkelt sätt. Specialchip eller (dyr) programvara som man kan mappa om lådan med är de möjligheter som finns men Megasquirt blir billigare än någon annan lösning. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.