Jump to content

Egna Uprights Bak


vedde

Recommended Posts

Hej

Ni som vet och har byggt egna, behöver man ha möjlighet att ställa toe bak? Eller är det bara extra lyx?

Jag kommer inte rejsa eller något sådant till att börja med och en fast undre bärarm för toe borde väl fungera.

Min upright är enligt Chris Gibbs bok.

post-561-1190279334_thumb.jpg post-561-1190279346_thumb.jpg post-561-1190279356_thumb.jpg

Jag hade som han tänkt att ha fasta i botten och en uniball upptill.

Synpunkter tack :notworthy:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Snarlika mina, fast nu har jag satt uniballs för att kunna justera toe in, smidigt att kunna göra om det mot förmodan skulle bli lite snett..

Å andra sidan skulle det vara enklare om det inte gick att justera, det går ju inte på en stel axel.. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack, dem är från Chris Gibbs bok och jag är ganska nöjd med dem, liknar Fribergs men hans är egendesignade(respekt Friberg)

Bussningsmaterial köpte jag från en firma i Tierp, 2 mil från där jag bor, jag fick 2:ra sortering som de stoppat undan till hemma pulare, inte exakt rätt dim men det kan jag kompensera med annat RF rör och mer svarvning. 200kr för 1 m 90 shore är locost!

Svarva gjorde jag med borrmaskin och morakniv vilket gick alldeles utmärkt och var Locost! Resultatet syns på bild 2 där det sitter en i den övre delen.(skall inte vara där utan det skall sitta en Uniball där för justering)

Färgen gick det inte att göra något åt men det struntar jag i funktionen är ju densamma.

Kan man sätta 1 uniball och en fast för att kunna justera lite? Eller riskerar man att sätta för stor stress på den utan?

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Skulle oxå rekomendera att ha ställbar toe, på min bil rörde sig ena bakhjulet från toe in 0,5 mm till toe out 0,5 mm från att bilen var okörd till man kört 50 mil. Var förvisso många vinklar som rörde sig och efter att ställt om allt igen så är bilen som en dröm att köra och hantera mot vad den var innan.

Link to comment
Share on other sites

"Svarva gjorde jag med borrmaskin och morakniv vilket gick alldeles utmärkt och var Locost! Resultatet syns på bild 2 där det sitter en i den övre delen.(skall inte vara där utan det skall sitta en Uniball där för justering)"

Det är rätta takter det. Helt i min smak. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Tack för alla synpunkter, det blir Uniballs runt om ute vid hjulet men polyretan bussningar inne vid ramen. :notworthy:

Michael - jag bygger från grunden och vill göra det jag kan själv och så billigt det bara går, grejar nog inte Rons £250 men ändå.

Det går sakta framåt och jag väntar just nu på främre undre bärarmsplåtar och diff upphängning enligt Chris Gibbs bok. En kompis caddade dem åt mig så de finns att tillgå som cad om någon är intresserad.

Om någon annan skall bygga med Chris Gibbs bok som manual kolla Haynes forumet, där finns alla rättningar upplagda.

/Fredrik

Kom just på, finns det inte risk att med 3 uniballs att hela uprighten vrider sig???

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Jag undrar om det inte blir för stor stress på den "fasta" ute vid hjulet som inte går att justera?

VIlken är i så fall bäst att ha som fast? den främre eller bakre?

Någon med insikt i detta som kan upplysa en novis som jag?

Det blir ju onekligen billigare att slippa 1 uniball.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Westfield kör med en gummibussning och ett länkhuvud till undre bärarmen och det verkar ju fungera bra. Jag hade valt att sätta gummibussningen där fram för att få eventuell toe-förändring att gå mot toe-in vid kurvtagning istället för toe-out - har för mig att Westfield har det så.

Sen är det bättre att ha länkhuvudena monterade horisontellt istället för vertikalt för att få bättre vridning i själva leden. I denna tråden på Rejsa finns lite bilder på hur jag gjort. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3121...ght=l%E4nkhuvud

Link to comment
Share on other sites

Tack Mats

Jag har studerat dina uprights och hela tråden på Rejsa. Efter att ha köpt Chris Gibbs bok kommer jag dock att bygga som han vilket inte lämnar så mycket utrymme för horisontella uniballs även om det vore önskvärt.

Jag har vid tillfälle efterfrågat ritningar på dina men då de är obefintliga valde jag att gå med ritningar som finns och prövats, inte för att dina är sämre på något sätt utan jag suger på att lista ut hur det skall vara själv.

Men om det fungerar som du säger på Westfield och om flera bygger så bör det inte bli fel på min "glassätarbil". Jag kan uppskatta att i rejsing sammanhang och på bana med större krafter på uprighten så blir fallet som i tråden.

Jag kör nog med Uniball i toppen vertikalt och en uniball i nedre främre infästningen vertikalt för Toe justering som ni påpekar.

Tack för alla råd.

Var köper man bra billiga uniballs och svetsändar därtill?

/fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag hade valt att sätta gummibussningen där fram
;)

Ang brist på ritningar till mina uprights så är jag bara en vanlig hemmapulare och då jag gjort mina ritningar med blyerts på vanligt papper och dessutom får ändra konstruktionerna efter verkligheten ganska ofta så är det inte så lätt att dela med sig... :banghead:

Link to comment
Share on other sites

Absolut, fast som konstruktör går det emot mina principer att göra ritningen efter plåtbiten.

Sen om man laserskär måste man ha ritning alt. 3D-modell.

Ritade på ramen i några/många månader innan jag började kapa och beställa laserskuret.

Har tankar på att bygga om hubbar främre bärarmar.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej igen

Fortsätter på denna då jag står inför dilemmat att göra mina bärarmar bak. Jag har insett att för att få en enkel montering av en Uniball i nedre bak på uprighten så bör röret komma rakt ut från chassi infästningen och den främre kan komma snett då jag kör med en gummibussning där.

Finns det fördelar/nackdelar med att minska den inre bredden på den undre bärarmen så att jag kan få röret rakt på uniballen? Eller är det alltid så brett som möjligt som gäller.

Jag är ute på hal is nu då jag inte har en ritning att gå efter och jag är dålig på att köra som det kommer. :unsure:

Utrymme verkar det finnas gott om.

Sedan en fråga om double shear, jag tänkte dra en dult rakt igenom bottenröret i uprighten och fästa gummibussning på ena sidan och uniball på andra, får man göra så? Utan en "klyka" som skapar double shear?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Jag valde att göra mina bärarmar med infästningarna mot chassit brett isär då jag inbillar mig att det blir stabilare då. Att röret där ditt länkhuvud hamnar snett är inget större problem - det går att fixa med ett tvärrör. Om du kollar i tråden på sida 3 på Rejsa som jag länkade till längre tillbaka i tråden så ser du ett förslag på förstärkning (röd) som jag nu gjort och som kanske kan lösa dina problem.

Angående "Double sheer" så tror jag att SFRO vill ha det, men kolla med tänkt besiktningsman...

Edited by Sonett7
Link to comment
Share on other sites

Ok så brett isär som möjligt för att öka stabiliteten och ett tvärrör som korrigerar för knixen som blir vid uniball infästningen, finns det någon som inte tycker detta är en bra ide eller har avvikande mening? Inte för att jag misstror Mats på något sätt men det är alltid bra att få medhåll eller kritik för att avgöra vilken väg som verkar vara allmänt vedertagen.

Kan man dra ut röret som uniballen skruvar i och ansluta snett mot det röret istället för att svetsa det ände mot ände? sedan ett tvärstag mellan uniball röret och det främre röret? Vinner jag något på en sådan lösning?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

I Chris Gibbs bok sidan 178 Rear Uprights så tolkar jag det som står där som 3mm gods "3 Plate"

då det på sidan 179 står 10 Plate och det knappast gäller 10 stycken...

rätt eller fel :image018:

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Kolla hans .pdf er med uppdateringar på Haynes forum. Allt stämmer inte i boken kring uprightsen.

3 plate och 5 plate är material tjockleken dvs 3mm samt 5mm

/Fredrik

Edited by vedde
Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag har ju byggt uprighten redan så jag kör på med en uniball uppe och en BAK i nederkant. Jag bygger egna A-armar av samma material som främre ungefär som Gibbs beskriver men med en rak stump som håller uniballen och det bakre röret mot denna stump, med svetsning runt om borde det bli lika hållbart. Jag bygger så brett jag kan på infästningarna och har inget bra alternativ för att få "double shear" så jag får se vad min besiktningsman säger när jag väl tar den kontakten.

Jag har en sida nästan klar och kommer att svetsa den i helgen och kan då lägga upp lite bilder här. När en sida är klar gör jag en kopia på den och kör på andra sidan för att få symmetri på bakvagn.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hej

Jag byggde dem efter boken men kanske inte med hela jiggen vilket jag nu erfar var ett misstag för jag har 2 hål på den ena för infästningen för stötdämparna som inte riktigt är i linje.

Bygg efter Gibbs ritning med det närmaste du kan komma i material, 5" röret hittade jag inte så jag tog ett lite större, annars är allt enligt ritning.

Tycker de funkar bra men man kan få synpunkter på double shear i de undre infästningarna, jag får se på Sfro 1 hur de ställer sig till det och kanske modifiera i efterhand.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vill bara utfärda en varning ang. dessa uprights :angry: , de är anpassade för 15" hjul vilket jag bittert fick erfara i helgen då jag monterade mina 14" och den främre bussningen tog i insidan av fälgen. :banghead: ( jag kör bussning fram och uniball bak)

Detta resulterade i att jag nog kommer att få göra om mina nedre bakre A-armar till att ha uniball fram och bak för att passa i fälgen.

Kan jag ha en vertikal uniball som sitter med 7 graders vinkel? Det är nämligen vinkeln på det främre röret in mot Uprighten.

Detta innebär att jag kommer ha 3 uniballs ute och polyreutan bussningar inne, detta borde inte vara något problem om jag förstått alla tidigare inlägg i ämnet rätt.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Glöm mina påståenden i inlägget ovan, jag har haft fel på instrumenten(läs ögon och hjärna :banghead: ) när jag mätte mina delar varför de blev för långa och inte passade. Det blir till att göra om, suck. :icon_oops:

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mitt problem var att jag inte fick tag i ett 5" rör och använde ett något större varvid den nedre delen hamnade för långt ner, tur att det inte var för kort för nu kan jag bara skära bort slipa rent och svetsa fast igen.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Lånar tråden lite här och ställer en fråga till alla er som har kunskap och erfarenhet av detta.

Saken är den att jag håller på att cad-a upp en Chris Gibbs ram för att sedan göra lite förändringar i. Turen har nu kommit till hjulhubbarna bak och då jag inte har något rör i rätt dimension funderar jag på att laserskära och bocka upp den istället. Men frågan är om det går att ha en mer fyrkantig profil på den eller om det kommer ta i någonting. Titta på pdf-erna så förstår ni vad jag menar. Alla c-c avstånd och dyligt är samma, så det jag gjort är att jag har tagit bort det runda röret.

Jag har inte börjat bygga än utan ritar bara och funderar hittills och har därför ingen bil att mäta på :S

hjulhub_variant1.pdfhjulhub_variant2.pdf

Mvh

Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Najs ritningar..

Borde för en lekman inte spela så stor roll vid en snabb genomgång. Ser du bara till att bromsoket får plats så. Den jag o min kompis byggt (cobra) är liknande din fast vi boxade hubben och bockade en tunn plåt som ersättning för röret (hittade inget som passade). Har tyvärr ingen bild vilket kanske är tur då delarna är utsågade med kapskiva? =)

Link to comment
Share on other sites

har för mig att ett runt rör är formstabilare i en sådan konstruktion..men om man går upp i tjocklek borde det fyrkantiga komma ifatt ..iofs håller det fyrkantiga säkert...

är det så svårt att hitta ett runt rör?? ingen mekanisk verkstad eller järnaffär i närheten som kan ha en stump.. här kan man i alla fall köpa bitar..

lycka till hur som..

Link to comment
Share on other sites

Jo, det går säkert att jaga rätt på. Det var bara det att det var så mycket enklare och billigare för min del att bocka. :)

Du har nog rätt i att ett runt rör är mer formstabilt... hmm... :unsure: Tror jag provar en bockad variant till att börja med i sann locost-anda

Link to comment
Share on other sites

Det jag kan se som uppenbart skiljer mellan de två varianterna är att den bockade

är öppen nedtill där röret sluter om hela vägen runt. Plats för en extra plåt ?

Hur mycket skulle det förstärka om man bockar två 45° vinklar i dom två övre "hörnen" ?

/Toffe

Link to comment
Share on other sites

Hmm... det har du rätt i. Det har jag missat totalt att det fattas en plåt "på mitten".

Att fimpa hörnen 45° borde som sagt inte heller vålla några större problem, det borde nog dessutom reducera vikten ett par gram :P

Vad skulle SFRO säga om man skulle få för sig att göra nåt dylikt i aluminium? Får väl gå upp i godstjocklek lite så det kanske går på ett ut viktmässigt... Är det något materialkrav på plåten i dessa hubbar eller är det fritt att välja själv? Kanske rostfritt?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Mina som du ser överst i denna tråd är i 3mm plåt med 8 mm på insidan av röret och Sierrans orginal del på utsidan.

Passa måtten bara för mitt större rör flyttade ner hela den undre delen och då tog den främre delen av bärarmen i fälgens insida. Jag kortade mina i anslutningen mot röret och fick på så sätt in dem i fälgen.

En annan finurlig sak med rören är att de skyddar den yttre drivknuten från allt smuts och stänk som kan förekomma vid bakhjulen vilket är en positiv del tycker jag.

Lycka till och posta lite bilder när du byggt dem.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Ok, ska fundera vidare lite här :)

Angående bilder så ska jag försöka lägga upp en byggtråd när det drar igång.... om nåt år... eller tre. Det är mycket att fundera på :icon_smartass1: och det känns som det är bäst att fundera först och bygga sen så man inte tröttnar och lägger ner.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

OK

Jag gör tvärt om, kör på så det ryker och sedan får man ändra. Jag tar allt som det kommer, har jag inga pengar står bygget still men hittills har det inte varit problem då man alltid kan leta locost alternativ som en del av bygget.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej, såg precis denna tråd har byggt upprightsen enl pdf-filen ovan, angående röret är det bara att rulla det av en plåtremsa. Har ni problem med det så gå och få det gjort hos

en plåtfima eller slå mig ett mail kan jag fixa det. Tobbe

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Hejsan.Ny här på forumet .Tänkte bara lägga in ett par bilder på hur jag gjorde mina bakhubbar. Är i och försig till mitt Cobra bygge menkan ju alltid ge någon en ide. Använder BMWs lager o medbringare/drivaxel.

post-2857-1224009777_thumb.jpg

post-2857-1224009798_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

iofs snyggt meeen .....Sfro brukar gilla om bulten som går genom bärarms bussningen har stöd på bägge sidor sas... men det har du säkert tänkt på då du troligen kommer att ha en vridmoment stark v8:a....

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...