vedde Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 Hej Ni som vet och har byggt egna, behöver man ha möjlighet att ställa toe bak? Eller är det bara extra lyx? Jag kommer inte rejsa eller något sådant till att börja med och en fast undre bärarm för toe borde väl fungera. Min upright är enligt Chris Gibbs bok. Jag hade som han tänkt att ha fasta i botten och en uniball upptill. Synpunkter tack :notworthy: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 Snarlika mina, fast nu har jag satt uniballs för att kunna justera toe in, smidigt att kunna göra om det mot förmodan skulle bli lite snett.. Å andra sidan skulle det vara enklare om det inte gick att justera, det går ju inte på en stel axel.. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henke Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 Hej Vedde. Âr dom byggda enligt Haynes Roadster/Chriss Gibbs bok?? (Dom var snygga, håller själv på med likadana) Mvh Henrik Kristensen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 Varifrån köper ni bussningarna? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 20, 2007 Author Share Posted September 20, 2007 (edited) Hej Tack, dem är från Chris Gibbs bok och jag är ganska nöjd med dem, liknar Fribergs men hans är egendesignade(respekt Friberg) Bussningsmaterial köpte jag från en firma i Tierp, 2 mil från där jag bor, jag fick 2:ra sortering som de stoppat undan till hemma pulare, inte exakt rätt dim men det kan jag kompensera med annat RF rör och mer svarvning. 200kr för 1 m 90 shore är locost! Svarva gjorde jag med borrmaskin och morakniv vilket gick alldeles utmärkt och var Locost! Resultatet syns på bild 2 där det sitter en i den övre delen.(skall inte vara där utan det skall sitta en Uniball där för justering) Färgen gick det inte att göra något åt men det struntar jag i funktionen är ju densamma. Kan man sätta 1 uniball och en fast för att kunna justera lite? Eller riskerar man att sätta för stor stress på den utan? /Fredrik Edited September 20, 2007 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted September 20, 2007 Share Posted September 20, 2007 du måste kunna justera toe.in för du kan inte lyckas svetsa så alla hjulinst. blir perfekt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Det tror jag inte ett dugg på! I värsta fall kan du slipa upp hålet på fästet, ställa toe, och sedan punkta dit en bricka när du har rätt inställning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimmen Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Skulle oxå rekomendera att ha ställbar toe, på min bil rörde sig ena bakhjulet från toe in 0,5 mm till toe out 0,5 mm från att bilen var okörd till man kört 50 mil. Var förvisso många vinklar som rörde sig och efter att ställt om allt igen så är bilen som en dröm att köra och hantera mot vad den var innan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 "Svarva gjorde jag med borrmaskin och morakniv vilket gick alldeles utmärkt och var Locost! Resultatet syns på bild 2 där det sitter en i den övre delen.(skall inte vara där utan det skall sitta en Uniball där för justering)" Det är rätta takter det. Helt i min smak. :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 21, 2007 Author Share Posted September 21, 2007 (edited) Hej Tack för alla synpunkter, det blir Uniballs runt om ute vid hjulet men polyretan bussningar inne vid ramen. :notworthy: Michael - jag bygger från grunden och vill göra det jag kan själv och så billigt det bara går, grejar nog inte Rons £250 men ändå. Det går sakta framåt och jag väntar just nu på främre undre bärarmsplåtar och diff upphängning enligt Chris Gibbs bok. En kompis caddade dem åt mig så de finns att tillgå som cad om någon är intresserad. Om någon annan skall bygga med Chris Gibbs bok som manual kolla Haynes forumet, där finns alla rättningar upplagda. /Fredrik Kom just på, finns det inte risk att med 3 uniballs att hela uprighten vrider sig??? Edited September 21, 2007 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lenny Posted September 21, 2007 Share Posted September 21, 2007 Varför köra med 3, räcker väl med 2, en uppe och en i någon av de undre för toe-justering??!? Eller är jag fel ute, så bygger jag i alla fall.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 23, 2007 Author Share Posted September 23, 2007 Jag undrar om det inte blir för stor stress på den "fasta" ute vid hjulet som inte går att justera? VIlken är i så fall bäst att ha som fast? den främre eller bakre? Någon med insikt i detta som kan upplysa en novis som jag? Det blir ju onekligen billigare att slippa 1 uniball. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 23, 2007 Share Posted September 23, 2007 Westfield kör med en gummibussning och ett länkhuvud till undre bärarmen och det verkar ju fungera bra. Jag hade valt att sätta gummibussningen där fram för att få eventuell toe-förändring att gå mot toe-in vid kurvtagning istället för toe-out - har för mig att Westfield har det så. Sen är det bättre att ha länkhuvudena monterade horisontellt istället för vertikalt för att få bättre vridning i själva leden. I denna tråden på Rejsa finns lite bilder på hur jag gjort. http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=3121...ght=l%E4nkhuvud Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted September 24, 2007 Author Share Posted September 24, 2007 Tack Mats Jag har studerat dina uprights och hela tråden på Rejsa. Efter att ha köpt Chris Gibbs bok kommer jag dock att bygga som han vilket inte lämnar så mycket utrymme för horisontella uniballs även om det vore önskvärt. Jag har vid tillfälle efterfrågat ritningar på dina men då de är obefintliga valde jag att gå med ritningar som finns och prövats, inte för att dina är sämre på något sätt utan jag suger på att lista ut hur det skall vara själv. Men om det fungerar som du säger på Westfield och om flera bygger så bör det inte bli fel på min "glassätarbil". Jag kan uppskatta att i rejsing sammanhang och på bana med större krafter på uprighten så blir fallet som i tråden. Jag kör nog med Uniball i toppen vertikalt och en uniball i nedre främre infästningen vertikalt för Toe justering som ni påpekar. Tack för alla råd. Var köper man bra billiga uniballs och svetsändar därtill? /fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Jag hade valt att sätta gummibussningen där fram ;)Ang brist på ritningar till mina uprights så är jag bara en vanlig hemmapulare och då jag gjort mina ritningar med blyerts på vanligt papper och dessutom får ändra konstruktionerna efter verkligheten ganska ofta så är det inte så lätt att dela med sig... :banghead: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 Men Mats, kör du "pennCAD"? Själv hade jag ritningar och laserskurna delar med det passade inte riktigt i verkligheten, men i CAD har man ingen vinkelslip :hypocrite: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted September 24, 2007 Share Posted September 24, 2007 kan det inte vara smart att efterdokumentera konstruktionen ... man kanske måste ersätta detaljen någon gång brukar vara lättare att göra ritningen när delen är färdig... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svante Posted September 26, 2007 Share Posted September 26, 2007 Absolut, fast som konstruktör går det emot mina principer att göra ritningen efter plåtbiten. Sen om man laserskär måste man ha ritning alt. 3D-modell. Ritade på ramen i några/många månader innan jag började kapa och beställa laserskuret. Har tankar på att bygga om hubbar främre bärarmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 23, 2007 Author Share Posted October 23, 2007 Hej igen Fortsätter på denna då jag står inför dilemmat att göra mina bärarmar bak. Jag har insett att för att få en enkel montering av en Uniball i nedre bak på uprighten så bör röret komma rakt ut från chassi infästningen och den främre kan komma snett då jag kör med en gummibussning där. Finns det fördelar/nackdelar med att minska den inre bredden på den undre bärarmen så att jag kan få röret rakt på uniballen? Eller är det alltid så brett som möjligt som gäller. Jag är ute på hal is nu då jag inte har en ritning att gå efter och jag är dålig på att köra som det kommer. :unsure: Utrymme verkar det finnas gott om. Sedan en fråga om double shear, jag tänkte dra en dult rakt igenom bottenröret i uprighten och fästa gummibussning på ena sidan och uniball på andra, får man göra så? Utan en "klyka" som skapar double shear? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sonett7 Posted October 24, 2007 Share Posted October 24, 2007 (edited) Jag valde att göra mina bärarmar med infästningarna mot chassit brett isär då jag inbillar mig att det blir stabilare då. Att röret där ditt länkhuvud hamnar snett är inget större problem - det går att fixa med ett tvärrör. Om du kollar i tråden på sida 3 på Rejsa som jag länkade till längre tillbaka i tråden så ser du ett förslag på förstärkning (röd) som jag nu gjort och som kanske kan lösa dina problem. Angående "Double sheer" så tror jag att SFRO vill ha det, men kolla med tänkt besiktningsman... Edited October 24, 2007 by Sonett7 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 24, 2007 Author Share Posted October 24, 2007 Ok så brett isär som möjligt för att öka stabiliteten och ett tvärrör som korrigerar för knixen som blir vid uniball infästningen, finns det någon som inte tycker detta är en bra ide eller har avvikande mening? Inte för att jag misstror Mats på något sätt men det är alltid bra att få medhåll eller kritik för att avgöra vilken väg som verkar vara allmänt vedertagen. Kan man dra ut röret som uniballen skruvar i och ansluta snett mot det röret istället för att svetsa det ände mot ände? sedan ett tvärstag mellan uniball röret och det främre röret? Vinner jag något på en sådan lösning? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted October 25, 2007 Share Posted October 25, 2007 Tjena. Är jag bara helt blind eller står det inte i ritningarna vilken materialtjocklek det ska vara på uprights:erna? JAg kollade i boken men jag hittar alla mått utom tjocklek? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 25, 2007 Share Posted October 25, 2007 I Chris Gibbs bok sidan 178 Rear Uprights så tolkar jag det som står där som 3mm gods "3 Plate" då det på sidan 179 står 10 Plate och det knappast gäller 10 stycken... rätt eller fel :image018: /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingenjören Posted October 25, 2007 Share Posted October 25, 2007 Aaaaa. Me blind and stopid! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted October 25, 2007 Share Posted October 25, 2007 Det törs ja inte påstå :lol: /Toffe Kan ju ha tokfel ja me......... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 27, 2007 Author Share Posted October 27, 2007 (edited) Kolla hans .pdf er med uppdateringar på Haynes forum. Allt stämmer inte i boken kring uprightsen. 3 plate och 5 plate är material tjockleken dvs 3mm samt 5mm /Fredrik Edited October 27, 2007 by vedde Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vestax Posted October 30, 2007 Share Posted October 30, 2007 (edited) Vedde: Har du tagit nått beslut angående uprightsen? Vet du hur du ska göra?`Är i samma tankar som du... Edited October 30, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted October 31, 2007 Author Share Posted October 31, 2007 Hej Jag har ju byggt uprighten redan så jag kör på med en uniball uppe och en BAK i nederkant. Jag bygger egna A-armar av samma material som främre ungefär som Gibbs beskriver men med en rak stump som håller uniballen och det bakre röret mot denna stump, med svetsning runt om borde det bli lika hållbart. Jag bygger så brett jag kan på infästningarna och har inget bra alternativ för att få "double shear" så jag får se vad min besiktningsman säger när jag väl tar den kontakten. Jag har en sida nästan klar och kommer att svetsa den i helgen och kan då lägga upp lite bilder här. När en sida är klar gör jag en kopia på den och kör på andra sidan för att få symmetri på bakvagn. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mjobålsta Posted November 26, 2007 Share Posted November 26, 2007 Hej Vedde har du byggt dessa med hjälp av jiggen o boken eller på frihand ?? :thumbsup: Micke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted November 28, 2007 Author Share Posted November 28, 2007 Hej Jag byggde dem efter boken men kanske inte med hela jiggen vilket jag nu erfar var ett misstag för jag har 2 hål på den ena för infästningen för stötdämparna som inte riktigt är i linje. Bygg efter Gibbs ritning med det närmaste du kan komma i material, 5" röret hittade jag inte så jag tog ett lite större, annars är allt enligt ritning. Tycker de funkar bra men man kan få synpunkter på double shear i de undre infästningarna, jag får se på Sfro 1 hur de ställer sig till det och kanske modifiera i efterhand. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 3, 2007 Author Share Posted December 3, 2007 Hej Vill bara utfärda en varning ang. dessa uprights :angry: , de är anpassade för 15" hjul vilket jag bittert fick erfara i helgen då jag monterade mina 14" och den främre bussningen tog i insidan av fälgen. :banghead: ( jag kör bussning fram och uniball bak) Detta resulterade i att jag nog kommer att få göra om mina nedre bakre A-armar till att ha uniball fram och bak för att passa i fälgen. Kan jag ha en vertikal uniball som sitter med 7 graders vinkel? Det är nämligen vinkeln på det främre röret in mot Uprighten. Detta innebär att jag kommer ha 3 uniballs ute och polyreutan bussningar inne, detta borde inte vara något problem om jag förstått alla tidigare inlägg i ämnet rätt. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 4, 2007 Author Share Posted December 4, 2007 Hej Glöm mina påståenden i inlägget ovan, jag har haft fel på instrumenten(läs ögon och hjärna :banghead: ) när jag mätte mina delar varför de blev för långa och inte passade. Det blir till att göra om, suck. :icon_oops: /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted December 4, 2007 Share Posted December 4, 2007 Trist att göra om, men man lär så länge man lever. det blir ofta bättre andra gången man gör det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2fast4u Posted December 4, 2007 Share Posted December 4, 2007 Tänk då hur bra det blir tredje eller fjärde gången :prop: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 6, 2007 Author Share Posted December 6, 2007 Hej Mitt problem var att jag inte fick tag i ett 5" rör och använde ett något större varvid den nedre delen hamnade för långt ner, tur att det inte var för kort för nu kan jag bara skära bort slipa rent och svetsa fast igen. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
galizi Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Lånar tråden lite här och ställer en fråga till alla er som har kunskap och erfarenhet av detta. Saken är den att jag håller på att cad-a upp en Chris Gibbs ram för att sedan göra lite förändringar i. Turen har nu kommit till hjulhubbarna bak och då jag inte har något rör i rätt dimension funderar jag på att laserskära och bocka upp den istället. Men frågan är om det går att ha en mer fyrkantig profil på den eller om det kommer ta i någonting. Titta på pdf-erna så förstår ni vad jag menar. Alla c-c avstånd och dyligt är samma, så det jag gjort är att jag har tagit bort det runda röret. Jag har inte börjat bygga än utan ritar bara och funderar hittills och har därför ingen bil att mäta på :S hjulhub_variant1.pdfhjulhub_variant2.pdf Mvh Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
emanuelo Posted December 21, 2007 Share Posted December 21, 2007 Najs ritningar.. Borde för en lekman inte spela så stor roll vid en snabb genomgång. Ser du bara till att bromsoket får plats så. Den jag o min kompis byggt (cobra) är liknande din fast vi boxade hubben och bockade en tunn plåt som ersättning för röret (hittade inget som passade). Har tyvärr ingen bild vilket kanske är tur då delarna är utsågade med kapskiva? =) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
galizi Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Det var just det jag funderade på. Har ingen bild så jag ser hur det ser ut monterat... ingen bil att titta på heller. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 har för mig att ett runt rör är formstabilare i en sådan konstruktion..men om man går upp i tjocklek borde det fyrkantiga komma ifatt ..iofs håller det fyrkantiga säkert... är det så svårt att hitta ett runt rör?? ingen mekanisk verkstad eller järnaffär i närheten som kan ha en stump.. här kan man i alla fall köpa bitar.. lycka till hur som.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
galizi Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Jo, det går säkert att jaga rätt på. Det var bara det att det var så mycket enklare och billigare för min del att bocka. :) Du har nog rätt i att ett runt rör är mer formstabilt... hmm... :unsure: Tror jag provar en bockad variant till att börja med i sann locost-anda Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Toffe Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Det jag kan se som uppenbart skiljer mellan de två varianterna är att den bockade är öppen nedtill där röret sluter om hela vägen runt. Plats för en extra plåt ? Hur mycket skulle det förstärka om man bockar två 45° vinklar i dom två övre "hörnen" ? /Toffe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 skulle precis säga gör röret 3 kantigt med avklippta hörn sas... dvs 6 kantigt med 3 små sidor.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
galizi Posted December 23, 2007 Share Posted December 23, 2007 Hmm... det har du rätt i. Det har jag missat totalt att det fattas en plåt "på mitten". Att fimpa hörnen 45° borde som sagt inte heller vålla några större problem, det borde nog dessutom reducera vikten ett par gram :P Vad skulle SFRO säga om man skulle få för sig att göra nåt dylikt i aluminium? Får väl gå upp i godstjocklek lite så det kanske går på ett ut viktmässigt... Är det något materialkrav på plåten i dessa hubbar eller är det fritt att välja själv? Kanske rostfritt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 27, 2007 Author Share Posted December 27, 2007 Hej Mina som du ser överst i denna tråd är i 3mm plåt med 8 mm på insidan av röret och Sierrans orginal del på utsidan. Passa måtten bara för mitt större rör flyttade ner hela den undre delen och då tog den främre delen av bärarmen i fälgens insida. Jag kortade mina i anslutningen mot röret och fick på så sätt in dem i fälgen. En annan finurlig sak med rören är att de skyddar den yttre drivknuten från allt smuts och stänk som kan förekomma vid bakhjulen vilket är en positiv del tycker jag. Lycka till och posta lite bilder när du byggt dem. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
galizi Posted December 28, 2007 Share Posted December 28, 2007 Ok, ska fundera vidare lite här :) Angående bilder så ska jag försöka lägga upp en byggtråd när det drar igång.... om nåt år... eller tre. Det är mycket att fundera på :icon_smartass1: och det känns som det är bäst att fundera först och bygga sen så man inte tröttnar och lägger ner. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vedde Posted December 28, 2007 Author Share Posted December 28, 2007 OK Jag gör tvärt om, kör på så det ryker och sedan får man ändra. Jag tar allt som det kommer, har jag inga pengar står bygget still men hittills har det inte varit problem då man alltid kan leta locost alternativ som en del av bygget. /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
TobbeF Posted January 31, 2008 Share Posted January 31, 2008 Hej, såg precis denna tråd har byggt upprightsen enl pdf-filen ovan, angående röret är det bara att rulla det av en plåtremsa. Har ni problem med det så gå och få det gjort hos en plåtfima eller slå mig ett mail kan jag fixa det. Tobbe Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pege Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 Hejsan.Ny här på forumet .Tänkte bara lägga in ett par bilder på hur jag gjorde mina bakhubbar. Är i och försig till mitt Cobra bygge menkan ju alltid ge någon en ide. Använder BMWs lager o medbringare/drivaxel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted October 14, 2008 Share Posted October 14, 2008 iofs snyggt meeen .....Sfro brukar gilla om bulten som går genom bärarms bussningen har stöd på bägge sidor sas... men det har du säkert tänkt på då du troligen kommer att ha en vridmoment stark v8:a.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.