Jump to content

Bakre Bärarmar


Bondborn 007

Recommended Posts

Jaha, då var det dags att försöka få till bakvagnen då... Jag bygger med 740-axel och 4-länk, men nu är frågan: Hur ska man placera fästena för länkarmarna för att bilen ska bete sig bäst? Jag vet att åka-fort-å-raktfram-killarna kör med stegar för att kunna flytta fästpunkterna beroende på hur de vill att bilen ska bete sig, men HUR påverkas bakaxeln av att man ökar/minskar vinkeln på bärarmarna?? Om jag fattat nånting överhuvudtaget, så "sätter sig" bakvagnen mer eller mindre beroende på inställningarna. SKA bakvagnen sätta sig maximalt, som en del rallycrossåkare hävdar, eller ska den INTE sätta sig för att få bästa greppet?

Nån som kan förklara det här eller som har tips om nån annan sida där det beskrivs på ett bra sätt? Nu säger säkert nån: "bygg efter boken, det funkar.." -sure, det funkar alldeles säkert, men jag vill veta VARFÖR innan jag bygger... :surrender:

("boken" har jag för övrigt fortfarande varken skaffat eller ens sett... ;) )

Link to comment
Share on other sites

det finns olika chassiböcker men ska du köra på gaten så funkar "boken". det har att göra med när man svänger också ifall bakvagnen ska svänga eller t,ex, så kan axelavstånd minska o öka. m.m.m.mm.m

Link to comment
Share on other sites

om du vil svänga och inte bara köra rakt fram.. skall/bör länkarmarna vara lika långa och parralella med varandra och marken annars blir det konstigt..+ ett liggande panhardstag fäst i bakaxeln för att hålla axeln i sidled. så är det i ``boken´´

sedan kan man ju använda enkla länkar på sidorna och en triandelformad länk med spetsen fäst i mtten av bakaxeln och ändarna i ytterkanten på schassiet..

så är det ordnat på en caterham.. och dom har använt den konstruktionen länge.. kommer själv hänga mitt de dion rör så..

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Sådant här kan ju skapa hur långa diskussioner som helst.

Olika chassitillverkare har olika åsikter och någon enväldig

sanning tror jag är svår att få fram i en sådanhär fråga.

om du vil svänga och inte bara köra rakt fram.. skall/bör länkarmarna vara lika långa och

parralella med varandra och marken annars blir det konstigt

Jag tror exempelvis att långt ifrån alla håller med Michael i utlåtandet som citeras här ovan.

Exempelvis mina egna bärarmar bak är inte paralella med varandra därmed är båda per automatik

heller inte parallella med marken och gud vet om de är lika långa heller (osäker, minns ej måtten).

En K-upphängning utan panhardstag som jag har fungerar bevisligen på miljoner bilar och så även min.

Bilar konstruerade så har svängt framgångsrikt under väldigt många år ......

Link to comment
Share on other sites

Det var just därför jag slängde ut frågan... ;) Långa diskutioner är väl kul och brukar vara riktigt givande?

Jag har kollat runt lite, men ínte funnit några "sanningar" eller "rätta svar" i ämnet som man faktiskt kan hitta när det gäller resten av konstruktionen. Väntar med spänning på ännu fler åsikter! :)

Problematiken är ju densamma oavsett om man bygger med fyrlänk + panhard/watt/wob eller om man kör med k-upphängning som Håkan och andra har på bilen. Det var förresten en liten artikel i senaste numret av Wheels om just bakvagnsupphängning, -tyvärr innehöll den inga raka fakta, mest gissningar och "så-brukar-det-av-nån-anledning-bli-bättre-konstruktion".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...