Jump to content

Ms-mappning


Recommended Posts

Tjena.

Har länge funderat över möjligheten att göra en konvertering till MS men alltid kommit fram till att det verkar vara för avancerat.

Vi får se hur det blir nu när lågsäsongen börjar närma sig.

Nu till min fråga (och nu förstår ni att jag är nybörjare):

JAg har förstått att en bredbandslambda är ett måste för att enklare kunna mappa systemet.

Men... Om jag nu har en Zetec eller en Pinto där det redan finns massor av användare och färdigmappade motorer går det då inte att bara kopiera en färdig mapp och sedan skita i bredbandslambdan?

Är jag helt ute och cyklar?

När det kommer till MS så känner jag mig lite som en träslöjdslärare som ska ta sig an avancerad hjärnkirurgi :unsure: .

Link to comment
Share on other sites

Om ditt motorkoncept följer en väl utprovad standard till punkt och prickar så kan jag inte se någon anledning till att du inte bara skulle kunna ta någon annans mappar och slänga in och sedan kanske göra lite "fine tuning" utifrån dessa eller kanske bara ta dem som de är och sedan tuta och köra om värdena ser bra ut.

Originalbilars insprutningssystem mappas ju inte på varje bil... ;)

Link to comment
Share on other sites

Dina tankegångar är helt rätt.

Problemet är bara att hitta en maskin som ha precis samma prylar som du har. Sen vill man alltid förbättra hela tiden.

Sen behöver man inte en bredbandare, men det underlättar mycket.

Link to comment
Share on other sites

Jag var mest orolig över att min motor inte skulle hoppa igång, men det gjorde den på första försöket (när tankablarna kom på rätt plats).

När man väl fått igång den är det väldigt enkelt att se om den går för fett eller magert om man har bredbandslambda. Visst, man kan komma utanför mätområdet på en bredbandare också, min fick så mycket soppa på höga varvtal att lambdan trodde den gick magert, men det märktes...

Link to comment
Share on other sites

Jupp, bredbandaren måste även ha en pump-cells-styrning till sonden samt värme mm för att funka alls.

kör du med bilen utan att lambdan är anluten elektriskt så dör den ganska omgående sägs det....

Jag har 6 poler till min bosch 7057. Elschemat för anslutning till 6066 och 7057 sonderna ser ut som följer...

100274.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...