Jump to content

Fästa Kuggsången Stumt Eller Gummiupphängt?


Alverby

Recommended Posts

Håller på att bygga styrningen på min 7a.

Det jag har att välja på är en kuggstångsstyrning från Volvo 240, fästen i gummi. Eller från Volvo 360, stumma fästen.

Spontant så skulle jag välja 360 ins för att den kan öka känslan när man stur, inget flex.

Hur har ni andra gjort ??? Erfarenheter fårn färdiga bilar mm

Link to comment
Share on other sites

Stelt ! du vill inte ha glapp eller att det rör sig.

Denna bilen är ju troligtvis INTE till för att köpa glass enbart och filtrera bort vägen när du kör känns fel.

MEN en NY eller "race" styv bussning är ju i stort sett stumm så det kanske inte spelar någon roll.

Min är extremt stumm ( i sort sett bärande del .....) och det lilla jag kört min bil så känns det perfekt

Link to comment
Share on other sites

Så stelt som möjligt! När jag justerade in min kuggstång för att få så minimal "bumpsteer" som möjligt så påverkade ändringar på någon milimeter stort. Då vill man inte ha några sladdrig gummifästen som förstör det hela.

m :D h

Janne

Link to comment
Share on other sites

På min sjua sitter styrväxeln stumt, men det sitter en gummiskiva som funkar lite som ett knutkors precis innan ratten. Lite av en kompromiss mellan säkra inställningar för bumpsteer och komfort/sladdrighet (stryk det som passar) i ratten.

Link to comment
Share on other sites

Det blir 360 kuggstången och således stumt monterad, har blästrat och målat allt så nu är det trevligt att arbeta med.

Gummi skivan eller hydraskiva som jag har för mig att den kallas har jag på min kuggstång också. Men funderar på att ta bort den för endå mer känsla, allt enligt inrådan från alla hjälpsamma!!!

Skall knäppa lite bilder när allt sitter i ramen !!!

Är det någon som kortat styrarmarna på volvo 140 spindlar ???????? (Är det svetsbart matrial i spindlarna)

Tycker att jag har lite dålig svängradie och att styrarmarna från kugstången pekar lite förmycket framåt, bilder kommer på det också!

Link to comment
Share on other sites

Om man bara har en knut på styrstången och rattstället sitter fast monterat (vilket det ju oftast gör) så blir det lite känsligt. Knuten måste vara exakt där en tänkt linje längs med styrväxelns axel möter förlängningen på styrstången. Har man hardyskivan blir det inte lika noga.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kan eller får man tillverka en egen hardy skiva?

Min liksom ramlade sönder vid bortmontering/rengöring/våldsamheter :icon_oops:

Är det bara ett gummi förband mellan de olika delarna, eller måste det vara rör i gummit som bultarna går igenom? Har för mig att den var permanent nitad innan slipen kom fram.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...