Alverby Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 Håller på att bygga styrningen på min 7a. Det jag har att välja på är en kuggstångsstyrning från Volvo 240, fästen i gummi. Eller från Volvo 360, stumma fästen. Spontant så skulle jag välja 360 ins för att den kan öka känslan när man stur, inget flex. Hur har ni andra gjort ??? Erfarenheter fårn färdiga bilar mm Quote
LUPUS Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 Stelt ! du vill inte ha glapp eller att det rör sig. Denna bilen är ju troligtvis INTE till för att köpa glass enbart och filtrera bort vägen när du kör känns fel. MEN en NY eller "race" styv bussning är ju i stort sett stumm så det kanske inte spelar någon roll. Min är extremt stumm ( i sort sett bärande del .....) och det lilla jag kört min bil så känns det perfekt Quote
Janne L Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 Så stelt som möjligt! När jag justerade in min kuggstång för att få så minimal "bumpsteer" som möjligt så påverkade ändringar på någon milimeter stort. Då vill man inte ha några sladdrig gummifästen som förstör det hela. m :D h Janne Quote
gka Posted August 27, 2007 Posted August 27, 2007 På min sjua sitter styrväxeln stumt, men det sitter en gummiskiva som funkar lite som ett knutkors precis innan ratten. Lite av en kompromiss mellan säkra inställningar för bumpsteer och komfort/sladdrighet (stryk det som passar) i ratten. Quote
Alverby Posted August 28, 2007 Author Posted August 28, 2007 Det blir 360 kuggstången och således stumt monterad, har blästrat och målat allt så nu är det trevligt att arbeta med. Gummi skivan eller hydraskiva som jag har för mig att den kallas har jag på min kuggstång också. Men funderar på att ta bort den för endå mer känsla, allt enligt inrådan från alla hjälpsamma!!! Skall knäppa lite bilder när allt sitter i ramen !!! Är det någon som kortat styrarmarna på volvo 140 spindlar ???????? (Är det svetsbart matrial i spindlarna) Tycker att jag har lite dålig svängradie och att styrarmarna från kugstången pekar lite förmycket framåt, bilder kommer på det också! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Har man ingen hardyskiva gäller det att grejorna sitter helt i linje med varandra så det inte bryter i förbanden. Gummiplattan tar upp dessa skevheter, speciellt om man kör med endast en knut som jag... Quote
Drake Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Nu hänger jag inte med. Knutarna är väl till för att man ska kunna vinkla styrstången som man vill? Vad gör hardyskivan? :unsure: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 Om man bara har en knut på styrstången och rattstället sitter fast monterat (vilket det ju oftast gör) så blir det lite känsligt. Knuten måste vara exakt där en tänkt linje längs med styrväxelns axel möter förlängningen på styrstången. Har man hardyskivan blir det inte lika noga. Quote
Thomas Posted August 28, 2007 Posted August 28, 2007 ja upp mot ratten så det blir bekvämare vid långkörning Quote
vedde Posted November 14, 2007 Posted November 14, 2007 Kan eller får man tillverka en egen hardy skiva? Min liksom ramlade sönder vid bortmontering/rengöring/våldsamheter :icon_oops: Är det bara ett gummi förband mellan de olika delarna, eller måste det vara rör i gummit som bultarna går igenom? Har för mig att den var permanent nitad innan slipen kom fram. /Fredrik Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.