Jump to content

Haynes Roadster


Myst

Recommended Posts

Någon som påbörjat bygge av den "nya bok bilen"? Har självt gått och bärt på tanken ett tag. Köpt motor Toyota4age Vxlåda Toyota T50 hört mig för på priser osv, så nu börjar jag vänta på inne säsongen.

Men det skulle vara roligt om det fanns mera byggare att utbyta tankar med, och höra vad de har att säga om saken innan jag börjar bygga.

Jag brukar hänga på Haynes forum sida och där händer det saker.

Ex så kan man köpa laser cut parts till ok priser från 2 tillverkare +GTS

Det finns tillverkare av kolfiber Som är intresserad av att göra skal osv.

Hör gärna av er.MVH Martin

Link to comment
Share on other sites

Är det "Chris Gibbs boken" du menar? Går i planeringsstadiet också men tänker nog ändra lite på div delar. Så jag började rita upp chassiet i 3D och har inte hunnit lägga ner så mycket tid ännu, men det verkar som kapnotan inte stämmer till 100%. Ska inte säga för mycket ännu då jag inte kommit så långt men nåt lurt är det... Min tanke var att jag ritar upp alla rör efter kapnotan och sedan gör en assembly för att se om det passar, men då stämmer inte dom måttsatta sammanställningsritningarna. Det skiljer inte decimetrar men...

Återkommer när jag kommit längre

Hoppas jag inte skrämmer nån nu :unsure: Kan lika gärna vara jag som gjort nåt fel nånstans. Det borde ju finnas dom som redan gjort ett chassie som vet om det stämmer. Själv så vill jag ta en extra koll så man slipper onödigt pyssel senare.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Aha! Bra tips, visste faktiskt inte om att det fanns ett sådant forum :wacko:

Vad är det för motor du tänkte använda? Toyota4age? Vilka bilar sitter den i?

Link to comment
Share on other sites

Toyota corolla (ae92) Är en 92 kW total vikt med allt på/till + vxlåda 129 kg. En rel vanlig motor att i England.Finns sprängkåpor att köpa för ex ford typ-9. Reltivt mkt trim finns till men som vanligt kostar det en del. Planen är att inte krångla med motorn just nu utan den går bra och det får den fortsätta med till locosten sitter ihop.

Anledningen till detta val, den fanns i närheten + att jag fick tag i en vxlåda rel enkelt.

Martin

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja, jag har börjat bygga, chassit är stort sett klart, de korrektioner som finns på Haynes forum är viktiga.

Jag har tänkt ha en 2,9 Sierra som donator, motorn får nätt och jämt plats i motorutrymmet. :racesmile:

Boken är nog bättre än Ron Champion`s, mycket mer detaljer, bra förslag på diverse jiggar osv.

Mvh Henrik Kristensen

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Hejsan,

Jag håller på som värst med Roadstern. Om jag bara blir kvitt min envisa förkylning är planerna att helsvetsa chassiet i helgen. Det är som Henke säger, man måste kolla alla rättningar på forumet. Det finns många fel i boken. Jag har fått ändra en hel del på mitt chassie efter hand vilket är frustrerande. Forumet är annars bra och man kan diskutera med både andra byggare och konstruktören om problem man stöter på. Eftersom boken är relativt ny så har många byggare kommit ungefär lika långt. Ibland har jag tänkt lägga projektet i malpåse tills alla problem är utredda men det är ju lite fegt.......

Länk till forumet: http://www.haynes.co.uk/forums/index.php

/ Anders

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...