ejorris Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Slank in på bilskroten idag, mest på skoj för att kolla upp framvagnsdetaljer på olika biltyper. Det är ju relativt lätt att se då däcken oftast är borttagna. Fick syn på en Opel Manta där hela framvagnen med spindlar och bromsok (hela kittet) såg oförskämt fräsh ut. Tanken är att jag skall bygga mig en Cobra och undvika de dyraste detaljerna och detta kändes nästan för bra för att vara sant. Skulle man kunna använda hela framvagsbryggan och då komma väldigt lindrigt undan rent byggtekniskt. Har inte helt 100 koll på bredden men jag funderar på att bygga en egen plugg och plasta en helt egen kaross (och då är jag inte bunden till några specifika mått). Såg att Mantans vikt ligger kring 1000kg, inte helt skilt från en Cobra.... man kanske tom skulle kunna använda originalfjädrar (eller aningen styvare). Alltså.... funkar Opel Mantas framvagn och är det möjligt (besiktningsmässigt) att använda komplett framvagnsbrygga från densamma? /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 Det går säkert. Jag har sett Hot Rod-byggen med Kadett-framvagn, och det känns ju som Mantans borde vara stabilare. Hade inte Lörs IHP-rod spindlar från Kadett till exempel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 27, 2007 Share Posted July 27, 2007 jag kör med Ascona B/Manta framvagn och har fällt in den i ramen och kapat bort det jag inte behöver. då får jag infästningar för länkarmar och kuggstång bra. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted July 28, 2007 Author Share Posted July 28, 2007 Har du dämparna på samma plats som i originalet eller har du flyttat ner dem på sidan? Jag antar att det finns styvare fjädrar än originalet. /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 om du struntar i original stötdämpare och fjädrar, och använder fjäderklädda stötdämpare, så är utvalet på fjädrar större... sk coilover stötdämpare... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted July 28, 2007 Author Share Posted July 28, 2007 Jovisst, men jag kollade på sprängskisser över upphängningen och jag är inte helt säker på att jag kan få till det på ett enkelt sätt om jag vill behålla a-armarna. Oftast så ser man ju att coilover dämparen går genom övre a-armen, men i detta fallet så sitter ju fjäderns övre fäste under den övre a-armen. Finns det så pass korta coiloverdämpare tro? Alternativet är väl att göra egna övre a-armar. En av anledningarna att behålla så mycket som möjligt är ju att det blir en hel del "gratis" map. framvagnsinställning, styrning osv. Jag är dock helt öppen för alternativ och bättre lösningar. /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 28, 2007 Share Posted July 28, 2007 jag har coilovers som verkar på den undre länkarmen. som blivit en a-arm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted July 29, 2007 Author Share Posted July 29, 2007 Intresant.... finns det några bilder på din konstruktion..... /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted July 29, 2007 Share Posted July 29, 2007 skicka din meil adress till t.sandqvist@hotmail.com så ska jag ta bilder. jag klarar inte av att lägga bild på forumet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 1, 2007 Author Share Posted August 1, 2007 Bollat frågan lite på crocs.nu och fick kommentaren att Mantans tjänstevikt sannolikt är för låg för ett Cobrabygge. Lite drygt 1000kg (lite beroende på modell och jag vet faktisk inte exakt) men jag landar nog på 1200-1300kg. Nu till frågan..... räcker det att byta upp sig på bromsarna och behålla spindel och a-armar. Balken kommer jag ändå att såga i så den kan jag förstärka om så behövs. /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 varför inte en tex volvo 140 framvagn lite starkare (har jag för mig) och 5 bultad... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 1, 2007 Share Posted August 1, 2007 Jagga XJ? volvo 164, commodore. Jaggan är stark och stabil. hade själv XJ12 på min P1800 fram och MK10 bak. verkligen stabila länkarmar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 2, 2007 Author Share Posted August 2, 2007 Snackade med skroten och framvagnen kom från en Manta B 2.0 -86 med registrerad tjänstevikt på 1140kg.... vilket var mer en de siffror jag plockade fram på webben (engelsk sida och det kan ju förståss diffa). Nu börjar jag känna mig mera trygg.... /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 DET ÄR AXELTRYCK DU SKA TITTA EFTER INTE TJÄNSTEVIKT: de uppgifterna har bilprovningen oftast. annars generalagenten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted August 2, 2007 Share Posted August 2, 2007 Tror inte alls att det handlar om axelvikt! Enligt SFRO:boken blir det ofta OK vad gäller bromsarna om tjänstevikten är högre hos donatorn. Axelvikt säger väl ingenting om vad dom belastas med vid inbromsning. Dessutom tycker jag att man ska vara lite försiktig med att skrika (använda versaler) på nätet, om man inte är hundra på att det man skriker är helt rätt. :515: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 3, 2007 Author Share Posted August 3, 2007 Fick mail från min SFRO reprsentant, Gustaf i Skellefteå och han tyckte jag skulle kolla upp vilket axeltryck framvagnen var typad för. I övrigt så tyckte han att denna framvagn var mycket bra, men att man nog måste byta ut till 270-280mm ventilerade skivor. Ringde tekniska upplysningen på bilprovningen men dom sa att dom inte hade uppgifterna om max axeltryck. Undrar om han var lite lat bara..... Skall prova med Opel direkt. /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gerhard Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 Jag köpte en Ascona A som det satt Commodore spindlar och ventilerade skivor på. Har för mig att jag bara bytte nedre spindelleden när jag monterade original spindlarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 Skrika o skrika. de bilar jag byggt om genom åren har bilprovningen krävt att axeln ska klara axeltryckat med marginal. och visst säger axeltryck en del. om du r.ex. tänker dig att en jagga tål axeltryck 1200kg och du har på din Cobra 650kg framaxeltryck och bilen väger 1200kg. vad säger det dig då? jag körde med XJ12 fram o MK10 bak på min p1800 med B30motor i och då klarade min axel dubbla vikten. men även en Opel ascona som kanske har ett max axeltryck på ------ kg. om du då ligger inom de gränser som den är godkänd för så ÖKAR ju dess axeltryck också vid inbromsning, och då klarar du det. kul att höra att din SFRO kille ville ha AXELTRYCK::::::: Tackar för den.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 (edited) Där ser man! Vilken tur att jag använde små bokstäver då. :lol: Men om det bara gäller bromsarna så kan man gå på tjänstevikt. Edited August 3, 2007 by Drake Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 3, 2007 Author Share Posted August 3, 2007 Har inte lyckats få tag i axeltrycket ännu..... men med alla frågetecken undrar jag ju om det var så smart att köpa loss denna framvagn. Såg ju mycket bra ut,men passar kanske bättre i en lättare bil..... Skall försöka skaka fram axeltrycket och sedan ta ett snack med SFRO-Gustaf. Har sett tidigare en länk till någon som kunde skaka fram C4 fram/bakvagnar komplett för 25.000:- (?). Nån här dom vet vem det är? Blir ju lite skillnad i pris..... men frågetecknen lär ju försvinna. Föresten..... fick en notis på crocs.nu (sitter på en annan pc nu och minns inte mitt crocs-lösen) där man tror att det kan bli problem med farbror Ackerman om man använder denna framvagn. Fattar inte riktigt det då jag tänkt återanvända hela framvagnen...... vändradien torde väl inte skilja.... eller är det någon till faktor som spelar in här? ps. Kanske nån är intreserad av att köpa loss min fina framvagn till ett lite lättare bygge? /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 3, 2007 Share Posted August 3, 2007 Axelavståndet spelar in på Ackerman. men tror absolut inte det är nåt problem alls. jag har absolut inga problem med det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thomas Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 Var hamnar axeltryck och tjänstevikt på en Cobra. tänkte att en Ascona/Manta har 3-4passagerare + bagage och ev. släp att bromsa in. såg på Discovery där de använde Sierrans hjulaxlar. så tjänstevikt och maxlast.=totalvikt?? rätt eller fel? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 4, 2007 Author Share Posted August 4, 2007 Fick nedan svar av Gustaf Ulander (SFRO Västerbotten). -"En normal Cobra väger mellan 1100 och 1300 kg i tjänstevikt, och maxlasten brukar vara cirka 150-200kg vilket ger 1300-1500 kg i totalvikt. Oftast är viktfördelningen rätt nära 50/50 vilket ger att man brukar behöva klara 650-750 kg i axeltryck." Eftersom Mantan är typad för 1140kg och en grov uppskattning är 60/40 borde axeltryck fram ligga runt 680kg vilket kan räcka. /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 4, 2007 Share Posted August 4, 2007 inte mycket marginaler...men kan räcka.. sedan är ju frågan om man vill ha 4 bultade nav. typ av bakaxel?? osv osv... men allt går ju. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 5, 2007 Author Share Posted August 5, 2007 Har ute lite förfrågningar om att byta ut till saab bromsok och ventilerade skivor.... såg diskusionen på ett opelform och där fanns en länk till en verkstad som jag passat ett mail till. Kanske gör jag det för svårt för mig...... 10 papp för en C4 framvagn som kräver betydligt mindre jobb! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 6, 2007 Author Share Posted August 6, 2007 Fick besked av Gustaf Ulander (SFRO) att denna framvagn (sannolikt) klarar 760kg, dvs 10 kg mer än Volvo 140 och då borde det inte vara några problem. Blir nog Omega bromsok med moddade skivor för att passa bultmönstret, alternativt att jag ändrar bultmönster oxå. Nu kan jag i lugn och ro börja med framvagnen på allvar!!! /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Panzer Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 Jag är nästan säker på att Opel Rekord 2.2liters framok och ventilerade skivor passar direkt på en Manta spindel. Då behöver du inte byta bultmönster. JEK Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted August 6, 2007 Share Posted August 6, 2007 bara resten kvar.. :rolleyes: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ejorris Posted August 6, 2007 Author Share Posted August 6, 2007 Läste att Recorden har samma diameter 246mm (?) som Mantan fast det går att få tag i ventilerade skivor. Enl. SFRO bör jag komma upp till 270-280mm ventilerade skivor.... Nån hade fixat detta med Omegans bromsok. Har oxå förstått att det inte finns något annat nav som passar, och jag antar att det är lättare att borra om skivorna än att svarva om naven eller någon sorts adapter. Att byta bultmöster är jag inte helt säker på utan det lämnar jag tillsvidare därhän. /Jörgen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.