Fredo Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Hej, det är jag igen :D Nu var det dags för tips och råd igen, hoppas ni orkar med. Nu håller jag som bäst på att placera drivlinan. Vill göra detta innan jag plockar bort låda etc. Dessutom kommer det att styra placeringen av övriga komponenter. Eftersom mitt breda och långa chassie ger mig möjlighet att skjuta runt det hela rätt mycket så trodde jag att det skulle bli lätt, men överallt så sitter det ngt i vägen. Nu vill jag ha era råd. 1: Nu har jag pallat upp chasssiet så att frigången är 13,5cm, är det rimligt? 2: Med moddat tråg så blir sprängkåpan den lägsta punkten. Om jag sätter motorn så att kåpan hamnar i höjd med chassiets underkant (inget sticker ned) så blir det väldigt högt, i boken används det gamla lådfästet liggandes "på" ramen, det skulle enligt mig innebära att sprängkåpan i bokbilen ligger ett par cm under chassiets undre kant, hur har ni gjort? 3: Om nu kåpan sticker ned, hur mycket frigång är rimligt UNDER KÅPAN? 4: Hur viktigt är det med motorns placering i längsled i förhållande till främre hjulcenter? Att viktfördelningen förändras förstår jag ju, men hur mycket spel finns det? 5: Använder ni original lådfästet? /Fredrik Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
BeLo Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Hej! Jag har tagit ett plattjärn som jag bockat och bultat i växellådan och ersatt orginal gummidämpare med några från Biltema. Bifogar bilder (med usel kvalitet - Sorry!). Underkant på sprängkåpan ligger i underkant med ramen vilket ger minimalt utrumme under huven. Övre hjulet till kamremmen sticker upp genom noskonenes bakkant och oljepåfyllningen har choppats och flyttats till bakkant. Hälsningar, Bengt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted July 23, 2007 Share Posted July 23, 2007 Hallå.. Jag har ca 100-110mm frigång till chassit och så ligger sprängkåpan yterligare några cm längra ner, har kapat ner tråget så pass att den ligger på samma höjd som kåpan. Kanske med en 80mm frigång. Har inte upplevt några problem med det ännu, har iafs inte regat in bilen ännu. Men tror inte det kommer bli några problem heller. Har kört relatift mycket med den och har aldrig tagit i när jag kört. Men jag måste köra in i garagat, backar jag in så tar det i :) Hoppas det kan hjälpa dej något, nu vet du iaf hur jag har det :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredo Posted July 23, 2007 Author Share Posted July 23, 2007 Tackar för snabba svar (som vanligt). Jag fick en besvärlig hemfärd med en bil som lade av (elektronik, vad sjutton gör man när bilen slocknar och datorn säger "engine failsafe mode"????), nåja det är morgondagens problem. Allt jag hann idag var att sänka ner chassiet till 12 cm frigång samt sänka ner motorn så att sprängkåpan hamnade på 9,5 cm frigång (för att jag hade en 95x95 kloss liggande bredvid) = precision! hehe... Med den settingen så kommer det ändå att bli trångt i nosen tror jag. Jag har en ventilkåpa modell lätt knycklig så jag har spanat in en sådan däringa fräck Burtonpower kåpa istället och då är det valfritt om påfyllning sker fram eller bak så det är borträknat. I morgon skall jag försöka kolla lite mer. BeLo's lösning av lådfäste kommer jag att sno rakt av. sedan måste jag se över vart jag vill ha växelspaken i höjdled också. Sen kan man förstås sätta en liten kåpa på huven, men jag har inte landat i hur den designen skulle se ut. hmmm Jag fyller på tråden då jag har kollat lite mer. Godnatt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.