Jump to content

Hardy - En Desperat Handling


Fredo

Recommended Posts

Okej, Så hardyhelvetet har fortsatt. Det går som kan läsas i annan tråd att köpa en yoke från england, men de ville helst sälja hel axel.

Senare under gårdagen fann jag en lovande axel i Linköping, en cortina -74, åkte dit glad som en liten lärka, men det var grova splines. :( Väl hemma så orkade jag inte mer utan ville kapa och destruera. Eftersom den befintliga mellanaxeln ändå skall kasseras så gjorde jag ett litet försök. Men får man göra så här?

1: Hardyskivan kapas och allt gummi tas bort och änden slipas till, den splinsade tappen på främre axeldelen kapas av, en rörbit kapas till och slipas så att den passar. Delarna blir då så här:

post-1404-1184313217_thumb.jpg

2: Tappen centreras i axeln och svetsas samt slipas i ordning

post-1404-1184313233_thumb.jpg

3: tappen förs in och skruvas fast med röret över. röret svetsas på båda sidor.

post-1404-1184313351_thumb.jpg

Svetsen blev bra, men sen fick jag sent i natt för mig att det ur balanseringssynpunkt var bättre att bygga upp hela fogen och slipa den slät :icon_smartass1: , därför ser det fult ut just nu (läs - försök bortse från att svetsen ser ut som f-n).

Sen är det klart att det kan vara omöjligt att balansera axeln om centreringen blev dålig, det återstår ju att se. Frågan till er är helt enkelt, FÅR MAN GÖRA SÅ HÄR? Annars får jag leta vidare.

Min tanke är att:

a - den inre svetsen är förstärkt av röret

b - om ett brott skullle inträffa så är det på det bästa stället, omedelbart bakom växellådan och det torde dessutom bli ett ganska så rent brott.

? Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Glöm bara inte en kardanring som håller kardanen på plats om det brister. Håller inte med om att gynnsammaste stället för brott är bakom lådan. Finns ingen uppfångning av axeln så får man en överraskning när ett framåtriktat kardanrör plötsligt faller ner i backen och kanske hugger i marken. Då blir det ett galant hopp med bilen. Dessutom så är kardanen driven av hjulen om ett brott sker i växellådsändan. All rörelseenergi i bilen ligger bakom och vispar runt den nu lealösa kardanen och det slutar inte förrän bilen står stilla. Ett brott i bakändan så är det bara att koppla ur så stannar kardanen.

Återigen: Glöm inte en kardanring som hindrar kardanen att börja vispa runt om du får nåt brott på den.

Link to comment
Share on other sites

2fast4u:

Sant, du har rätt. Tanken är en kardantunnel av typen korta rörsektioner som jag såg här på forum förut.

MartinA:

Jo, krymppassning var det ju inte, men det var precision nog att få slå ihop det med klubba. Jag tror att den springande punkten kommer att vara centreringen. Men innan jag lämnar den för balanseringsförsök så ville jag kolla med er andra om ni toro att det överhuvudtaget är ett gångbart alternativ.

Tackar för synpunkter.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Visst kan man göra ungefär sådär. Risken är rätt stor att du kokat sönder fettet i knuten men den brukar hålla ett tag ändå.

På en Capri som en kompis hade byggdes en liknande yoke, den gick sönder med 24v dubbelturbosexa och aggressiva starter med ET Street diagonaler...men höll ett tag ;-)

/Gustaf

Link to comment
Share on other sites

Det finns en stor risk för martensitbildning i det värmepåverkade området om godset innehåller lite för hög kolhalt, vilket inte är alltför otroligt i ett sådant material. Då har du säkert redan en spricka in i detta område, vilket kommer att fungera som en mycket skarp anvisning för utmattningspricka. Svetsen kan se bra ut, men man kan aldrig bedöma detta bara genom att titta på den (även om en del påstår sig kunna göra det...) M.a.o. det enda sättet att på ett säkert sätt kontrollera detta är att kapa itu delen så man kan kolla svetsens tvärsnitt (slipa, polera, etsa fram mikrostrukturen, kolla i ett optiskt mikroskop). Nu behöver du ju inte kapa sönder den delen du ska använda, ta istället de delar som blev över och svetsa ihop dem med samma material och på samma sätt som förut (se till att bitarna inte är för små så att du värmer dem för lätt med svetsen). Då har du ett någorlunda representativt svetsprov. Spar därför allt restmaterial (märk upp det) ifall SFRO-killen är tveksam, då kan du lätt visa om det är ok eller inte.

En snabbkoll kan vara att använda någon spricksökare att spraya på, tex Dinitrol SIM som består av rengörare, indikator och framkallare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...