Jump to content

Mk2 Styrväxel


Fredo

Recommended Posts

Egentligen borde jag väl fråga om det heter styrväxel. Efter några månader av bildelssurfande så är man ju snart bättre på de engelska beteckningarna. Steeringrack vet man ju att det är.... men på svenska :blink:

Strunt samma, eftersom det verkar som att stål till bärarmar kommer hem snart så är det även dags att grunna över styrningen. Med breddat chassie så kan det vara så att jag bara behöver kapa lite grann (om ens något) på en "styrväxel" från en MK2. Funderar över att köpa ngt bra från "over-there".

Jag undrar bara över en sak avseende bredden:

Kan någon ge mig ett mått led-led på ett MK2 FÖRE ni kapade det??

Metrisk måttangivelse är att föredra, men pga desperation accepteras även angivelse i tum, sjömil och ångström.

Har sökt utan att finna.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Har nu varit ute och mätt min kuggstång, då jag ännu inte har delat min så mätte jag yttermåttet på "muttrarna" som de inre styrlederna lagras i,

det blir alltså kuggstångens fasta dels längd. Den fick jag till att bli 603mm.

Är du nöjd med detta svar så är det bra, annars så får jag gå ut och bedöma avstånden mellan de inre ledkulorna. Vilket är några cm kortare.

MVH

JEK

Link to comment
Share on other sites

:notworthy:

Kanon, då kör vi på att det är 600mm då.

(eller 23.6220472 tum, eller 6000000000 ångström)

Tackar för hjälpen. Passar även på att förmedla dagens tips (som alla antagligen redan vet om utom jag). I google.com kan man ange en önskad konvertering i sökfältet (ex "234mm in inch) så svarar den snällt ut det hela.

Som sagt, antagligen var jag sist på klotet med att fatta detta, men det kan vara bra vid omräkningar och inköp sittandes vid datorn.

Ha det!

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...