Jump to content

Är Det Verkligen Så Här Enkelt?


Marcus a

Recommended Posts

Bull XXXX krävs en jädra massa luft för att skapa något övertryck. "Upp till" 15 hp är kanske på en 500 HP V8 och då pratar vi mindre än 3%. Luft tryck och temp i luften på verkar mer.

http://www.manglotuning.se/sv/page/4/om_trefasmodulen

Jo visst , lurar man lufmasse mätaren kan man ju ge bilen mera soppa. och kan man lura tändningen utifrån så visst har man mera hästar ( brukar väl kallas Piggy back )

men detta är kul

Normalt när luftmassmätaren utsätts för höga temperaturer så ger den en felaktig signal som minskar effekten. Detta fel kan inte korrigeras av bilens databox utan det behövs en extern enhet.

I min värld kallas det skydda motor från riktigt varm luft för det finns risk för att bilen spikar......men FEL sinal är ju oxå en version :prop:

Som med alla standard calibreringar i bilar det finns nog 15 häst på alla bilar genom att tänja på marginalerna, aggrsivare tändning ( risk för knack med dåligt bränsle etc) , feta på bränsle blandningen ( ej emissiosn och lagkravs Ok + risk för kass katalysator)

I stort set det som trimm frimorna gör men inuti styrlådan och de har förhoppnings vis kollat att inget går sönder.

Är det någon som har någon erfarenhet??

Link to comment
Share on other sites

"Detta ökar även gasresponsen samt växlingshastigheten".

Den kopplar alltså in sig i ditt nervsystem och ser till att dina rörelser och motorik blir bättre och snabbare?! :P

Det är mkt som lovas...

Finns det inte liknande produker under "kom så skratta vi"?

Link to comment
Share on other sites

Finns bara ett ord för denna produkten:

Bondfångeri..........

Och visst finns den tidigare upptagen under "kom så skrattar vi".

kanske man även kan kalla det patetiskt förresten när jag tänker närmare på det...

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara VÄLDIGT intressant att få prova dessa grejer. som alltid stor skepsis på sånt här, vem minns inte Motaloy och allt som har funnits i bilvärlden. men fläkten skulle kunna funka. tänk att den INTe ger övertryck men minskar flödesförlusterna, som t.ex. ett scoop i fart. på mc har man ju lyckats, i ofs med ett litet övertryck, men får man bort flödesförluster så får ju motorn i sig mer, nu menar jag inte i toppen och dess kanaler för de ska bygga upp flödesHASTIGHET så att motorn fortsätter fyllning efter att kolven vänt.

Link to comment
Share on other sites

Varför tvekar du? Det står ju i annonsen att det är bra. Skulle dom ljuga? Jag skulle tro att det dessutom blir lättare att ragga med bilen åxå. Undrar om den inte interfererar med styrningen av trafikljusen åxå så man får grön våg. Det har jag hört att dom ska göra. Slå till, har de kompetenta teknikerna tagit fram den så måste den vara bra.

Eller troligare inte.

Lite seriösare.

Elektrisk överladdning av motorer ser man lite då och då. Oftast är det bluff. Den effekt som går åt för att överladda en motor är ganska ansenlig. Om man skulle få för sig att överladda en 150hk motor så att du får en 15hk ökning (10%) skall massflödet öka ungefär lika mycket. Gör man överladdningen utan laddkylare så stiger temperaturen vilket måste kompenseras med tryck. Kompressorverkningsgrad om ca 65% ger för 10% densitetsökning ett tryckförhållande om 1.18. Massflödet är ca 0.11kg/s. Effekten som går åt är P=mp*T0*cp*(PR^((y-1)/y)-1)/eta=0.11*(273.15+25)*1005*(1.18^((1.4-1)/1.4)-1)/.65=2456W. Elmotorn har en verkningsgrad på ca 90% så effektförbrukningen blir 2729W. Skulle den drivas av 12v så drar den 227A. Såna överladdare hittar du bara inte. Dessutom har du inte ett elsystem som klarar av att driva den. Sen får du hoppas att ECUn verkligen ökar bränslemängden. Är det dessutom en motor som är av högre trimningsgrad som ligger i närheten av spikgränsen så kommer den att dumpa tändning om man skulle ladda på vilket antagligen sänker effekten.

Sålunda: Lägg stålarna på nåt annat.

Link to comment
Share on other sites

Vem tvekar? menar du mig så har jag inte ens talat om överladdning? utan minskade flödesförluster.

men kul med teoretiker. kan du förklara hur humlan flyger?

Link to comment
Share on other sites

Humlan flyger genom att vifta på vingarna.

"Luffarturbo" brukar man kalla det när man använder rörelseenergin i den anströmmande luften till att höja trycket och därmed densiteten i plenumet. I 200 uppgår stagnationstrycket, som det kallas, till 1900Pa. Ett väl utformat inlopp kan tillvarata ca 75% av detta eller ca 1500Pa. Detta ger en densitets (och effekthöjning) om ca 1.5%. I 300km/h kan man vinna strax över 3%. Det är inga stora klipp.

Edited by 2fast4u
Link to comment
Share on other sites

att höja 10% tror jag inte ger någon anmärkningsvärd värmeökning. det är ung 0,1 bar och det ska motorerna klara.marginalerna är så pass goda.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...