Marcus a Posted June 28, 2007 Share Posted June 28, 2007 Måste man ha AC/DC svets för att svetsa alu med pinne? 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted June 29, 2007 Share Posted June 29, 2007 Tror att det blivit lite förvirrat här pga allt snack om tig-svetsar. Vanlig billig pinnsvets är AC. En inverter är DC. En gammal likriktare likaså. Vanlig pinne duger alltså men om du ska tigga alu så måste du ha nåt bättre än en inverter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 29, 2007 Author Share Posted June 29, 2007 Då är jag med! Varför kräver alu växelström? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 29, 2007 Share Posted June 29, 2007 Nån som har erfarenhet av att svetsa aluminium med pinne? Okej att det kanske inte blir snyggt, men om det inte är några större krav på hållfasthet eller finish? Vill nämligen kunna svetsa enkla grejor i AL utan att köpa TIG. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Drake Posted June 29, 2007 Share Posted June 29, 2007 Växelströmmen behövs för att bryta upp oxidskiktet men det går tydligen att tigga i grov alu med DC om man vänder polariteten. Alu med pinne har jag inte provat men om det vore så enkelt så borde man ha hört mer om det. Mig är nog det bästa sättet om man inte har en AC-tig tror jag, men inte ens då är det helt lätt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted June 29, 2007 Share Posted June 29, 2007 Jag har försökt men inte lyckats få pinnen att tända liksom. Jag har använt elektroder köpta på Jula och en trefas pinnsvets som lätt klarar 3,5 elektroder när man svetsar stål... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted June 30, 2007 Author Share Posted June 30, 2007 Svetsa alu med tig måste ju vara lättare än mig, eller? Måste ta och köpa mej en ac/dc tig. Funkar inte längre med min vanliga :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lars H Posted June 30, 2007 Share Posted June 30, 2007 Jag har alu pinnar hemma och svetsar med dem i bland, det går om matrealet inte är för tunnt men det blir inte så snygt. Man får "mata" på snabbt så det är svårt att hinna med. Jag använder migen med argon gas och alu tråd i bland, problemet är att man måste ha matningen på högsta fart och slangpaketet får inte vara böjt för då fastnar den mjuka tråden. Svetsa i hop två aluprofiler med 3mm gods är inga problem med pinne och sedan slipa till svetsen så att det ser ok ut. Lars H Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Jag använde pinne o vanlig dc inverter när jag byggde om min alu sump på bmw motorn. De gick ganska bra för att vara första gången jag svetsa alu med pinne, de blev tätt men sen går svets fogens utsende inte jämföra med en tigad svets. Men man tar vad man har. Man får vara ruskit snabb men pinnen + 100% rent, jag glas blästra mellan vart pinn byte Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcus a Posted July 1, 2007 Author Share Posted July 1, 2007 Hur tunnt var tråget då? Måste ju var väldigt lätt att bränna igenom? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eslöv Posted July 1, 2007 Share Posted July 1, 2007 Som tunnast kanske 3 mm, gjuten sump sen plåten ja svetsa dit (botten) var 6 mm. brände faktist bara ett litet hål som gick lätt att fylla igen. Först sveta jag insidan efter som den inte syns sen när det var klart testa jag så den var tät, sen blev utsidan mest för syns skull o då var det ingen risk att bränna hål. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrsvetsare Posted September 18, 2007 Share Posted September 18, 2007 (edited) Klart det finns pinnar för att svetsa aluminium http://www.svetsmastaren.se/katalog/ man kan tigsvetsa,migsvetsa,pinnsvetsa och löda aluminium Edited September 18, 2007 by Mrsvetsare Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Micael Posted September 18, 2007 Share Posted September 18, 2007 Man kan väl även gassvetsa alu. Det är väl det dom riktiga killarna gör. http://www.tinmantech.com/html/meco_midget_torch.php Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mrsvetsare Posted September 18, 2007 Share Posted September 18, 2007 (edited) jo hårdlöda/svetsa jag har en dillon som jag svetsar tunna saker med + även tigsvets http://www.cut-like-plasma.com/ Edited September 18, 2007 by Arrowsmith Onödig citering av inlägget direkt ovanför. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts