Rikard Larsson Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Har byggt undre bärarmar för 240 spindelled, men eftersom dessa inte längre är godkända så ska jag byta till 140 spindelled. Köpte på Mekonomen för 240 kr/st, helt OK tycker jag. Problemet är ju att 240 spindelleden sticker ut en liten bit, medan 140 monteras i ett hål. Så jag kan inte bara såga upp ett hål i bärarmsplåten då spårvidden blir för smal (och övre bärarmar för långa...). Så min tanke är att modifiera bärarmarna enligt ett av två alternativ enligt bilden. En annan kanske enklare variant hade varit att göra en platta av riktigt grovt plattjärn där 140-leden passade och sen bulta fast den precis som 240-leden. Synpunkter mottages tacksamt. 240 spindelled 140 spindelled Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fredrik i Trollhättan Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 Jag röstar på en platta med ett hål för 140-leden. Då behöver du ju inte modifiera länkarmarna alls då 240-hålen bör kunna användas... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michael Th Posted June 18, 2007 Share Posted June 18, 2007 en svarvad ring fastsvetsad i ett plattjärn eller hål i plattjärn... skulle jag använda i ditt fall... om man bygget nytt, en svarvad ring som svetsas i bärarmen.. sen får man slipa lite då svetsen drar ihop ringen.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Rikard Larsson Posted June 19, 2007 Author Share Posted June 19, 2007 Det får nog bli att fixa ett plattjärn. Fast det är nog ännu bättre med en U-profil. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Är det någon som vet vilka mått det skall vara på "ringen"(iner/ytter diameter + tjoklek) som 140 spindelled skall sita i??? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 50.35 enligt Sidem-katalogen. http://81.246.78.74/DetailPage.asp?artikel=67180 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ploogen Posted August 5, 2007 Share Posted August 5, 2007 Det är måttet på leden (den räflade delen) undrar om det skall vara 50,0mm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Maestro7 Posted August 10, 2007 Share Posted August 10, 2007 Har samma problem själv. Tyvärr har jag inte så stora smidesresurser för plåtarbeten. Finns det inte möjligen några spindelleder från något annat fabrikat som liknar 240:s? (Har gluttat lite i den sk "Sidem-katalogen" men inte blivit speciellt klokare.) :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bondborn 007 Posted August 24, 2007 Share Posted August 24, 2007 Jag hade ju prexis svetsat klart mina bärarmar med 740-leder när "förbudet" kom, så det blev till att konstruera om och svetsa nytt... *suck* Så här såg det ut för någon vecka sen: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts