Jump to content

Modidfiering Av Undre Bärarmar


Recommended Posts

Har byggt undre bärarmar för 240 spindelled, men eftersom dessa inte längre är godkända så ska jag byta till 140 spindelled. Köpte på Mekonomen för 240 kr/st, helt OK tycker jag. Problemet är ju att 240 spindelleden sticker ut en liten bit, medan 140 monteras i ett hål. Så jag kan inte bara såga upp ett hål i bärarmsplåten då spårvidden blir för smal (och övre bärarmar för långa...). Så min tanke är att modifiera bärarmarna enligt ett av två alternativ enligt bilden. En annan kanske enklare variant hade varit att göra en platta av riktigt grovt plattjärn där 140-leden passade och sen bulta fast den precis som 240-leden. Synpunkter mottages tacksamt.

post-714-1182158349_thumb.jpg 240 spindelled post-714-1182158339_thumb.jpg 140 spindelled

post-714-1182158358_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

en svarvad ring fastsvetsad i ett plattjärn eller hål i plattjärn... skulle jag använda i ditt fall... om man bygget nytt, en svarvad ring som svetsas i bärarmen.. sen får man slipa lite då svetsen drar ihop ringen..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har samma problem själv. Tyvärr har jag inte så stora smidesresurser för plåtarbeten.

Finns det inte möjligen några spindelleder från något annat fabrikat som liknar 240:s?

(Har gluttat lite i den sk "Sidem-katalogen" men inte blivit speciellt klokare.)

:unsure:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...