Krolleg Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Eftersom jag tyckte mina bakskivor såg hyfsade ut så bestämde jag mig för att jag skulle renovera dom istället för att köpa nya, så ner med dom i elektrolytbadet å sedan lite stålborste så såg dom nästan nya ut. Det ända är ju att kanske 30% av den förut platta ytan på skivan är nu skrovlig av rosten som var förut. Men jag tänkte det går väll att svarva ner skivan så den blir jämn igen? borde räcka med några tiondelars milimeter på varje sida. Är det ok att göra så? Quote
Drake Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Ser ut att behövas tas mer än några tiondelar, mrn visst går det att svarva nån mm om man vill. Annars kostar nya under tvåhundra på biltema! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Precis. Biltemas är ju skitbilligt. Om du svarvar själv kanske. Ska du betala någon finns det ingen vits. Nya bromsskivor ser dessutom väldigt nytt ut... Quote
Krolleg Posted June 9, 2007 Author Posted June 9, 2007 Jo jag vet att dom är billiga. Men svarva kan jag göra själv (lr ja känner en som kan) så tänkte se om det blir bra. blir nog att jag köper nya skulle jag tro. gjorde den där skivan lite på prov å se hur det blev innan jag målade framskivan, är ju alltid bra att lära sig färgen lite så man slipper rinningar. Quote
Borken Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Det finns ju ett minimimått på skivans tjocklek. Ibland står det på skivans periferi, ibland får man leta reda på det i nån reparationsmanual. Klarar du att få rent utan att skivorna blir för tunna så svarva på! /Janne Quote
Rikard Larsson Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Vissa hävdar att svarvade begagnade skivor är bättre än nya, eftersom nya slår sig lättare. Gamla har redan fått "värmebehandling" och slår sig inte lika lätt igen. Quote
Arrowsmith Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Nu är det dedär med biltema igen...... :doh: Jag köpte skivor där till min bruksbil och de var duktigt skeva efter bara 40-50 mil. Och det beror inte på monteringen eller att bromsarna legat på eller något annat handhavandefel. De var så förbannat kass bara. Jag satte dit nya vanliga brembo och sedan har allt varit lugnt. Jag vet flera som varit med om precis samma sak med biltemaskit och några av dom har sedan fått nya skivor vid reklamationen, andra har bytt leverantör av reservdelar. Men vem fan vill hålla på och byta skivor stup i kvarten om man råkat ta fel låda i hyllan, även om man kan få igenom en reklamation utan problem..... Biltema har så skiftande kvalité på sina saker så man vet aldrig vad man får i lådan. Ena gången kan det vara en acceptabel produkt nästa gång en andra eller tredjesorterings produkt. Det är därför de kan vara billiga, så är det tyvärr... Så ha det i åtanke när ni handlar där! Gör det järna för all del, men var medveten om att du riskerar att dra en stadig nitlott att sedan försöka bromsa med. Hur många tior extra kostar skivorna hos konkurrenten? Är det värt det? Bara du själv kan avgöra... Quote
Micael Posted June 9, 2007 Posted June 9, 2007 Om det inte kostar dig nåt så prova att svarva dom. Om det inte funkar så vet du det tills nästa gång. Så skulle jag iallafall gjort. Quote
Bondborn 007 Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 Jag brukar köra en vedbodsvariant av rundslipning när jag råkar ut för risiga skivor...: Bort med bromsoket, dra fast skivan på spindeln med muttrarna/bultarna och fram med vinkelslipen! :515: Bara att lägga skivan plant emot och slipa, bromsskivan drivs runt samtidigt som den slipas. När skivan har blivit någorlunda plan byter jag till ett slippapper för att få lite bättre ytfinnish. Locost! :D Quote
Thomas Posted June 20, 2007 Posted June 20, 2007 kan väl gå som nödlösning. problemet är att de ofta är tunnare ute vid än in mot navet och har man då flytande ok så blir det snebelastning på glidkolvarna och det kanske inte släpper när man släppt pedalen. Quote
Bondborn 007 Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 jo, som en nödlösning när man bara måste få en bil genom besiktningen funkar det i.a.f. :thumbup: Vedbods-lotech som sagt var... Quote
kimmen Posted June 21, 2007 Posted June 21, 2007 (edited) Har kört SLC 8-timmars med biltema bromsskivor, och det gick bra. Enligt den här länken på rejsa så är det en myt att bromsskivor slår sig (för den som orkar läsa). http://www.stoptech.com/whitepapers/warped_rotors_myth.htm Edited June 21, 2007 by kimmen Quote
klas Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 Viktigt att svarva båda sidor i en uppspänning, lossar du och vänder skivan får du oftast obalans som känns vid bromsning. Kör på långssamt varvtal i svarven ca 300 varv. För svarvning av skivor har jag tillverkat ett specialstål så jag kommer runt på "baksida" i samma uppspänning. Viktig att inte få något "skorr" så ytan på skivan blir dålig. Samt polera av uppspänningsytor med "flappdisk" så skivan hamnar så rakt som möjligt i svarven. Quote
Thomas Posted June 22, 2007 Posted June 22, 2007 får du "skorr" så kan du sätta en stor magnet på skivan. på den sida du inte svarvar för stunden så klart. det finns till t.ex. bromsskivasvarvar. Quote
Krolleg Posted June 22, 2007 Author Posted June 22, 2007 Det blir nya skivor istället. Orkar inte hålla på massa för dryga 350 spänn som dom kostar :) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.