Jump to content

Bromsluftningsproblem


AlfaRonny

Recommended Posts

Är det någon som råkat ut för följande:

Det verkar som om det är oken bak som det är fel på. Om jag pluggar anslutningen vid T-kopplingen till bakre oken så blir pedalen precis så stum som den ska bli.

När jag sedan ansluter oken igen och luftar på vanligt sätt så går pedalen sakta men säkert ner i golvet. Precis som om oken skulle läcka eller innehålla luft men det gör dom inte. Fast oljan måste ju ta vägen någon stans… Får väl riva isär dom igen. Det var inte så länge sedan jag renoverade dom. Alla rör och slangar är nya.

Börjar bli frustrerad nu...

Link to comment
Share on other sites

Tjena Hej!

Har varit på "utryckning" på ett liknande problem när polarn bytte ok bak på sin bil......men han hade skiftat hö/vä ok så avluftningsnipplarna kom fel, antar att dina är rätt monterade? :prop:

Inge illa ment, även solen har ju sina fläckar.

Mvh Dahlberg

Svetsar ramen under semestern.

Link to comment
Share on other sites

Har du provat att plugga med olika mycket olja? Den kanske är tät längst upp men läcker en bit ner...

Tack för tippset! Detta har jag ju faktist inte tänkt på.

PS: Oken bak går inte att vända fel på min bil. Däremot fram har jag lyckats med detta :prop:

Link to comment
Share on other sites

Alfas bakok till 116-bilarna (som du väl använder?) är ju minst sagt luriga att lufta. Sök lite på www.alfapower.nu så finns det lite tips. Är de rätt justerade? Man måste ju justrera in kolvarna manuellt, jag vet ioförsig inte om det pverkar stummheten i pedalen. Annars har jag hör om folk som luftat bakvägen, dvs trycka in bromsvätska genom luftnipplarna med en oljekanna.

Link to comment
Share on other sites

Jo dom är lite speciella. Jag har ställt frågan även på alfapower och provat deras tips men utan framgång. Nu skall jag beställa en ny huvudcylinder från Micro så får vi se hur den funkar.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites

Jaha, då har man köpt en helt ny huvudbromscylinder för 1200 pix och det fungerar ändå inte :skull:

Har en teori om att det kan vara så att den främre kolven i huvudcylindern fastnar (eftersom jag har så lång slaglängd att kolven kan gå i botten).

Efter en veckas bromsproblem ser mina fingrar nu ut som russin av all bromsvätska. Säkert jätte nyttigt :mad:

Nu ska jag sluta klaga och gå ut i garaget och ta nya tag...

Link to comment
Share on other sites

Är bromsoken och huvudcylindern till samma bil? Har du kopplat kretsarna rätt i huvudcylindern? Har bilen systemet hör till diagonala bromskretsar eller bak/fram? Skiljer sig säkert i kolvstorlek bak/fram...

Exempel:

Ponera att du har kolvarea i oken på 5cm² fram och 3cm² bak

Diagonalt blir det 8cm² per kolv. Har du kopplat fram på ena och bak på andra blir det 10cm² kontra 6cm²...

En kolv bottnar p.g.a. den höga oljeåtgången....

Link to comment
Share on other sites

även om en kolv bottnar så fortsätter den andra att verka. jag brukar ALLTID lufta under tryck.

jag har olika lock för att passa flera olika bilar. men i princip, sätt en slang i locket på huvudcylindern. koppla in tryckluft ca 0,4kilo. öppna sedan luftnipplarna en och en. för luftar du med pedalen så för du inte tillräckligt med fart på vätskan so luft kan stanna kvar i t.ex. uppåt böjar. samt att man riskerar inte att huvudcykinderskolven fastnar i främre läget.

se också till att pedalen går tillbaka tillräckligt för att fylla på med ny vätska.

Link to comment
Share on other sites

Kanke lite dumma frågor men....

Vad händer om du pluggar andra sidan bak?

Vad händer om du inte trycker ner bromspedalen ända ner...

Har samma längd på bromspedalens slaglängd som på originalet, Kan den tryckas för långt fram?

Link to comment
Share on other sites

Sent i går kväll löste jag problemet :D

Det var två fel. Som jag hade börjat misstänka hade främre kolven fastnat i botten + att jag hade för kort slaglängd. Från början byggde jag pedalstället så att en liten smidig Golf-huvudbromscylider skulle passa. När denna inte funka så satte jag dit alfans original cylinder istället och glömde bort att kolla om slaglängden var densamma. Är huvet dumt får kroppen lida (i en hel vecka).

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Sent i går kväll löste jag problemet :D

Det var två fel. Som jag hade börjat misstänka hade främre kolven fastnat i botten + att jag hade för kort slaglängd. Från början byggde jag pedalstället så att en liten smidig Golf-huvudbromscylider skulle passa. När denna inte funka så satte jag dit alfans original cylinder istället och glömde bort att kolla om slaglängden var densamma. Är huvet dumt får kroppen lida (i en hel vecka).

Hur lång slaglängd har du? D känns som jag har samma problem och börjar bli tokig:(

Link to comment
Share on other sites

du måste se till att kolven går tillbaka fullt annars så fylls inte vätska på på nytt.

sedan som du kan läsa högre upp så luftar jag med tryck. men kolven måste till sitt ändläge annars så fylls den inte på och kör du med tryck så kan vätskan pressas förbi packningarna men sfterhand som beläggen slits så går pedalen längre ner om inte vätskan fylls på.

Link to comment
Share on other sites

du måste se till att kolven går tillbaka fullt annars så fylls inte vätska på på nytt.

sedan som du kan läsa högre upp så luftar jag med tryck. men kolven måste till sitt ändläge annars så fylls den inte på och kör du med tryck så kan vätskan pressas förbi packningarna men sfterhand som beläggen slits så går pedalen längre ner om inte vätskan fylls på.

Jag har kollat att den går tillbaka och har luftat med trycksatt behållare och har provat vacumsug men kollade slaget igår kväll och får nog förlänga d lite:)

Link to comment
Share on other sites

Jag har kollat att den går tillbaka och har luftat med trycksatt behållare och har provat vacumsug men kollade slaget igår kväll och får nog förlänga d lite:)

Aah nu j**lar nu funkar d men jag fattar inte varför men jag har ökat slaget med 13mm och nu funkar d ju men kolven går ju inte in längre i cylindern nu än innan :blink:

Link to comment
Share on other sites

gick kolven verkligen tillbaka till sitt ändläge I CYLINDERN? Innan Eller var rörelsen för kort framåt?

Edited by Thomas
Link to comment
Share on other sites

gick kolven verkligen tillbaka till sitt ändläge I CYLINDERN? Innan Eller var rörelsen för kort framåt?

Japp den gick tillbaka d kollade jag tusen gånger :) Och ja rörelsen va för kort framåt så jag fick nog inte ut luften ordentligt i kretsen till bakbromsen så d va nog en luft bubbla som låg och fjädrade i huvudcylindern (tror jag) för nu funkar d ju nästan stum direkt :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...