Jump to content

Bromsluftningsproblem


AlfaRonny

Recommended Posts

Är det någon som råkat ut för följande:

Det verkar som om det är oken bak som det är fel på. Om jag pluggar anslutningen vid T-kopplingen till bakre oken så blir pedalen precis så stum som den ska bli.

När jag sedan ansluter oken igen och luftar på vanligt sätt så går pedalen sakta men säkert ner i golvet. Precis som om oken skulle läcka eller innehålla luft men det gör dom inte. Fast oljan måste ju ta vägen någon stans… Får väl riva isär dom igen. Det var inte så länge sedan jag renoverade dom. Alla rör och slangar är nya.

Börjar bli frustrerad nu...

Link to comment
Share on other sites

Tjena Hej!

Har varit på "utryckning" på ett liknande problem när polarn bytte ok bak på sin bil......men han hade skiftat hö/vä ok så avluftningsnipplarna kom fel, antar att dina är rätt monterade? :prop:

Inge illa ment, även solen har ju sina fläckar.

Mvh Dahlberg

Svetsar ramen under semestern.

Link to comment
Share on other sites

Har du provat att plugga med olika mycket olja? Den kanske är tät längst upp men läcker en bit ner...

Tack för tippset! Detta har jag ju faktist inte tänkt på.

PS: Oken bak går inte att vända fel på min bil. Däremot fram har jag lyckats med detta :prop:

Link to comment
Share on other sites

Alfas bakok till 116-bilarna (som du väl använder?) är ju minst sagt luriga att lufta. Sök lite på www.alfapower.nu så finns det lite tips. Är de rätt justerade? Man måste ju justrera in kolvarna manuellt, jag vet ioförsig inte om det pverkar stummheten i pedalen. Annars har jag hör om folk som luftat bakvägen, dvs trycka in bromsvätska genom luftnipplarna med en oljekanna.

Link to comment
Share on other sites

Jo dom är lite speciella. Jag har ställt frågan även på alfapower och provat deras tips men utan framgång. Nu skall jag beställa en ny huvudcylinder från Micro så får vi se hur den funkar.

Edited by AlfaRonny
Link to comment
Share on other sites