Jump to content

Egentillverkade Stolar


Recommended Posts

Återkommer i stolsfrågan. Vi har övergett Jula-stolen.

Ledstjärnan och namnet ska väl vara "Locost". Därför har jag använt de tidigare omtalade reklamskyltarna och några gratisbitar 12 mm plywood samt några meter hydraulrör (12mm) som vi också fick gratis (spillbitar)

Jag har gjort egna stolar efter inspiration av BeLo (tror det var han). Såvitt vi förstår måste stolarna hålla för kraftig press på bromspedalen dvs ryggstödet bör/får inte ge vika och stolen får inte lossna. Sitsen och ryggstödet är därför gjort i sandwich alu(1mm)-plywood(12 mm)-alu(1mm).Limmat med poluretanlim(bild 5). För att ytterligare ge stabilitet gjorde jag en "rörställning" (bild 6) i vilken "stolen" bultas och pop-nitas fast.En svårighet var att få tillräcklig limpress.Här gjorde vi mothåll på båda sidor och drog "bultar" av kapade gängstänger genom hålen i aluminiumen och plywooden (bild2 och 3). Yttre alu i botten och rygg gjorde vi i en lång "flik" som vi vek runt framkanten och under sitsen och ryggen (bild1). BeLo har gjort ung. likadan "flik" men vikit den till ett främre fäste för stolen.

Glidskenorna för förarstolen kommer vi att ta från Jula-stolen,passargerarstolen blir fast.

Mot kardantunneln följer stolen övre kanten på tunneln och yttre kanten följer den övre karosslinjen.

Hur klädseln ska bli har vi inte funderat på ännu. Kom gärna med förslag!

Har pratat lite försiktigt med hustrun om hon kan sy klädsel.Hon är duktig på det trots sin akademiska bakgrund! Var det en fördom?

Hittils har hon bara morrat lite lätt så det kanske går vägen.

Återkommer med bilder när klädseln är gjord.

Inspirationen och metoden kom även från provet med scutteln vilken vi blev mycket nöjda med.

Bästa bygghälsningar från ett vårvackert Luleå med dagsljus dygnet runt. Lugn,bara lugn, om 4 veckor mörknar det igen.

Antas

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Glömde naturligtvis en sak!

Övre kanten på aluminiumen kommer att formas runt rören och pop-nitas i rören."Öronen" som syns längst upp på ryggstödet ska böjas runt alun och stolen kommer då att få en svagt rundad form i övre kanten.

Gubben börjar bli glömsk!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Måste väl visa något livstecken från Konungarikets befriade område, Norrbotten.

Delrapport om tillverkning av stolarna.

Allt har gått bra. Skinnet kommer från en soffa inköpt för 300 SEK på Blocket.

Stolen (sidorna) är klädd med 15 mm liggunderlag på vilket jag har kontaktlimmat skinnet. Med lite drag och sträck blir det bra och slätt (rimmade nästan!).

Skummgummidynorna kommer från slaktade stolar från en Volvo 740. Nackskydden kommer från samma stolar (ligger på sätet). För att fästa dom har jag svetsat rör på plattor (4,5x9 cm) som bultas i ryggstödet. Hustrun ska sy klädseln till dynorna och nackskydden. Soffan var ett fynd. Inget skai någonstans, skinn överallt och dessutom i mycket bra skick. Nackskydden kommer jag att försöka måla så att det någotsånär blir en färganpassning.

Just nu förhandlar jag med några brodyrfirmor om brodering av en "Ferrariliknande" sköld på ryggstödet. Sköldens övre kant ska ha linjer i blått och gult (Ferrarri har motsv. italienska färgerna). Inne i skölden ska det vara en stegrande ren, Ferrarri har ju en häst.

Anledningen till att stolarna är högre på ena sidan är att den sidan når upp till karossargen, den andra sidan når upp till kardantunneln. Dynorna fästes på plywoodskivor (gula) som skruvas fast i stolstommen.

OBS! Pga mitt yrke kommer jag under inga omständigheter att göra ett varumärkesintrång!

Jag återkommer med bilder när stolarna är klara.

Antas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...