Jump to content

Ram Fråga


Snowman

Recommended Posts

Har kollat lite på olika ram ritningar och undrar lite. Är dem ritningar som finns för nedladdning helt fel fria? Eller vad bör man ändra...ska nämligen lämna iväg en ritning eftersom jag inte är något vidare på att svetsa. Vad är skälig ersättning för att låta nån svetsa en ram?

vad kostar materialet ungefär?

//Magnus

Link to comment
Share on other sites

Material för endast ram kan man nog köpa för 4-5kkr. Säkerligen billigare med lite kontakter. Sen tillkommer svetstråd, gas, material till bärarmsfästen, mototfästen, kylarfästen...... Vad det landar på i slutänden får nog visa sig.

Har ingen aning om vad en svetsare tar/timme. Men det är ju helt kalart några timmars jobb, ska sedan fixtur fixas och han kapa rören så drar det nog iväg.

Jag gjorde så att jag fixade en svets och övade (lagade rost på gamla alfor och svetsade ihopp diverse spillbitar), en mig/mag har man väldig nytta av vid i stort sätt allt garagearbete och det är hyffsat lätt att lära sig. Blir nog ungefär samma peng att köpa en billig/begagnad svets som att lämna bort det (om man inte är polare med en svetsare förståss). Sen så har man ju faktiskt gjort det SJÄLV, på gott och ont....

Link to comment
Share on other sites

om du har tänkt att köpa materialet..och låta någon svetsa... varför inte köpa en ram färdig..

dala 7(bred)

ester

kavallo (?stavning) Castello skall det ju va.... :banghead: skall inte skriva när man e trög.. tack Arrowsmith

eller kanske en mk.

eller någont annat schassie

.då har du det färdig svetsat..

iofs tror jag att du endå behöver svetsa i dom flesta fallen så...

köp en svets..bygg från scrath och säg sedan: denna bilen har jag byggt själv, från grunden (med stolthet)

det är ju jättemånga som lyckats med det.

iofs så köpte jag (skäms) ett mer eller mindre färdig svetsat schassie (- kardantunnel och fästen till bak axel och div)... från en kille som inte hann med livet..och behövde pengarna..

och jag har endå materialet på jobbet och en proffs svets hemma.... det är ju då och då schassien till salu i div skick och pris..

lycka till

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte liksom Michael Th ett tämligen färdigt chassie, men det var bara för atyt försäkra mig om att få en sttart samt något som står i vägen i verkstaden så att jag kom i gång. Svets har jag beställt igår för det är ändå en massa fästen mm som måste fixas till och ändringar som upptäcks under resans gång.

Om du lejer ut arbetet så se till att få en skriftlig dokumentation över material, svetsmetod, tråd mm så att du har det till SFRO senare. Tror det kan vara bra.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Om du inte är intresserad av att göra jobbet själv, köp färdigt! Då vet du någorlunda vad du får, plus att det ofta går att köpa till detaljer som du kanske upptäcker att du behöver senare. Det finns så mycket att välja på jämfört med för några år sedan, och priserna är ganska överkomliga. Kolla iallafall upp till exempel vad MK (MK Locost) och Estfield tar för en ram om du tänker bygga en Bok-locost, sedan kan du alltid fråga runt och se vad en svetsare tar för att bygga en ram.

Om ritningarna som finns att ladda ner är felfria? Allt är väl felfritt tills man hittar något att anmärka på. ;) Förr eller senare kommer du att hitta saker på alla konstruktioner som inte passar ditt tycke och smak. När man ska köpa färdigt gäller det bara att sila bort kamelerna och svälja myggen istället för tvärt om. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Har kollat runt lite på olika färdiga kit både utländska och svenska och kan bara konstatera att priserna är väldigt varierande. Något företag begärde närmare 15k för en färdig ram utan nått mer medans andra har startkits för ca 23k...

I vilket fall som helst så har jag inte hittat nått kit som lockar än...vare sig utförande eller prismässigt. Har skickat efter lite mer prislistor men har ingen större för hoppning om att priserna ska var realistiska jämfört med att bygga själv eller lämna iväg för svetsning. Har redan klart för mig hur jag vill ha det med växellåda och motor och fram/bakvagn. Ingen tillverkare har ett färdig kit som skulle passa ändå verkar det som. Vi får se hur det går. Polaren jobbar som svetsare så han lär nog kunna svetsa ihop en ram om jag ber snällt...frågan är bara vad som är skälig ersättning?

Magnus

ps var hittar man castello???

Link to comment
Share on other sites

Snowman har rätt!

Vi tog bort ramen från shoppen när de nya reglerna kom för undre bärarmar fram!

Jobbar nu med en ny bärarm och lägger upp detta på nytt så fort att jag gjort nya!

Vi använde opel Vectra undre spindelleder, och nu vet jag inte vad vi skall ta!

Vill kunna använda originalspindeln utan att behöva modifiera den. ( Tacksam för idéer )

Men vi har en ram på lager för Sierra donator om vi bortser från undre främre bärarmar. (MK passar).

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

har kollat runt efter färdiga ramar mrn de änsda stället jag har hittat på är www.dala7.se ... nån annan som vet vart man kan hitta o gämföra innan man bestämmer dig ?

Edited by pepom86
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...