Jump to content

Led Cluster


Micael

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Hmmm, Ursäkta det långsamma svaret men jag verkar ha något problem med min dator. Jag kan inte svara på inlägg, då får jag bara ett felmeddelande. Men nu från jobbet verkar det funka.

Iallafall så använder jag denna som oljetryckslampa

Artikel.nr 149250 från Conrad.se

Inte riktigt den du är ute efter men den ser likadan ut så dom kanske har den du söker efter också :wacko: Mycke mummel blev det :lol:

//Libell

Link to comment
Share on other sites

Dom har den, men man får inte handla som privatperson där :(

vekar som jag får ta och beställa den från england ändå

Link to comment
Share on other sites

Får du inte handla från conrad.se som privatperson eller menar du något annat ställe?

Från Conrads webbutik

Hempaket

Hempaket levereras hem till privatpersoner på vardagskvällar. Detta gäller för paket över 20 kg och kostar 399 SEK.

Insåg att du förmodligen menade Rsonline :huh:

Edited by Jonte
ska läsa ordentligt nästa gång
Link to comment
Share on other sites

Jocke E

Clustret är gjord för 9-10V någonting :mad: (om jag minns rätt). Men jag köpte till en potentiometer samtidigt (kostade inte speciellt mycket).

robbanson

Vad gäller "drag" i clustret så finns det inte en chans att bomma det om det tänds. Man blir bländad. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Som jag läste det så var det den gröna som skulle ha 8.4V (9.4V max) och den röda 10.5V (12V max). Man får tänka på att det kan bli drygt 14 volt i en bil. Till en shiftlight som sällan (?) är tänd funkar den röda säkert utan att gå sönder utan motstånd.

En "fulvariant" jag brukar använda är att koppla vanliga kiseldioder i serie, varje diod sänker spänningen ca 0,7 volt (15:- för ett tiopack).

Rekommenderad läsning ang. lysdioder

EDIT: Jag snackar om Maplin-klustret

EDIT2: Insåg att den var tvåfärgad, både gröna och röda lysdioder...

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Väcker en gammal tråd.

Jag funderar på någon form av shiftlight, kan det här vara något - och är det prisvärt?

400 bagis inkl frakt

Eller finns ritningar och komponentlista någonstans?

Elfa har ju en himla massa dioder och sånt på en tavla vid disken, i alla möjliga färger och ljusstyrkor.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...