Micael Posted May 15, 2007 Posted May 15, 2007 Jag funderar på att bygga en shiftlight med denna lilla pryl http://www.maplin.co.uk/module.aspx?ITAG=S...p;doy=15m5#spec är det nån som vet ifall man kan få tag på den i sverige? Quote
Libell Posted May 29, 2007 Posted May 29, 2007 Hmmm, Ursäkta det långsamma svaret men jag verkar ha något problem med min dator. Jag kan inte svara på inlägg, då får jag bara ett felmeddelande. Men nu från jobbet verkar det funka. Iallafall så använder jag denna som oljetryckslampa Artikel.nr 149250 från Conrad.se Inte riktigt den du är ute efter men den ser likadan ut så dom kanske har den du söker efter också :wacko: Mycke mummel blev det :lol: //Libell Quote
Micael Posted May 29, 2007 Author Posted May 29, 2007 Man tackar, Jag har dragit iväg en fråga till dom. Quote
Jocke E Posted May 29, 2007 Posted May 29, 2007 Conrad lampan, är den för 12V? Jag ser ingen info om det på deras sida. Quote
TobbeF Posted May 30, 2007 Posted May 30, 2007 Jag funderar på att bygga en shiftlight med denna lilla prylhttp://www.maplin.co.uk/module.aspx?ITAG=S...p;doy=15m5#spec är det nån som vet ifall man kan få tag på den i sverige? Sök på "led cluster" på rsonline.se så hittar du en hög/Tobbe Quote
Micael Posted May 31, 2007 Author Posted May 31, 2007 Dom har den, men man får inte handla som privatperson där :( vekar som jag får ta och beställa den från england ändå Quote
Jonte Posted May 31, 2007 Posted May 31, 2007 (edited) Får du inte handla från conrad.se som privatperson eller menar du något annat ställe? Från Conrads webbutik Hempaket Hempaket levereras hem till privatpersoner på vardagskvällar. Detta gäller för paket över 20 kg och kostar 399 SEK. Insåg att du förmodligen menade Rsonline :huh: Edited May 31, 2007 by Jonte ska läsa ordentligt nästa gång Quote
robbanson Posted May 31, 2007 Posted May 31, 2007 ett alternativ kan vara dessa: http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?dok=...htm〈=se Jag tror att det är bättre drag är det i de än i klustren vilket är bra i dagsljus. Quote
Drake Posted May 31, 2007 Posted May 31, 2007 Nope! Klustret verkar vara ca 7-8 gånger starkare om man tittar på specen. Quote
Libell Posted May 31, 2007 Posted May 31, 2007 Jocke E Clustret är gjord för 9-10V någonting :mad: (om jag minns rätt). Men jag köpte till en potentiometer samtidigt (kostade inte speciellt mycket). robbanson Vad gäller "drag" i clustret så finns det inte en chans att bomma det om det tänds. Man blir bländad. :lol: Quote
Drake Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 Lysdioder bruker inte vara så känsliga vad gäller spänningen. Du kan förmodligen köra dom utan pot. Quote
Micael Posted June 1, 2007 Author Posted June 1, 2007 Det får ju inte vara för stark heller. Man vill ju inte bli bländad varje gång man skall växla. Quote
Rikard Larsson Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 (edited) Som jag läste det så var det den gröna som skulle ha 8.4V (9.4V max) och den röda 10.5V (12V max). Man får tänka på att det kan bli drygt 14 volt i en bil. Till en shiftlight som sällan (?) är tänd funkar den röda säkert utan att gå sönder utan motstånd. En "fulvariant" jag brukar använda är att koppla vanliga kiseldioder i serie, varje diod sänker spänningen ca 0,7 volt (15:- för ett tiopack). Rekommenderad läsning ang. lysdioder EDIT: Jag snackar om Maplin-klustret EDIT2: Insåg att den var tvåfärgad, både gröna och röda lysdioder... Edited June 1, 2007 by Rikard Larsson Quote
Micael Posted June 1, 2007 Author Posted June 1, 2007 Så här tänkte jag göra (ni får scrolla ner lite) http://www.msextra.com/manuals/MS_Extra_Ha...al.htm#shiftled Quote
Rikard Larsson Posted June 1, 2007 Posted June 1, 2007 Det funkar ju säkert perfekt. Men ett 220 ohmsmotstånd till de röda och ett 160 till de gröna verkar konstigt eftersom de gröna ska ha lägre spänning... Det står iofs (brighter) på de gröna så det är kanske meningen? Quote
stigge Posted June 3, 2009 Posted June 3, 2009 Väcker en gammal tråd. Jag funderar på någon form av shiftlight, kan det här vara något - och är det prisvärt? 400 bagis inkl frakt Eller finns ritningar och komponentlista någonstans? Elfa har ju en himla massa dioder och sånt på en tavla vid disken, i alla möjliga färger och ljusstyrkor. Quote
Rikard Larsson Posted June 4, 2009 Posted June 4, 2009 Du har väl Megasquirt Stigge? Då finns ju funktionen "inbyggd". Quote
Recommended Posts