Jump to content

Spindlar till fram resp bakvagn?


Cooper Killen

Recommended Posts

Jo det är så att jag bygger en egen vagn ingen locost utan en mini cooper silouettebygge som förses med en mittmonterad 2,0T saab motor på ca 300hk. I detta bygge tänkte jag låna en del idéer som finns vid bygget av en locost. Jag funderar på att bygga med taunus/Opel kadett/volvo 140 spindlar fram och volvo 240 ventilerade skivor med 4-kolvsok. Bak så finns det dock flera frågetecken, jag behöver ngn spindel som hyffsat lätt går att modifiera till multilink med dubbla A-armar men vad ska jag ha? Jag har kollat på mb 190 från 80-talet och det skulle kunna funka. men har ngn en bra idé? den måste gå att ha skivor på som kan rymmas i 13" hjul och drivknutar som e rätt kraftiga.

Mvh Kristofer

Link to comment
Share on other sites

Varför inte använda og900-spindlar då? Dom borde ju funka rakt av om du ska ha Saabmotor och låda. Iaf om du har en og900-låda :)

Edit: Kan ju vara ett problem att kränga på 13"-fälgar på dem bara ja... :-/

Link to comment
Share on other sites

OK har du ngn bild på hur de ser ut?

Bara en dålig bild på bakvagnen, och där är inte spindlarna moddade. Eventuellt skall jag försöka modda dem i helgen. :) Men troligtvis finns det andra spindlar som är lättare att bygga om så de passar.

post-3-1077908602.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det är nog inte värre att modda BMW-delarna än att modda sierraprylarna. Kapa bort 95% och bygg på med ny plåt, typ. :)

Nån som har koll på vad Westfields bakspindlar kostar? Jag har letat i deras prislista på roadster.se, men hittar bara framspindlarna...

Link to comment
Share on other sites

Cooper... Har du lust att berätta lite mera om ditt bygge?

Det kan jag väl :D

Från början så tänkte jag bygga en super 7 som nästa projekt, det som då skulle varit givet för min del va att bygga eget chassie och konstruera det mesta själv, dock så är jag som så att jag inte tycker det är kul att ha ngr mängdbilar som hobbybil och då det byggs många super 7 ute i vårt avlånga land så tänkte jag om lite. Resultatet blir ett bygge baserat på en kaross från en Mini Cooper -70 som är lättad och försedd med bur och glasfiberfront, vidare så resonerade jag att framhjulsdrift inte var ett alternativ så motorn skulle driva bakhjulen. Pga många faktorer så blev drivkällan en Saab 9000 T16 motor som blir mittmonterad i en egen bakvagn, samt nybyggd framvagn. Denna motor har ganska stora utvecklingsmöjligheter och bra vrid. Målet är att bilen ska väga under 600kg vilket inte bör va ngt problem då karossen tom utan fram och bakvagn samt inredning väger ca 140kg! Bilen kommer att SFRO besiktigas och gatreggas, sedan trimmas till första steget som är ca 300hk. Jag har lite funderingar på att byta ut turbon mot en kompressor men inget e klart på den fronten ännu. På rejsa.nu hittar ni en byggdagbok följ länken B)

Ha det bra!!

http://www.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=6037

Link to comment
Share on other sites

Guest real7
Nån som har koll på vad Westfields bakspindlar kostar? Jag har letat i deras prislista på roadster.se, men hittar bara framspindlarna...

Köp via kontakt i UK eller Bennets bildelar i Lerum. Roadster har hutlösa pålägg på sina priser!

B

Link to comment
Share on other sites

Jo det är så att jag bygger en egen vagn ingen locost utan en mini cooper silouettebygge som förses med en mittmonterad 2,0T saab motor på ca 300hk. I detta bygge tänkte jag låna en del idéer som finns vid bygget av en locost. Jag funderar på att bygga med taunus/Opel kadett/volvo 140 spindlar fram och volvo 240 ventilerade skivor med 4-kolvsok. Bak så finns det dock flera frågetecken, jag behöver ngn spindel som hyffsat lätt går att modifiera till multilink med dubbla A-armar men vad ska jag ha? Jag har kollat på mb 190 från 80-talet och det skulle kunna funka. men har ngn en bra idé? den måste gå att ha skivor på som kan rymmas i 13" hjul och drivknutar som e rätt kraftiga.

Mvh Kristofer

intressant !!

hade en liknande tok ide ;) med min motor i baksätet på en bubbla och med nya hjul upphägningar....

Men sedan så blev jag övertygad om att en seven var roligar.

(måste dock erkänna att en sleeper dock alltid är snäppet värre i mina ögon)

Men nu till ditt bygge, finns det ingen chans att använda 9000 delar ? drivaxlar , spindlar mmm borde ju gå att använda . Broms skivorna är ju bara att svarva ner.

Min ursprungs ide på bubblan var att stoppa upp hela subframen och bara ersätta övre delen på mcpherson med a-arm

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag spårar av tråden lite...

Lupus:

För några år sedan hystade jag i en scirocco motor med sprut och allt bak i en bagge

och kylaren liggande över transaxeln bak.

Jag hade precis samma tanke som du med en SAAB motor mittmonterad först, men gick en

medelväg istället i brist på pengar.

Den blev väldigt rolig att köra med men ännu roligare hade den blivit med komplett drivlina från

en SAAB naturligtvis. Jag hade exakt samma tanke som dej och

en vacker dag så kommer det förmodligen att hända.....

post-3-1078258597.jpg

Link to comment
Share on other sites

Men nu till ditt bygge,  finns det ingen chans att använda 9000 delar ?  drivaxlar , spindlar mmm borde ju gå att använda . Broms skivorna är ju bara att svarva ner.

Min ursprungs ide på bubblan var att stoppa upp hela subframen och bara ersätta övre delen på mcpherson med a-arm

Jag har ngr problem dock! En hel framvagn är för tung samt att jag inte har så mycket plats att leka med. Så det blir ny bakvagn och framvagn. Visst kan man använda saabens framvagnsdelar och bygga om till dubbla a-armar men det är enklare att hitta ngt färdigare att utgå ifrån, som det ser ut så blir det nog spindlar bak från MK Engineering eller Plyshe, samt ombyggda drivaxlar med sierraknutarna. Fram så får jag se vad som jag dyker på först spindlar från Opel (Kadett, Ascona, record) Ford(Taunus, ecort, cortina, granada) Volvo( 142, Amazon ?) min ide är att ha 2st bultmönster både 4x100 samt 4x4" eftersom jag har fälgar liggandes som passar bägge.

Link to comment
Share on other sites

Spindlarna från Kadett eller Escort MKII borde passa bäst med tanke på ackermanvinklarna. Det är ju bilar med ganska smal spårvidd. Men man kan ju iofs trixa en hel del med placeringen av kuggstången också...

Link to comment
Share on other sites

Ursäkta att jag spårar av tråden lite...

Lupus:

För några år sedan hystade jag i en scirocco motor  med sprut och allt bak i en bagge

och kylaren liggande över transaxeln bak.

Jag hade precis samma tanke som du med en SAAB motor mittmonterad först, men gick en

medelväg istället i brist på pengar.

Den blev väldigt rolig att köra med  men ännu roligare hade den blivit med komplett drivlina från

en SAAB naturligtvis. Jag hade exakt samma tanke som dej och

en vacker dag så kommer det förmodligen att hända.....

För att spåra ur denna tråd lite till så kan jag medela att de första planerna för bubblan faktiskt infann sig 5 år tidigare vid 17 års ålder.

Då var ideen en golf disel med tillhörande växel låda på tvären i bak.

Rasad motor + låda inskaffades och måttandet började på allvar i en skrotad bubbla , det hela rasade då på att jag hade swing axeln i bak på min renoverade 62:a och inte den senare som du nog hade i din 1302

Lade dock ner redigt med tid på för arbete och hade startat vinkel slipen några gånger men fegat ur.

Hade den blvit klar hade den varit skaffe fri :) och med farmar disel kostat mig ca 2 kr milen :rolleyes:

Nu står den dock och vilar sig rostfri och med primer i minst 10 år till.

Men vem vet kojan kanske kan inspirera.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...