Jump to content

Scuttle


Antas

Recommended Posts

Finns det inget svenskt ord för "scuttle"?

Vi är nu i det läget att det är dags att göra en scuttle. Diskussionerna har vandrat mellan att göra i plåt (svetsa) eller alu (popnita). Fn tycks tankarna gå i riktning mot GRP. Vi har tänkt oss något i stil med bifogad bild. Bilden är tagen ur det Engelska forumet (må Gud,Drottningen och Parlamentet förlåta oss intrånget i upphovsrätten!).

Nu till frågorna.

1.Går det att göra pluggen av markisolering (grön)? Om ja,vilken densitet är lämplig?

2.Om nej på ovanstående. Vilket mtrl är lämpligt,divinycell, eller annat?

3.Hur många lager matta för tillverkning av formen? Scuttle´n?

4.Vilken färg är lämplig för formen? Eller räcker det med spackel? Vilken sorts spackel?

Alla övriga tips och råd mottas tacksamt.

Antas i Luleå

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle använt vanlig markisolerskiva. Limma ihop till rätt tjocklek och sedan med rasp och sandpapper ta fram rätt form. Sedan pensel måla 5-6 lager med vattenbaserad färg för att få ett tjockt spärrskikt. Och därefter plastat två lager 300g glasfiberväv och avsluta med en tunn slät glasfiberväv för en jämnare yta. Därefter spackla som en tok för att sedan avsluta med att hälla aceton på markskivan så rinner den bort.

Man kan ju använda Polyuretan-skivor istället för markskiva. Högre densitet =finare yta, tål lösningsmedel men mycket dyrare. Går heller inte att ta bort smidigt med aceton (eftersom den tål lösningsmedel) och passar nog därför bättre till att göra en plugg till en gjutform. Men jag antar att du var ute efter en ”snabb” metod till att göra en one-off modell. Om det finns lättare sätt hoppas jag att någon klämmer ur sig det illa kvickt för det skulle jag också vilja veta :)

PS: Torped är väl det svenska ordet!?

Link to comment
Share on other sites

När jag har gjort mina pluggar till formar använder jag fiberskivor och om det behöver fyllas ut kan du använda fogskumm. För att få till det sista använder jag sprutspackel (hagmans) kan köpas i liter burk eller sprayflaska. Den är lätt att slipa och det går att pensla på om du inte kan spruta.

När ytan är ok kan du använda autosol för att få slut finish.

Vaxa, vax och åter vaxa innan du plastar, det är bra om du använder ett lager med släppmedel innan plastningen. Ska ytan målas efteråt är det inte nödvändigt att vara så noga med ytan i formen utan slipa lite på den slutliga plastdetaljen.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Vet inte riktigt, men scuttelns form borde gå att få till efter vad jag förstår.

Finns en bok om masonitebyggen men minns inte vad den heter. Kanske nån annan vet?

Testa vetja, masonite är ju tokbilligt. Funderar på att ha det som distansmaterial till några mellanväggar i Cobran. Borde ju inte suga upp mer vatten är balsa! Nåja man får väl se till att plasta in den ordentligt.

Link to comment
Share on other sites

Har idag diskuterat en annan lösning på scuttlen med en kompis på Universitetet.

Eftersom vi har 1 mm aluplåt så kan det vara värt att göra ett försök med en sandwich alu 1mm-divinycell 10mm- alu 1mm. På detta sätt slipper vi bygga plugg och form om man använder GRP. Sandwich är styvt, starkt och håller formen bra. Limmet vi provar med är poluretan (skummande). Där det finns fästpunkter (genomgående) för t.ex ruta lägger vi in plywoodbitar som mellanlägg.

Gjorde ett limprov idag med alu-10mm markskiva-alu,resultatet ser bra ut.

Bifogar en bild på början till formen. Ännu inte monterat är tvärgående lister 20x20 mm, ca var 4 cm och tätare i böjen. Iom att aluminium är relativt styvt räknar jag inte med att det ska bli några "veck" eller andra markeringar. Om det blir märken på insidan torde knappast någon se det utom jag,förståss. Distansmaterialet är tänkt att tvärsågas ca var 10 mm. För att få limpress spänner vi spännband över allt med något mjukt material som mellanlägg t.ex liggunderlag, sandsäckar, kom gärna med förslag.

Återstår att tänka ut hur man fäster torpedväggen mot scutteln.

Vi tar gärna emot synpunkter,erfarenheter och goda råd.

Antas i Luleå (kallt som fa....)

Link to comment
Share on other sites

Om du ska använda alu, varför gör du inte ett par bågar och poppar dit plåten?

Min nästa bil blir i alu med en massa popnitar.

Rejsigt värre! :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Mja,har nog tänkt på det också.

Vi tycker att det är snyggare med slätare ytor,tror även att en sandwich blir styvare(om det nu fyller någon funktion förståss).

Smaken är som baken,delad i tvenne hälfter!

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu har vi gjort det första försöket att göra en scuttle i sandwich alu-divinycell-alu.

I gårkväll hade vi en smet och slit stund med lim överallt. Kletigt!

För att få limtryck hade vi gjort egna "tvingar" av brädstumpar över och under mallen.Klämningen gjordes av gängstänger mellan bräderna.Fungerade hyfsat. Vi räknade med att limmet (skummet) skulle fylla ut ev håligheter. I morse lossade jag hela pressen och si, det hade lyckats bra! Inga veck, bucklor eller andra felaktigheter. Konstruktionen blev lätt och styv. Nu återstår den slutliga utformningen och montering av torpedvägg och instrumentbräda. Hur det ska konstrueras får vi nog ägna några dagars tankemöde åt. På bilderna är reklamplasten fortfarande kvar på plåten. Den hade en skyddande funktion under limningen och är enkel att riva bort. Plywooden som syns på en bild är delen som ska sitta mot övre ramröret. Divinycell tål inte tryckrafter utan att pressas ihop, plywood gör att vi kan bulta igenom (om det behövs) där t.ex. ruthållaren sitter. Man kan även borra ett hål,krafsa ur divinycellen och fylla med plastic pudding för att få ett hårt bultunderlag.

Ska försöka att bifoga några bilder på processen.

Antas i Luleå

Edited by Antas
Link to comment
Share on other sites

Glömde en sak (har det med åldern att göra?)

Eftersom det gick bra med scuttlen så har vi planer på att göra motorhuven på samma sätt. Lätt och styvt och håller dessutom formen.

Link to comment
Share on other sites

Jo (sagt med norrbottnisk brytning!), det är reklamskyltarna, alu 1mm.

Efter att ha konsulterat kompisarna på univeristetet ska det gå utmärkt att limma torpedväggen till scuttlen. Har lite tänkande om att limma alu-vinklar på baksidan för att fästa torpedväggen, tror inte att det behövs men det är bra hjärngymnastik. Torpedväggen gör vi nog på samma sätt alu-10mm plywood-alu. Anledningen att vi inte avser att använda divinycell i denna är att det sannolikt ska skruvas fast en hel del komponenter i den.

Konstruktionen är förvånande lätt och styv.

Antas i Luleå (+2 grader och regn som nyss har övergått i snö)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...