Jump to content

Hej, Måste Hälsa Och Presentera...


Recommended Posts

Hej Pojkar! Helt nytillkommen vill jag presentera mg själv och mitt bygge som ligger i startgroparna.

Då jag inser mina begränsningar ska jag köpa en färdig ram, jag pratade med American cars i Linköping som skulle få hem ramar som är gjorda i Västerås, någon som vet nåt om dom? Har kollat på Dala7, men de är lite för stora för min smak...

Motor har jag redan, en MI16 motor med torrsump, en turbo skall knackas dit.

Vad tror ni om att använda växellåda och bakvagn från en Pega 505? Jag inbillar mig att det skulle vara rart då man bara behöver två motorkuddar fram och två på kardanklumpen! Undrar ni om jag är Peugeotbög? Det stämmer!

Annars har jag en Sierra 88 som donatorbil som ska rensas på styrspindlar och lite annat krafs.

Håller på att lägga de sista handgreppen på min verkstad på 120 kvadrat, hästarna ut, projekten in!

MVH Erik Westlind i Finspång

Link to comment
Share on other sites

Jaja, American någonting! Idag har min polare å jag varit på ett mycket trevligt och inspirerande garagebesök hos Herr Blackbird, stort tack igen Henrik! Vi var mäkta imponreade över de otroligt fina detaljarbete som vi såg, inte konstigt att det tar tid.

Ett jobb av en riktig hantverkare! Jag kommer drömma sött om pedalstället.

Mycket inspirerad fnular jag vidare på planerna...

Vilka Alfor har kopplingen fram och lådan bak med skivorna ofjädrade?? 75?

Fick lite myror i huvudet om man ändå inte ska ha stel bakaxel... Nä, delad får det allt bli.

MVH Erik Westlind

Link to comment
Share on other sites

alfor med transaxel dvs motor fram koppling växellåda och bakaxel ihopbyggt med bromsskivorna bak

alfa GT GTV GTV6 alfetta guiletta 75 och 90.från -73ca till ochmed AR 90 -87

obs koppling bak.

fanns med 1,6 1,8 2 2,5 3 liter motorer + någon enstaka GTV med 3,6 eller om det var3,2liter v8

trevliga maskiner. :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Ach so.

I mina rosenröda drömmar såg jag min MI16 motor med koppling fram och lådan baki... Kopplingen bak lär väl ta för stor plats för rövva att få i. Ska till Elmia i morron för att få lite mer inspiration, hoppas bara inte att det är för mycket neonlysrörunderbilenmontrar...

Jakten går vidare på 505 låda, kardan och bakaxel.

Och hörnini, detta är ett apatrevligt forum!

ErikW

Link to comment
Share on other sites

Jag hörde rykten om en kille i Linköping som bygger en Estfield med Alfa grejer, låda OCH koppling baki!

Har någon av herrarna någon vetskap vem detta kan vara? Får man ner rövva om denna måste trängas med en koppling?

Link to comment
Share on other sites

YESS !!

när jag såg den tänkte jag... fin gammelbil... sedan..hmm servoasisterade skivbromsar... drivaxlar med moderna knutar.. ä va f..n

helt klart ett rysligt läckert bygge ..på mässan hade han med ett rent scassie utan kaross oxå...

ca 50 papp om jag minns rätt schassie och kaross.. till för en Alfa 116 serien..dvs GT Gtv alfetta guiletta 75 eller 90 och du har en hårig racer.. + givetvis ekerfälgarna med centrum mutter.

han använder armstötdämpare fram från en SAAB 95 (från bakaxeln) :unsure:

34173.jpg

34174.jpg

:racesmile:

Edited by Michael Th
Link to comment
Share on other sites

Jag hörde rykten om en kille i Linköping som bygger en Estfield med Alfa grejer, låda OCH koppling baki!

Har någon av herrarna någon vetskap vem detta kan vara? Får man ner rövva om denna måste trängas med en koppling?

Jag bor utanför linköping och bygger stora McSorley chassiet med alfa 75 drivlina.

http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3941

Har dock inte kommit speciellt långt ännu.... Jag jobbar i finspång så jag kommer gärna och kikar lite på ditt bygge!

Link to comment
Share on other sites

Hmm, Inte jobbar du på Siemens? Isåfall är vi kollegor!

Jag jobbar fortfarande på min verkstad och har så här långt bara skaffat mig en motor, inte så mycket att titta på.

Men inom kort ska jag beställa ett kit, bara mina våndor skingras så att jag kan välja. Just nu ligger siktet på MK Indy deluxe.

MVH Erik Westlind

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...