Gutsnglory Posted April 7, 2007 Posted April 7, 2007 Hej Pojkar! Helt nytillkommen vill jag presentera mg själv och mitt bygge som ligger i startgroparna. Då jag inser mina begränsningar ska jag köpa en färdig ram, jag pratade med American cars i Linköping som skulle få hem ramar som är gjorda i Västerås, någon som vet nåt om dom? Har kollat på Dala7, men de är lite för stora för min smak... Motor har jag redan, en MI16 motor med torrsump, en turbo skall knackas dit. Vad tror ni om att använda växellåda och bakvagn från en Pega 505? Jag inbillar mig att det skulle vara rart då man bara behöver två motorkuddar fram och två på kardanklumpen! Undrar ni om jag är Peugeotbög? Det stämmer! Annars har jag en Sierra 88 som donatorbil som ska rensas på styrspindlar och lite annat krafs. Håller på att lägga de sista handgreppen på min verkstad på 120 kvadrat, hästarna ut, projekten in! MVH Erik Westlind i Finspång Quote
Sören Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 Välkommen! Låter som ett intressant bygge. Inte många som bygger med franska grejor. Avis på ditt garage! :) Quote
Michael Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 American cars i Linköping säljer inte dom estfield http://www.racetech.ee/a/fh12-index.htm Undrar Michael W Quote
blackbirdseven Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 Dom som tar hem Estfield heter American Racing och håller till i Linköping. Quote
Gutsnglory Posted April 8, 2007 Author Posted April 8, 2007 Jaja, American någonting! Idag har min polare å jag varit på ett mycket trevligt och inspirerande garagebesök hos Herr Blackbird, stort tack igen Henrik! Vi var mäkta imponreade över de otroligt fina detaljarbete som vi såg, inte konstigt att det tar tid. Ett jobb av en riktig hantverkare! Jag kommer drömma sött om pedalstället. Mycket inspirerad fnular jag vidare på planerna... Vilka Alfor har kopplingen fram och lådan bak med skivorna ofjädrade?? 75? Fick lite myror i huvudet om man ändå inte ska ha stel bakaxel... Nä, delad får det allt bli. MVH Erik Westlind Quote
blackbirdseven Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 Hej igen Erik! Kul att ni gillade bygget ! Det är alltid kul med besök i garaget. Det är en av fördelarna med att bygga bil, man träffar så mycket nytt trevligt folk. :) Quote
Michael Th Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 alfor med transaxel dvs motor fram koppling växellåda och bakaxel ihopbyggt med bromsskivorna bak alfa GT GTV GTV6 alfetta guiletta 75 och 90.från -73ca till ochmed AR 90 -87 obs koppling bak. fanns med 1,6 1,8 2 2,5 3 liter motorer + någon enstaka GTV med 3,6 eller om det var3,2liter v8 trevliga maskiner. :racesmile: Quote
Gutsnglory Posted April 8, 2007 Author Posted April 8, 2007 Ach so. I mina rosenröda drömmar såg jag min MI16 motor med koppling fram och lådan baki... Kopplingen bak lär väl ta för stor plats för rövva att få i. Ska till Elmia i morron för att få lite mer inspiration, hoppas bara inte att det är för mycket neonlysrörunderbilenmontrar... Jakten går vidare på 505 låda, kardan och bakaxel. Och hörnini, detta är ett apatrevligt forum! ErikW Quote
Michael Th Posted April 8, 2007 Posted April 8, 2007 finns en trevlig ensitsig alfa bakom väggen till SFRO montern (med bosse bildoktorn i ) ser ut som en veteran racer men med alfa mekanik... :thumbup: :racesmile: Quote
Gutsnglory Posted April 10, 2007 Author Posted April 10, 2007 Jag hörde rykten om en kille i Linköping som bygger en Estfield med Alfa grejer, låda OCH koppling baki! Har någon av herrarna någon vetskap vem detta kan vara? Får man ner rövva om denna måste trängas med en koppling? Quote
Thomas Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 det är bättre att hitta lämpligare objekt, seven är för smal o liten för att sånt arrangemang. Quote
Michael Th Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 har för mig sett en estfield med stolarna uppepå växellådan på estfields hemsida om minnet inte sviker mig...dvs högplacering..suck.. Quote
Michael Th Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 (edited) YESS !! när jag såg den tänkte jag... fin gammelbil... sedan..hmm servoasisterade skivbromsar... drivaxlar med moderna knutar.. ä va f..n helt klart ett rysligt läckert bygge ..på mässan hade han med ett rent scassie utan kaross oxå... ca 50 papp om jag minns rätt schassie och kaross.. till för en Alfa 116 serien..dvs GT Gtv alfetta guiletta 75 eller 90 och du har en hårig racer.. + givetvis ekerfälgarna med centrum mutter. han använder armstötdämpare fram från en SAAB 95 (från bakaxeln) :unsure: :racesmile: Edited April 10, 2007 by Michael Th Quote
Gutsnglory Posted April 10, 2007 Author Posted April 10, 2007 Är denna skapelse något som man kan regga in? Rart som få! Quote
Michael Th Posted April 10, 2007 Posted April 10, 2007 registreras som Amatörbyggt fordon... dvs JA!! iofs skall man ha skärmar... ägaren hade kört i 230 kmt... men `` i 160 kan man köra hur länge som helst´´ Quote
Janne Posted April 11, 2007 Posted April 11, 2007 Jag hörde rykten om en kille i Linköping som bygger en Estfield med Alfa grejer, låda OCH koppling baki!Har någon av herrarna någon vetskap vem detta kan vara? Får man ner rövva om denna måste trängas med en koppling? Jag bor utanför linköping och bygger stora McSorley chassiet med alfa 75 drivlina. http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3941 Har dock inte kommit speciellt långt ännu.... Jag jobbar i finspång så jag kommer gärna och kikar lite på ditt bygge! Quote
Gutsnglory Posted April 11, 2007 Author Posted April 11, 2007 Hmm, Inte jobbar du på Siemens? Isåfall är vi kollegor! Jag jobbar fortfarande på min verkstad och har så här långt bara skaffat mig en motor, inte så mycket att titta på. Men inom kort ska jag beställa ett kit, bara mina våndor skingras så att jag kan välja. Just nu ligger siktet på MK Indy deluxe. MVH Erik Westlind Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.