JonteN Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 Tja Sitter och funderar lite på det här med tomgångsventil/motor för kallstart. Megasquirt har ju stöd för båda, men novis som jag är tror jag att det är enklare att köra med på/av-ventil. Har en ventil från min mondeo-zetec men vet inte vilken typ det är eller om den går att använda... Därför undrar jag nu hur alla megasquirtbyggare löst detta. Vilka bilar kan man plocka en på/av-ventil ifrån? mvh Jhonatan Quote
Arrowsmith Posted March 30, 2007 Posted March 30, 2007 jag använder shuntluftslid från ett K-jetronic. Det funkar kanon. Ström på via tändningslåset bara så sköter en bimetallfjäder resten.... Enkelt och funktionellt. Quote
JonteN Posted March 31, 2007 Author Posted March 31, 2007 ok, läste lite om sådan i megamanualen. Vilken bil kan mna plocka dn ifrån? Quote
therealpinto Posted April 1, 2007 Posted April 1, 2007 "Alla" bilar med K-jetronic och många med L-jetronic har tillsatsluftslid, typ gamla Saab 900i och Volvo 240 är väl vanligast kanske. Fordens ventil är en pwm-reglerad sak, ganska enkel att styra om man bara byter till en kraftigare transistor. Jag har använt den på ett par-tre byggen nu och det funkar mycket bra. /Gustaf Quote
JonteN Posted April 1, 2007 Author Posted April 1, 2007 (edited) aha, det var alltså en pwm-historia på forden. ska ge den lite kärlek å se om den går igång. Annars får det nog bli en tillsatsluftslid. Vad är vad på anslutningarna till pwm:n då. Stod + på en och - samt ett diodtecken på den andra. Är det pluspolen som skall kopplas till megasquirtet? Edited April 1, 2007 by JonteN Quote
therealpinto Posted April 2, 2007 Posted April 2, 2007 Nej, MS styr genom att jorda, så plus-sidan ska till en matning (12v) och minussidan till MS. /Gustaf Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.