Jump to content

Recommended Posts

Posted

Tja

Sitter och funderar lite på det här med tomgångsventil/motor för kallstart. Megasquirt har ju stöd för båda, men novis som jag är tror jag att det är enklare att köra med på/av-ventil. Har en ventil från min mondeo-zetec men vet inte vilken typ det är eller om den går att använda... Därför undrar jag nu hur alla megasquirtbyggare löst detta. Vilka bilar kan man plocka en på/av-ventil ifrån?

mvh Jhonatan

Posted

jag använder shuntluftslid från ett K-jetronic.

Det funkar kanon.

Ström på via tändningslåset bara så sköter en bimetallfjäder resten....

Enkelt och funktionellt.

Posted

"Alla" bilar med K-jetronic och många med L-jetronic har tillsatsluftslid, typ gamla Saab 900i och Volvo 240 är väl vanligast kanske.

Fordens ventil är en pwm-reglerad sak, ganska enkel att styra om man bara byter till en kraftigare transistor. Jag har använt den på ett par-tre byggen nu och det funkar mycket bra.

/Gustaf

Posted (edited)

aha, det var alltså en pwm-historia på forden. ska ge den lite kärlek å se om den går igång. Annars får det nog bli en tillsatsluftslid. Vad är vad på anslutningarna till pwm:n då. Stod + på en och - samt ett diodtecken på den andra. Är det pluspolen som skall kopplas till megasquirtet?

Edited by JonteN

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...