Per Wackt Posted August 25, 2003 Share Posted August 25, 2003 Här kommer min beskrivning.... igen ! Model: PWR Seven Ram: I grunden en Locost men med en hel del modiferingar för att få i motor, m.m. En del ideér stulna från Esther och en del efter eget huvud. Som vanligt allså en salig blandning av allt möjligt ! Drivlina: Motorn är en Volvo 940 Turbo (B230fk) -98. Kapat tråg 30 mm. Växellådan kommer från en 240 av årsmodel 80-82 någon gång. En 4vxl + överväxel ( M46) Växelspaken tillbaka flyttad 8 cm och slagen är kortade. Bakaxeln kommer från en volvo 242 gt och är en något ovanlig axel med ett aluminiumhus (1030). Mycket lättare än en i gjutjärn men inte lätt ! Bränsle system. Tanken är egentillverkad 29.8 l. Matarpump bak. Tryckpump monterad fram vid motor tillsammans med en 2 l cashtank. Chassi: AVO coilover Kaross: Noskon och skärmar är Esther. Huv och sidopaneler har jag gjutit själv. Bakdel av aluplåt. Bur: Fullbur med vindrutebåge och sitbrunnsrör. Hjulupphängning: Fram 140 spindel med dubbla A-armar och uniballs. Bak Stelbakaxel med fyrlink också uniballs. Däck: Yokohama 032R 195/55/15" Fälgar: Revolotion Motorsport 15" Övriga delar: Kyl BMW 325, Kylfläkt SAAB 900, InterCooler Eftermarknad, Styrsnäcka Ford escort Mk II, Rattstång Golf GTD Vikt: Uppskattad till 650 kg. Nya färska bilder är på gång... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted September 12, 2003 Author Share Posted September 12, 2003 Lite färska bilder från Attitudes banträff på Anderstorp igår. http://attitude.mine.nu/bilder/samuelM3GT/...es/P1010034.htm http://attitude.mine.nu/bilder/samuelM3GT/...es/P1010036.htm http://attitude.mine.nu/bilder/samuelM3GT/...es/P1010074.htm http://attitude.mine.nu/bilder/samuelM3GT/...es/P1010075.htm http://attitude.mine.nu/bilder/samuelM3GT/...es/P1010077.htm Gamla byggbilder finns i den här rejsa.nu tråden... http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1059 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted September 12, 2003 Share Posted September 12, 2003 Tjusiga säten! :lol: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted September 12, 2003 Author Share Posted September 12, 2003 Tjusiga säten! :lol: Visst är dom ! B) Nya Sparco Garden !!!!! Faktiskt riktigt sköna att sitta i, tror jag ska ha något sådat även i framtiden, kanske med ett något annat tyg... :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonte Posted September 12, 2003 Share Posted September 12, 2003 Härligt att se lite action.... Men det verkar som denna är i behov av ett par spännen till huven :D Vad är det för modell? Snygg 360 Modena Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted September 13, 2003 Author Share Posted September 13, 2003 Men det verkar som denna är i behov av ett par spännen till huven :D Vad är det för modell? Det är en Morgan. En fabriksbyggs tävlingsbil för historisk racing. En Ford BDA motor under huven !!!! Helt underbar bil !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
svinto Posted September 14, 2003 Share Posted September 14, 2003 Hur är din bil att köra då? Jag vet att du lagt ner en hel del arbete på framvagnen... har den blivit bra? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted September 15, 2003 Author Share Posted September 15, 2003 Hur är din bil att köra då? Jag vet att du lagt ner en hel del arbete på framvagnen... har den blivit bra? Nu pressade jag inte bilen riktigt hårt, vågade inte det vid första testen. Men jag måste säga att hjulupphängningen betedde sig över förväntan. Sen kan det bero på att man är ovan vi den här typen av bil eller att det var första gången jag körde på R-däck. Var ett sanslöst grepp i kurvorna. Kan bara rekomendera R-däck.... Konstigt nog kändes inte bilen stötig trots hård fjädring och uniballs runt om. Allt kändes bara väldigt exakt och instyrning i kurvorna var mycket förtroende ingivande. Det finns dock några frågetecken... ... undra hur bilen blir att köra när jag får i rätt motor. Redan nu med misständande förgasarmotor kom baken vid lite för mycket gaspådrag ur kurvorna. Hur blir det få med 2-3 gånger så mycket effekt. ... bromsarna var ruskigt trögtrampade. ... utväxlingen i baxaxel verkar va för hög. Körde runt på 3:an och 4:an på Anderstorp. Så på det hela taget är jag mycket nöjd. Kan knappt vänta på att bilen ska bli klar !!!!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted November 30, 2003 Author Share Posted November 30, 2003 Arbetet i verkstaden går vidare. Nu är det karossarbete som gäller. Här är lite bilder: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Megablade Posted November 30, 2003 Share Posted November 30, 2003 Hej Per! Jag gillar buren! Vem har krökt till den? Mvh Johan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted December 1, 2003 Author Share Posted December 1, 2003 Hej Per!Jag gillar buren! Vem har krökt till den? Mvh Johan Den har jag gjort själv. Gick rätt bra faktiskt... lite svårt att få alla böjar på rätt ställe med tänker man till lite först så går det. Jag har gjort det mesta på bilen själv. Ram, hjulupphängning och en del glasfiber. Det jag har köpt är tank, noskon + skärmar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted December 1, 2003 Author Share Posted December 1, 2003 Dubbelpost :unsure: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted December 20, 2004 Author Share Posted December 20, 2004 Nu var det längesen jag skrev något här. Beror främst på att det inte har hänt så mycket med bilen. Har haft en liten svacka kan man väl säga.... Efter 7 svåra år med mitt sprut och tänding, MS/Tomtek så börjar saker och ting äntligen att fungera igen. Tomteket är förpassat till bokhyllan och ett Ford Edis system är inhandlat istället. Mitt Megasquirt har trilskats en massa, den har vägrat att ta emot ny kod. Men nu men en gammal bärbar 486:a så är det igång igen. Processorn i MS gillar tydligen inte för snabba datorer. Nu funkar allt igen och sprutet är färdigbyggt. Nu ska det sista på elen i bilen göras klart samt edissystmet monteras sen blir det provstart ! Kan knappt vänta !!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jörgen Posted December 20, 2004 Share Posted December 20, 2004 Kul att se att du är igång igen Per, jobba vidare :thumbup: :thumbup: Caper ;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted December 21, 2004 Author Share Posted December 21, 2004 Kul att se att du är igång igen Per, jobba vidare :thumbup: :thumbup: Caper ;) Tackar ! Japp nu får vi hoppas att det händer lite så att bilen kommer ut till våren ! Börjar bli körsugen ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Daffe Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Väntan kan ibland kännas lång, själv kunde jag inte hålla mig :blink: Rullade ut bilen ur garaget får att kunna sopa rent på golvet, sedan blev det en provstart. Det en ledde naturligtvis till det andra och vips så blev det en tur med lunch på totalt ca 5 mil, helt underbart. Må vintern försvinna snabbt i år. :thumbup: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tommy Posted December 21, 2004 Share Posted December 21, 2004 Kul att se att du är igång igen Per, jobba vidare :thumbup: :thumbup: Caper ;) Tycker det samma ! men det sorgliga är att jag inte ser några bilder..... :( Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Wackt Posted December 21, 2004 Author Share Posted December 21, 2004 Kul att se att du är igång igen Per, jobba vidare :thumbup: :thumbup: Caper ;) Tycker det samma ! men det sorgliga är att jag inte ser några bilder..... :( Problem med serven som dom gamla bilderna ligger på gör att dom inte syns. Får se om det fixar sig. Lite nya bilder kommer när som helst... ska bara ta några. :whistling: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.