Fredo Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Hallå! Fredrik heter jag och bor i Söderköping. Har länge gått i tankarna att bygga kit cobra eller liknande. Har dock ffa varit en "trä människa" även om jag klarar mig skapligt under huven också. Nu har jag äntligen fått tag på rätt person att bygga tillsammans med, en person med mycket god motorerfarenhet och komplett verkstad. Så nu vore det väl sjutton om det inte skulle kunna bli av! Men, men.. Till saken Jag har läst en massa trådar här på forum och har ett par korta frågor: 1. Jag är 185 cm lång och väger 77 kg och tänkte köra BeLo ritningarna, det funkar väl bra ? 2. Jag är realist men vill givetvis ha bra drag i kärran. Mao så bör det väl gå att trimma den liiiite i efterhand. Någon raketbil skall det dock inte bli, då dör jag nog. Hur är det nu då... - Sierra = pinto = bra motor och skapligt enkelt att höja effekten senare. Passar då även låda och kardan? - volvo, finns det något "bästa" val som låter mig ta så många delar som möjligt? Aha tänker ni, ännu ett pucko med 56Kb modem som aldrig varit inne på ett forum förut och inte vet att man kan söka på inlägg. Men så är inte fallet, jag tycker att det är skoj att fråga och dessutom så är det väl närmast en mänsklig rättighet att få ha ett inlägg i ett locostforum ;-) Min kompis går det inte att prata med just nu då han verkar ha fått en stroke med blank stirrande blick och ett monotont mumlande.. hayabusa... hayabusa... hayabusa... /Fredrik Quote
Drake Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 (edited) En Cobra till tycker jag låter som en bra ide! :racesmile: Om man bygger smart så kan även en Cobra bli "lowcost" men kanske inte fullt lika "lowcost" som en Locost! :blink: Sierraaxlar, Saabturbo och Omegalåda så har du i alla fall kapat en del av kostnaden. Kolla in Easers kit om du vill komma billigt undan och slippa bygga ram själv. Annars kan du få ritningar av mej till en egen ram men räkna med en massa jobb. Kolla min tråd om du vill: http://forum.locostsweden.se/index.php?showtopic=3946 Edited March 27, 2007 by Drake Quote
Fredo Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Ojoj, Drake... ser onekligen fint ut. Cobra har figurerat i diskussionerna. Jag försöker få gängets ideer att anta en form som gör att vi kan starta upp vinkelslipen och då handlar det mest om att skapa balans mellan: vision - dröm - tid - realism Men vi får väl se... just nu pekar det åt locost. Ha en bra dag! Quote
Liftarn Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Fundera noga på vad du egentligen vill ha och planera i förväg så du inte ångrar dig mitt i bygget (jag har ändrat mig så många gånger att jag inte ens kommit igång med byggandet, just nu funderar jag på JC Midge (kanske kan vara något för sig med din träbakgrund då karosseriet i traditionell brittisk tradition byggs i trä klätt i aluplåt) eller ett CanAm-inspirerat bygge med SAAB 900 motor mittmonterat). Efter hotrods så är Cobra och sjuor de mest populära amatörbyggda bilarna i Sverige så det finns en del hjälp att få. För cobrakopior finns ju http://www.crocs.nu/ Både Dala7 och McSorley har ju chassin för lite större folk om det är en sjua du är ute efter. Volvo är ett populärt val. Framspindlar från 140 och drivlina och bakaxel från t.ex. 240. Ford Sierra är också ett populärt val. Finns färdiga chassin att köpa och den nya boken (Build Your Own Sports Car: On a budget av Chris Gibbs (ISBN 1844253910)) använder tydligen en Sierra så då har du ritningarna färdiga. Hayabusa... Ja... Det finns ju dom som kör med det också. Det är ju det där med backen och krypkörning som är problem. Sedan kan tydligen livslängden bli lidande då motorn plötsligt tvingas driva en bil istället för en MC. Vill du göra det enkelt för sig bygger du likadant som folk gjort tidigare. Ju mer eget du hittar på desto svårare blir bygget. Quote
Fredo Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Tack för svar: För mig är det i princip helt klart att det blir en sjua och en hederlig bilmotor. Tillgänglighet är viktigt liksom driftsäkerhet. Effekt är lite mindre intressant. Min vardagsbil har 440nm och 286 hk med en tjänstevikt på drygt 1800kg. Vad jag förstår så kan man räkna med en vikt på 500-700 kg på en sjua om man bygger lätt! Herregud, jag skall försöka överleva min 40-års dag i alla fall ;-) Volvo eller ford låter helt ok för mig. Ursprungsfrågan var eg om man kunde plocka motor och drivlina från Sierra eller om man måste plocka runt... Quote
Liftarn Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Ursprungsfrågan var eg om man kunde plocka motor och drivlina från Sierra eller om man måste plocka runt... Jag tror jag gav svaret på det (om än inte helt tydligt kanske). Chris Gibbs' bok utgår ju från Sierran så skaffa den och bygg enligt ritningarna bara. Quote
Tommy Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Är du 185 cm lång och väger 77 kg så funkar med all säkerhet Belos ritning. Efter garagebesök under helgen så provsatt en kille på 187 och ca: 80 kg vår MK och det gick bra med god marginal! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Jag är 191/100kg och får plats i MK-ramen. Inte jättemycket plats kanske men jag kommer ner... Quote
BeLo Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Hej! Om du bygger "traditionellt", dvs med Taunus-spindlar behöver du förutom dessa även plocka bromsar, kardan och bakaxel från en Taunus. Bakaxel kan naturligtvis också väljas från Escort eller ännu bättre Capri, beroende på vilken bredd som önskas. Den perfekta donatorn är nog alltså en Taunus med 2-liters Pinto-motor. Då får du rubbet i princip från samma bil. Jag tror t.o.m. kylaren från en Taunus ska gå att använda. Ryktet säger att den har samma bredd som Escort, men några cm högre. 2-liters modellen lär alltid ha Atlas-axel vilket innebär att det går att få tag på diffbroms. Vilka årsmodeller som gäller har jag inte koll på, men det hittar du om du söker här på forumet. Lycka till! Bengt Quote
Sören Posted March 27, 2007 Posted March 27, 2007 Taunus börjar bli sällsynta men Sierror finns det gott om. Till mitt bygge har jag köpt 2, den första gav jag 1500 kr för, den andra 1000 kr. Båda var helt ok och hade kunnat gå några år till. Anledningen till Sierra 2 var att motorn hade en renoverad och trimmad topp, billigt för 1000 kr. Du borde kunna klara dig med en bil om du köper rätt från början. Quote
Fredo Posted March 27, 2007 Author Posted March 27, 2007 Kollade precis på blocket. fanns en taunus uppe i luleå som såg ok ut och en trimmad skummis upp mot lyksele tror jag det var. Oavsett inget för mig att åka på och det är ingen panik att få tag i donator ännu. Men usch vad det kliar i fingrarna nu. Jag hittade medlemmen "Apex" här på forumet och han bor nära mitt jobb så det skall bli ett studiebesök hos honom snart. Målet vi har är att försöka göra lite chassi jobb nu under våren för att sedan ta en paus över sommaren och starta upp i höst igen. Något vidare snabbt bygge lär det inte bli. Skoj forum, verkar vara positiva människor här! Snabb respons! /Fredrik Quote
Micael Posted March 28, 2007 Posted March 28, 2007 Eller så testar du att bygga efter den nya boken. Den är baserad på sierra. det enda som inte är sierra är kuggstången, men den finns att köpa som ny för inte allt för mycket pengar. http://forum.locostsweden.se/index.php?s...90&hl=boken Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.