Magoo Posted March 22, 2007 Posted March 22, 2007 finns det några generella riktlinjer att gå efter då man placerar styrväxeln, hur skall den sitta iförhållande till hjul-spindlarna? både med tanke på vilken höjd den skall sitta i å om den ska sitta framför eller bakom den yttre leden (vid hjulspindeln)? jag vill ju inte kapa styrväxeln fel.... Quote
Janne L Posted March 22, 2007 Posted March 22, 2007 Sök på detta forumet! Det finns mycket skrivet i detta ämne. m :D h Janne Quote
Magoo Posted March 22, 2007 Author Posted March 22, 2007 (edited) Jag kanske får förklara lite mer. Jag vet om att inre leden på styrväxeln skall ligga i linje med A-arms infästningen mellan övre och undre bärarm. Det jag inte blir riktigt klok på är om styrstagen skall vara vinklade bakåt eller frammåt eller kanske rentav rakt från den inre leden när den är "ansluten" till spindeln. om man tänker på hur styrstagen sitter i det horisontella planet skall dom helst sitta horisontellt när blen står på backen? Jag har sökt på styrväxel men där avhandlades mest kortning av styrväxlar samt hur den inre kulleden skall vara i förhållande till övre å undre bärarm. Edited March 24, 2007 by Magoo Quote
Thomas Posted March 22, 2007 Posted March 22, 2007 har du styrväxeln placerad framför eller bakom centrum av nedre kulbult? är den framför så ska styrarmarna gå i vinkel framåt. det är för att i t.ex. en kurva så ska innerhjulet styra mer än ytterhjulet. om ej ihåg hur mycket mer men det står i SFRO-boken vill jag minnas Quote
Drake Posted March 22, 2007 Posted March 22, 2007 (edited) Nja, är det riktigt sant det? :wacko: Ackerman finns ju inbyggd i spindeln så att säga och vinkeln på styrarmen påverkar tydligen en del, men på vilket sätt och hur mycket? Min styrväxel måste ha armarna vinklade bakåt fast den sitter framför leden och jag hoppas att det funkar annars har jag problem (igen!) :mad: EDIT: menar styrstag såklart! Styrarm är väl den del som sitter på spindeln. Edited March 23, 2007 by Drake Quote
Sören Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 Så här ser det ut på min MK Indy MK Indy Hoppas det kan vara till någon ledning. Quote
Thomas Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 med styrarmar i mitt förra inlägg menar jag styrstagen ut från kuggstången. om dina går bakåt svänger ytterhjulet då? Quote
Drake Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 (edited) Hänger inte med riktigt. Hur menar du? Klart att båda hjulen svänger men ackerman förändras tydligen lite. Har inte läst nåt i SFRO-boken ang. styrstagens vinkel framåt eller bakåt. Men jag har iofs. ett gamalt ex. Vad står det i dom nya? Edited March 23, 2007 by Drake Quote
Thomas Posted March 23, 2007 Posted March 23, 2007 nej fel igen. jag menar att där står hur mycket mer innerhjulet ska svänga om du t.ex. tar och gör en cirkel 1meter i diam. och en 5meter i diam så får 1m symbolisera innerhjulet och 5m ytterhjulet. då ser du att innerhjulet har en kortare väg att gå och måste svänga mera. och visst går det att ha stagen bakåt men risk finns att du inte får fullt utslag för när styrstaget är rakt mot styrarmen så kan det inte komma längre. så det beror på fall till fall. Quote
Magoo Posted March 24, 2007 Author Posted March 24, 2007 det jag har är styrväxel från escort och spindlar från taunus. så då skall stagen peka lite frammåt med andra ord.. Quote
Sören Posted March 24, 2007 Posted March 24, 2007 Det kanske inte framgår av min bild i det tidigare inlägget, men stagen pekar en aning framåt. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.