Jump to content

Placering Av Styrväxel


Magoo

Recommended Posts

finns det några generella riktlinjer att gå efter då man placerar styrväxeln, hur skall den sitta iförhållande till hjul-spindlarna?

både med tanke på vilken höjd den skall sitta i å om den ska sitta framför eller bakom den yttre leden (vid hjulspindeln)?

jag vill ju inte kapa styrväxeln fel....

Link to comment
Share on other sites

Jag kanske får förklara lite mer. Jag vet om att inre leden på styrväxeln skall ligga i linje med A-arms infästningen mellan övre och undre bärarm. Det jag inte blir riktigt klok på är om styrstagen skall vara vinklade bakåt eller frammåt eller kanske rentav rakt från den inre leden när den är "ansluten" till spindeln.

om man tänker på hur styrstagen sitter i det horisontella planet skall dom helst sitta horisontellt när blen står på backen?

Jag har sökt på styrväxel men där avhandlades mest kortning av styrväxlar samt hur den inre kulleden skall vara i förhållande till övre å undre bärarm.

Edited by Magoo
Link to comment
Share on other sites

har du styrväxeln placerad framför eller bakom centrum av nedre kulbult? är den framför så ska styrarmarna gå i vinkel framåt. det är för att i t.ex. en kurva så ska innerhjulet styra mer än ytterhjulet. om ej ihåg hur mycket mer men det står i SFRO-boken vill jag minnas

Link to comment
Share on other sites

Nja, är det riktigt sant det? :wacko:

Ackerman finns ju inbyggd i spindeln så att säga och vinkeln på styrarmen påverkar tydligen en del, men på vilket sätt och hur mycket? Min styrväxel måste ha armarna vinklade bakåt fast den sitter framför leden och jag hoppas att det funkar annars har jag problem (igen!) :mad:

EDIT: menar styrstag såklart! Styrarm är väl den del som sitter på spindeln.

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

Hänger inte med riktigt. Hur menar du?

Klart att båda hjulen svänger men ackerman förändras tydligen lite.

Har inte läst nåt i SFRO-boken ang. styrstagens vinkel framåt eller bakåt. Men jag har iofs. ett gamalt ex.

Vad står det i dom nya?

Edited by Drake
Link to comment
Share on other sites

nej fel igen. jag menar att där står hur mycket mer innerhjulet ska svänga

om du t.ex. tar och gör en cirkel 1meter i diam. och en 5meter i diam så får 1m symbolisera innerhjulet och 5m ytterhjulet.

då ser du att innerhjulet har en kortare väg att gå och måste svänga mera.

och visst går det att ha stagen bakåt men risk finns att du inte får fullt utslag för när styrstaget är rakt mot styrarmen så kan det inte komma längre. så det beror på fall till fall.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...