gka Posted February 23, 2004 Posted February 23, 2004 Hej Jag visste inte om jag skulle posta detta under racing eller här, men det fick bli här... Taunus har väl solida skivor fram? Jag undrar om man behöver byta till ventilerade om man ska köra hårt, eller om man kan klara sig med solida, kanske med slitsar? Sturup ligger ju bland de närmaste banorna och där brukar vissa M3-förare elda upp allt vad bromsar heter har jag hört. ;) Vad kör man med för skivor och ok i Locost-racing? Om man behöver byta till ventilerade skivor, är det enklast Granadans skivor och eventuellt ok man ska ta då? Quote
therealpinto Posted February 23, 2004 Posted February 23, 2004 Hej Solida skivor räcker långt. Vill man ändå ha ventilerat finns det flera alternativ. Det enklaste är att fixa skivor från Capri 2.8i (beställningsvara eftersom den aldrig såldes i Sverige). Granada ok passar, annars kan man skaffa breddningskit till standardoken. En annan variant är större skivor, det går att göra om skivor från BMW E30 (svarva upp centrumhålet, borra om bultmönstret) eller Mazda 323 (1983-89 eller så). Då kan man köra med ok från Volvo 240 (tunga) eller kanske HiSpec eller andra specialok. Mindre modifieringar krävs men det är rätt simpelt. /Gustaf Quote
gka Posted February 23, 2004 Author Posted February 23, 2004 Tack, det var det ena svaret jag hoppades på. Nu skulle det vara kul att höra vad nlcc-Rune säger också :) Quote
Rune Næss Posted February 24, 2004 Posted February 24, 2004 Og det kommer her Vi kjører med standar taunus støpjerns caliper. Jeg kjørte første sesongen med standar skiver, så skiftet jeg til ventilerte skiver og sist sesong kjørte jeg med enkle slissede skiver. Det man må huske på er at en locost veier ca halvparten av det de bilene vi tar bremsene fra gjør. Ventilerte skiver trengs ikke. Så da er vi på enkle og slisser er da en fordel slik at man får vekk bremsestøvet, men ikke en absolutt nødvendighet. Quote
gka Posted February 24, 2004 Author Posted February 24, 2004 Tackar! Nu blir nog min bil lite tyngre än racebilarna, men det blir nog inte så stor skillnad. Och gatdäck lär ju inte kräva lika mycket av bromsarna heller. Quote
Baalzamon Posted February 24, 2004 Posted February 24, 2004 Och framför allt så bromsar man inte lika hårt eller länge när man kör på gatan som när man kör på en racerbana :) Quote
Rune Næss Posted February 24, 2004 Posted February 24, 2004 Hvor mye tror du at bilen din vil veie? Våre biler veier fra 450 til 600kg. Vi kjører også på gatedekk® Yokohama A 048, kan anbefales på det sterkeste. Quote
gka Posted February 25, 2004 Author Posted February 25, 2004 Och framför allt så bromsar man inte lika hårt eller länge när man kör på gatan som när man kör på en racerbana :) Nej då (på gatan) är det säkert inga problem. Tanken är ju att den ska tåla att plågas lite på bana också utan risk att hamna i sandfållan med kokande bromsar. ;) Jag kollade på Locostreglementet för racing och utgick från vikterna där. Ett rullande chassi väger 325kg, sedan lade jag till vikter för alla saker. Jag hamnade på 630 kg (och då hade jag räknat med 40 liter bensin och utan förare). Tjänstevikten räknade jag med skulle hamna på 722 kg om man har reservhjul och lite verktyg också. Då skiljer det alltså inte mycket till en av de tyngsta racingvagnarna. Men jag kan ju lika gärna hamna på 580 eller 680, det är ju bara en uppskattning. Jag kan ju tillägga att i en bok jag köpt som heter "How to build & modify sportscar & kit car suspension & brakes" snackas det om att 30 cm skivor och 4-kolvsok med "långa belägg" är vad man brukar ha på en racing-Caterham... Känns som han överdriver liiite! :-/ Förresten undrar jag om beläggens anliggningsyta har någon betydelse egentligen? Enligt Väghållningsboken är större yta mest för att slippa byta belägg lika ofta. Däremot förlorar skivan yta där den kan göra av med värmen. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.