mickebo Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 (edited) Är det okej med vindruta/vindavisare i plexi ? Edited March 17, 2007 by mickebo Quote
Michael Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Nej Plexi ger vassa bitar när det går sönder lexan är det som du skall ha. Lexsan är ett firmanomn jag tror plasten igentligen heter polycarbonat. Lev väl Michael Quote
Acke Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 stämmer.. de ska inte vara av akrylplast (plexi), det är för sprött. Det ska vara av polykarbonatplast, ex: Makrolon eller Lexan Quote
Michael Th Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 när jag skulle göra vindruta/brooklandsrutor till min Vw buggy... sa besiktningsmannen... om max 150 mm höjd kan man använda vilket material man vill. upp till max 150 mm=vindavvisare..= ingen defroster inga torkare eller spolanläggning.. högre höjd.. = ovan nämda tunga grejer + att rutan då skall vara i lamellglas.. :mad: obs detta sa min besiktningsman... eller så fuskar man och besiktigar UTAN ruta... då finns ju inga krav... har hört att en del gör så :unsure: :racesmile: Quote
Stefan Berglund Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 (edited) Jag skulle (ska) nog välja en ruta i lamellglas framför en ruta i plast. Plasten blir grymt repig efter ett tag, går ju inte att putsa rutan med en trasa direkt, det som gäller är väl att spola av rutan i så fall å ge fan i att röra den. Vikten på en lamellruta till en 7:a kan ju inte bli sådär grymt stor... Tvungen att ringa brorsan som är bilglasmästare å fråga: Det finns polycarbonatrutor som är "hard-coated", med de kostar 5-6000kr m2, blir nog rätt saftigt pris på en sån ruta. Den skulle iofs hålla "rätt" så bra mot repor, men långt ifrån så bra som en lamellruta för 1500kr m2. edit: Men om man bara ska ha vindavvisare så är det kanske inte så noga. Man behöver ju inte se igenom dem direkt... Edited March 17, 2007 by Stefan Berglund Quote
Michael Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 Det går aldeles utmärkt att göra ren en plastruta. Vanliga båt eller bilvårdsprodukter ( rubing och vax) så blir den som ny igen. Repor är inget direkt problem om man inte har vindrutetorkare. Angående de 15 centimererna så beror det mer på om du ser över eller igenom rutan än dess faktiska höjd. Ett tips plan växthusplast av vissa märken är av pollycrbonat dock finns den endast i 3 mm. Michael Wänström Quote
Stefan Berglund Posted March 17, 2007 Posted March 17, 2007 (edited) http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=28585 """""Absolut bäst skulle jag vilja säga är reptålig polycarcbonat. Dyr som guld men väldigt reptålig. Reptåligare än plexiglas som faktiskt kommer på andra plats. Makrolon och polycarbonat är samma sak, starkt men otroligt repkänsligt. Det räcker i stort sett att torka av den med en trasa så är den repig. Bäst och mest prisvärt är acryl/plexiglas. För den som undrar så är acryl / plexiglas samma sak.. det är kända varumärken. Sen tål inte polycarbonaten några lösningsmedel så som bensin, olja och ja till och med vanlig fönsterputs är för starkt. Om den utsätts för detta så kommer ytspänningen att försvinna och materialet blir förstört. Det krackerlerar helt enkelt. Det enda jag rekomenderar för rengöring är diskmedel och vatten och en ren bomullstrasa. Polering av en acrylskiva.. ja några bra alternativ finns egentligen inte. Jag polerar all acryl med hjälp av en polerskiva, och visst de värsta reporna försvinner men det kan aldrig bli som nytt, och då använder jag ett speciellt anpassat vax som kostar 1200:- för 500g.. För den som vill prova att polera sin acrylskiva kan prova lackpolish för bil. INTE rubbing.. polishen innehåller ett mycket mycket finare slipmedel. Sen kan man prova vanligt bilvax eller typen glansvax.""""" Edited March 18, 2007 by Stefan Berglund Quote
mickebo Posted March 17, 2007 Author Posted March 17, 2007 Okidoki...... i vilket fall så har jag ca 149mm PC vindavvisare. Kavlitén på plasten är märklig, jag bockar den i samma bock som plåtbitarna utan värmning. Jag bankar på den med stora hammaren utan märken.... ändå helt klar! Quote
Stefan Berglund Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 (edited) Ja, det var väl märkligt... Jag får väl ta å bocka till/banka på mitt mc-visir så det blir klart också... Å så skulle mina glasögon behöva sig en rejäl smäll... :hypocrite: Jo, det är roligt med ironi... Allvarligt talat så tror jag inte att de har förbjudit PC i RUTOR (Nej, jag skrev inte vindavvisare) bara för att jävlas. Det är ju trist att svara på frågor som man faktiskt har lite koll på om man bara får skit. Visste jag inte vad jag snackade om skulle jag väl hålla käften ? En repig RUTA kan ju inte vara nån höjdare att åka med ? Man vet ju hur det är i bilen när solen ligger lågt... En repig RUTA brukar väl inte gå igenom bes heller ? Kanske för att man ska se människorna man har tänkt att köra över... Man SKA förresten kallbocka PC, annars blir det lätt blåsor i plasten, så vill du vara märklig får du väl varmbocka å se hur det går... Edit: Något irriterande stavfel å sånt... Edited March 18, 2007 by Stefan Berglund Quote
Michael Th Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 (edited) när jag frågade besiktningsmannen, som förövrigt kommer till mitt jobb och besiktigar bilarna på plats, så sa han att visst får du ha rutor i plast...så länge framrutan är i lamellglas..... men vet inte om samma regler gäller ett nybyggt Amatörbyggt fordon.. fast när vi byggde kravallfordon för Polisen så hade dom 12 mm trocka framrutor i någon seg plast... vet ej fabrikatet.. men då polisen kan få dispans på det mesta (tro mig !!!) så behöver det inte vara godkännt för gemene man.. rutorna i polisbilarna monterades av en firma som inte gör annat.. skall visst tåla en del kulor och allt möjligt annat...så segt så kulan fastnar.. hela bilarna kläddes in med polycarbonat,tak väggar dörrar..typ allt.. inga dörrhandtag osv osv.. säkert dyra då det var mycket jobb med dom.. men som sagt får man dispans så är allt möjligt... Edited March 18, 2007 by Michael Th Quote
Stefan Berglund Posted March 18, 2007 Posted March 18, 2007 (edited) Klart det är samma regler för amatörbyggda fordon, men vi bygger ju inga bussar direkt... De flesta av oss bygger väl bara med EN RUTA? Eller ? Varför skulle man få dispans ifrån en lamellruta om man bygger amatörbyggt fordon ? Fet chans... Det har väl med trafiksäkerhet att göra. Mmm, jag funderar på att bygga hardtop på min, å där ska det sitta plastrutor. Framrutan ska dock vara av lamellglas. Det går faktiskt att beställa lamellglas i vilken form man vill, så länge man har en riktig mall. Det kan ju vara tufft att ha en svängd framruta, det är kanske därför som man vill ha plast i framrutan istället för glas. Är det någon som vill ha en sån så kan jag nog höra vad den skulle kosta, funderar själv på att ha en svängd. Det skulle kanske bli lite mindre luftmotstånd då med ?? Edited March 18, 2007 by Stefan Berglund Quote
therealpinto Posted March 19, 2007 Posted March 19, 2007 Det är INTE förbjudet med ruta eller framruta i plast (i amatörbyggt fordon), men plasten får inte ge skarpa spetsar vid krossning. Polykarbonat funkar alltså men man måste vara medveten om att den har en klart begränsad livslängd pga repor, att den inte tål kemikalier bra etc. Därför är laminerat glas ofta ett bättre val. /Gustaf Quote
Stefan Berglund Posted March 19, 2007 Posted March 19, 2007 (edited) Ahh, då får man läsa lite längre i SFRO-boken nästa gång, hehe... Klippte ur avsnittet. /Steffe Edited March 19, 2007 by Stefan Berglund Quote
mickebo Posted March 23, 2007 Author Posted March 23, 2007 I vilket fall så har jag tänkt använda hjälm med visir vid längre turer. Visir = PC?? Så blir det jobbigt kan jag ju skita i rutan.............. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.