Jump to content

Kanske En Caterham


Recommended Posts

Den blå går verkligen inte av för hackor... Man kunde höra insugsvrålet runt hela Knutstorp när Anders var ute på de första provkörningarna på bana.

Det är bland annat efter att ha synat denna Caterham som jag står fast vid min ståndpunkt att det är skillnad mellan Caterham och Westfield/MK etc i fråga om konstruktionskvalité. Visst - de är dyrare, men du får också en (enligt mig) mycket bättre konstruerad bil...

Link to comment
Share on other sites

Tja, hur pass bra en Locost kan bli begränsas ju bara av byggarens/konstruktörens kunskaper... Men om man börjar syna vissa chassitillverkares konstruktioner blir jag i alla fall inte så imponerad - trots att de byggsatserna ofta klättrar upp mot 150 kkr. Det hade inte kostat många € extra att fixa ordentliga trianguleringar eller se till att rör inte svetsas mitt på ett annat rör men sådana missar får hos de allra flesta fortsätta att säljas år efter år... Till syvende och sist är det alltid plånboken som avgör och för de flesta av oss brukar det resultera i att man antingen drar igång svetsen själv eller ringer ett samtal till någon av de billigare leverantörerna. Men om jag haft pengarna hade jag hellre lagt 200 kkr på en ny Caterham än en ny Westfield!

Link to comment
Share on other sites

Om man bortser från att en Caterham är "lite" dyrare än en locost, så tycker jag att denna var extremt dyr.

CSR200 blir snart EU-typad och en ny sådan kostar då 500kkr. Då är denna fabriksbyggd och har riktigt reg-bevis. Till detta kommer dock en hel del tillbehör man "måste" ha, men jag har svårt att se en slutsumma på 610k för en ny bil som dessutom är byggd på ett kit och inte fabriksbygd.

Bilen i annonsen är reggad med en vikt på 800 kg (om jag minns rätt) och 2 liters motor om 107kw. Siffrorna som är helt fel. Detta är kanske kotym bland hemmabyggen dock.

Edited by Martin
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...