Jonte Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 Först ut är en Caterham CSR200 -06 med en 2.3L Cosworth Länk Sen en Superlight R400 -05 Länk Quote
Rikard Larsson Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 CSR200 är bara sååå läcker, men vilket pris... :unsure: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 Säger det samma. Vilket pris.... Tänk om man fick bygga en sjua med 550000 i budget..... Quote
Sonett7 Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 Den blå går verkligen inte av för hackor... Man kunde höra insugsvrålet runt hela Knutstorp när Anders var ute på de första provkörningarna på bana. Det är bland annat efter att ha synat denna Caterham som jag står fast vid min ståndpunkt att det är skillnad mellan Caterham och Westfield/MK etc i fråga om konstruktionskvalité. Visst - de är dyrare, men du får också en (enligt mig) mycket bättre konstruerad bil... Quote
Fredrik i Trollhättan Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 Visst är det skillnad. Men hur stor skulle skillnaden bli om man fick bygga en "locost" för 550000? Jag tycker Caterham har ett rent löjligt pris. Quote
Sonett7 Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 Tja, hur pass bra en Locost kan bli begränsas ju bara av byggarens/konstruktörens kunskaper... Men om man börjar syna vissa chassitillverkares konstruktioner blir jag i alla fall inte så imponerad - trots att de byggsatserna ofta klättrar upp mot 150 kkr. Det hade inte kostat många € extra att fixa ordentliga trianguleringar eller se till att rör inte svetsas mitt på ett annat rör men sådana missar får hos de allra flesta fortsätta att säljas år efter år... Till syvende och sist är det alltid plånboken som avgör och för de flesta av oss brukar det resultera i att man antingen drar igång svetsen själv eller ringer ett samtal till någon av de billigare leverantörerna. Men om jag haft pengarna hade jag hellre lagt 200 kkr på en ny Caterham än en ny Westfield! Quote
Fredrik i Trollhättan Posted March 13, 2007 Posted March 13, 2007 Jovisst. En Caterham för runt 200 är ju en helt annan sak. Dessutom är den väl inte att se som en replica utan mer av orginal. Jag gillar Westfields också. Att jag köpte en MK var en ren prisfråga... Quote
Martin Posted March 21, 2007 Posted March 21, 2007 (edited) Om man bortser från att en Caterham är "lite" dyrare än en locost, så tycker jag att denna var extremt dyr. CSR200 blir snart EU-typad och en ny sådan kostar då 500kkr. Då är denna fabriksbyggd och har riktigt reg-bevis. Till detta kommer dock en hel del tillbehör man "måste" ha, men jag har svårt att se en slutsumma på 610k för en ny bil som dessutom är byggd på ett kit och inte fabriksbygd. Bilen i annonsen är reggad med en vikt på 800 kg (om jag minns rätt) och 2 liters motor om 107kw. Siffrorna som är helt fel. Detta är kanske kotym bland hemmabyggen dock. Edited March 21, 2007 by Martin Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.