Jump to content

Ungefär Super 7


Recommended Posts

HejHej

För lite mer än ett år sedan började jag och en kompis bygga varsin locost/super 7.

En super7a är väldigt tilltalande med tanke på väghållning och vikt/effekt.

Det som är mindre tilltalande för mig är det estetiska. Därför siktar jag på att försöka göra något åt detta.

Ramen är mcsorley 442 med viss modifiering som kanske framgår av bilden =)

När jag började med bygget sa jag att det skulle vara rakskuren låda i den, detta är ändrat och nu sitter en bmw låda i med påsvetsat volvo svep.

Modellen jag använder finns i M3or och 525tds.

Motorn är en b230fk och insprutet blir VEMS (ej köpt ännu).

Det jag har kvar att göra till SFRO 1 är batterihållare (som blev halvklar igår kväll), 2st snestag vid motorn, och plåt vid torpedväggen.

Ang. modifiering av ram och karossbygget som man kan ana av ramen är det fritt fram att kommentera =)

Ska också förklara att jag helt saknar känsla för nostalgi och vad som är korrekt på en super 7a.. :prop:

Det jag har starka känslor för är som sagt prestanda/krona.

post-485-1173007181_thumb.jpg

post-485-1173007166_thumb.jpg

Nästa uppdatering blir nog vid en testkörning utan kaross =)

Edited by Tobbe
Link to comment
Share on other sites

finns din kommande kaross på bild och eller ritning /skiss??? :w00t2:

jag tycker det är MYCKET trevligt om man inte nödvändigt går med strömmen... sedan att man använder sig av ett ``seven´´ schassie i botten underlättar ju.

mer bilder tack :thumbup:

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Har ingen skiss som är up2date idag tyvärr. Det är täckta jul som gäller iaf.

Har kollat på WLR:en men den är lite för mkt "batmobile" för att jag ska gilla den =)

'Lite' mer diskreet kommer dne förhoppningsvis att bli. Mer i stil med LMP:n som inte görs längre.

http://www.turner-auto-design.com/ , sidorna av bilen kommer vara i den stilen, samma raka kanter (dels för att det är snyggt och dels för att det är enklare att bygga än runda former). Högersidan kommer avagssystemet gå på, och på vänster hoppas jag kunna bygga lite "bagage" utrymme.

Fronten kommer förhoppningsvis bli lite snyggare än vad lmp:n har, men ett stort hål för ICn (på 600x300) måste finnas och 2 små, en för oljekylningen och en för inloppet till turbon på andra sidan.

(fan har inte kommit iväg till garaget ännu...)

Link to comment
Share on other sites

Kul projekt! :racesmile:

Undrar om "peaken" för sjuorna har varit nu, och folk börjar kika på andra modeller?

Tror att det är lite grann av det i England. Vet att många 7-firmor har problem.

Uppfriskande respektlöst och förmodligen en smart väg att gå, då mycket är utprovat.

Och som sagt: Bilder!

Link to comment
Share on other sites

Yepp, håller med. Riktigt kul :D

När ni säger "BILDER!!" antar jag att ni menar på karossbygget?

Det kommer, men ligger troligen ett par månader fram i tiden. Ska bygga grenrör, ic-rör, avgassystem, dra el och diverse slangar först. Egentligen allt för att ha en körbar bil utan kaross.

Idag blev iaf tvärstagen och batterihållaren klart. torpedväggsplåten borde jag hinna med imorn kväll.

Link to comment
Share on other sites

Annars kan man ju försöka pilla ihop en 908/3 look alike :)

Lite problem med motorplaceringen kanske, men formen är ju relativt enkel.

LMM_027.jpg

Om jag kommer så långt nån gång ska jag nog göra ett försök på en dylik. Fast då med typ auditransaxel..

/Janne

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

F-n vilket häftgt bygge!! :icon_bach:

att bygga en seven är ju redan att gå mot strömmen, att sen ändra utseendet är ju ännu mer extremt :thumbsup:

ser också att din störtbåge sträcker sig ända ner till undre ramhalvan, bra tänkt!

har själv varit med och voltat i moderata 50 km/h och det var nog så otäckt i en gammel 245 :excl:

antagligen billigaste livförsäkringen du nånsin skaffar........

vad är det för rör förrsten? mått och nummer?

keep it up :notworthy:

Edited by Kilkenny
Link to comment
Share on other sites

Då jag själv har lite svårt att motivera mitt eget seven bygge just nu.. pga saknaden av tak, vilket jag gärna vill ha, tror jag.

Så är detta ett smart alternativ.. var inne på att bygga en helt egen ram men fan när man ser vad som kan byggas på super7 ramar så blir man ju inte så skeptisk längre, och som sagt dom är ju relativt utprövade redan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...