Jump to content

140 Framvagn


Liftarn

Recommended Posts

Jag såg i SFROs bygghandbok att Wheels tydligen byggt en rod med hela framvagnen från en Volvo 140. Sedan skaffade man ju sig iofs onödigt jobb genom att ha framvagnen bakvänd (för att få styrningen på "rätt" sida för en rod). Så jag funderade lite på om jag skulle kunna göra något liknande på mitt planerade MG-replikabygge.

Volvons framvagn är ju inte så nätt men det är ju inte MGns heller.

chassis1.jpg

Chassi på MG TD.

En nättare konstruktion får man ju om man bara använder A-armarna och kanske smidigast (men antagligen mest jobb) att även bygga A-armarna själv.

Fördelar och nackdelar?

Link to comment
Share on other sites

tänk på att det blir svårt att bygga en framhjulsdriven sportbil med 140 spindlar ;)

Jo, fast det jag siktar på är mer en klassisk, brittisk sportbil och då är det nog bakhjulsdrift som gäller (även om en person tydligen håller på med ett 2CV-baserat bygge).

Riktiga sportbilar ska ju vara framhjulsdrivna om jag minns rätt.

"for a given vehicle weight, power and tire size, a front wheel drive car was always faster over a given section of road." (från säljmanualen till Lotus Elan 1989) Så ja, sportbilar ska vara framhjulsdrivna. Däremot får man naturligtvis göra en avvägning när man bygger en replika snarare än en ny konstruktion, men visst om jag skulle vara duktig på glasfiberjobb skulle nog en Berkley vara trevlig.

Edited by Liftarn
Link to comment
Share on other sites

det behöver det inte bli. jag tog en Opel Ascona framvagn och svetsade in i ramen sedan kan man skära bort det man inte behöver och på så sätt så får man infästningar där de ska vara, och kuggstången på rätt plats. 140 har ju skruvrulle, tänker du ha den kvar?

Link to comment
Share on other sites

Det lite beror på hur jag gör. Om jag tar hela framvagnen skaffar jag nog en 140 och tar så mycket som möjlig från den. Hela framvagnen, bakvagnen (inklusive fjädring och bärarmar), motor, växellåda, rattstång (den är kollapserbar väl?).

Om jag bara ska köra med 140ns spindlar (eventuellt spindlar plus bärarmar) köper jag nog dom löst och tar tar dom övriga delarna från en 240 eller blandar hejvilt.

Inspirationen fick jag från då jag läste om folkrodden i SFROs bygghandbok. Fast jag tänkte väl inte ha ett helt rakt chassi (folkrodden fick ju en ganska graftig lutning frammåt och blev ganska hög).

chassis2.jpg

Bild på MG TD-chassit från andra hållet.

Jämför men med 140ns placering ser man att motorn måste fylttas bakåt en hel del. Vilket innebär att men inte behöver t.ex. motorfästena. Bygger man upp chassit (istället för att ha det helt plant) kan man kanske däremot använda de existerande fästpunkterna. (Jag antar att det där gråa på bilden ska föreställa baklarna i fränre subframe.)

2005617231624_st-140-67-mechanics.jpg

Edited by Jocke E
ONÖDIG CITERING
Link to comment
Share on other sites

nackdelen med 140:s hela framvagn är att om du tar skruvrulle styrsnäckan så för det med sig Paralellstag och hjälpstyrarm som extra i framvagnen. man kan kanske hitta en bra kuggstång som stämmer med måttena.

Link to comment
Share on other sites

Ok, det kan ju vara bra att slippa. Volvo brukar ju vara bra på att använda samma delar och mått på sina olika modeller. Vet du hur det är med t.ex. 240ns styrning? 240ns styrning med 140ns spindlar är det ju många som bygger med, fast då är det ju också med egna armar.

Link to comment
Share on other sites

det kan jag tyvärr inte svara på. men ta ett mått på cc.kulleden på paralellstaget och jämför det måttet med 240:s led i styrarmarna. hoppas du förstår hur jag menar. detta gäller givetvis ifall du sätter den på samma höjd som paralellstaget sitter.

Link to comment
Share on other sites

Jodå, då gäller det bara att hitta mätobjekt.

Fast om man ändå ska köra med 240ns styrning kan man kanske lika gärna skippa framvagnsbyggan och bara ta armar och spindlar...

Sedan ska jag väl titta lite närmare på byggbeskrivningarna för JC Midge och Burlington.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...