Jump to content

Svetsfrågor


Stefan Berglund

Recommended Posts

Hur gjorde ni när ni svetsade ramen ? fasade ni av rörena en snutt eller lät ni dem vara helt raka mot varandra i vinklarna ?

Hur exakta blev era vinklar ? Tänkte börja svetsa imorgon, då lär det väl visa sig hur det ser ut, ska mäta ut allt på byggbordet imorgon å förhoppningsvis börja svetsa, spännande!

När man punktar ramen måste man ju punkta i "kors", ni lär väl ha punktat ett hörn på ena sidan och sedan lyft ur och vänt ramen eller ? Då menar jag rörena som blir längst ner mot backen.

Nått mer smart tips som man kan få ? :lol:

Hoj!

post-947-1171747349_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

2 mm rör behöver inte fasas..dvs om du använder tillräckligt mycket kräm(amp) om du känner dig osäker på svetsen provsvetsa några stumpar bryt isär. kapa upp och kolla att du får genom bränning.. om inte öka amp.. det är ingen mening med svets högar.. en bra svets slipas inte ,den är klar efter svetsningen..

som sagt använd lite spill till provsvetsning/ inställning av svetsen.

lycka till

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Tack för det! :notworthy:

Kom å tänka på en liten grej... Läste i "Metal News" eller vad tidningen heter som jag får via SSAB Tunnplåt, där stod det att blästring var det effektivaste sättet att bli av med spänningar i svetsade konstruktioner. Borde det inte innebära att man skulle kunna "sätta fast" sin ram som kanske blivit lite skev och sedan blästra den för att bli av med spänningarna ? Läste ju nån annanstans på forumet om ramar som blivit skeva efter blästring. Eller är jag ute å cyklar helt ? :lol: Det borde väl fungera med grenrör också i så fall ? Om man inte har sådär superhöga krav på finishen, hehe ? Där brukar man väl hetta upp grejorna för att "normalisera" det ? Eller ?

Edited by Stefan Berglund
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

En punktad ram är fantastiskt stark. Jag helsvetsade min ram utan jigg utan att det slog sig. Om man tar det lugnt och metodiskt och svetsar en liten sträng (25mm) på ena sidan och sen på motsvarande på andra sidan. Växla även mellan fram och bakparti så att de helsvetsade områdena blir jämt fördelade ”geografiskt” över hela ramen (även undersidan)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag gjorde hela min ram klar med punktsvetsar och sedan gjorde jag som Ronny, en svets i taget metodiskt och i kors hela tiden så att man inte värmer en del av ramen för mycket. Min är helt rak enligt mina mätningar och har inte slagit sig alls.

Jag använde ett gammalt kontorsbord som jag vägde in, lade på en tjock spånskiva och ritade dit alla streck sedan kapade jag och passade tills jag hade en ram. Tvingar är inte att underskatta.

post-561-1173186978_thumb.jpgpost-561-1173186988_thumb.jpg

post-561-1173186995_thumb.jpgpost-561-1173187004_thumb.jpg

Om bakänden ser konstig ut jfrt med boken är det för det är McSorleys Bokram med Rortys bakparti för delad Sierra axel.

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Läst lite här :P..

Att blästra och bli av med spänningarna är både sant och inte sant. När du blästrar en plåt/rör eller vad det är så är det oftare att du bygger upp spänningar än att du blir av med dem. värmen som byggs upp av blästringne är svår att kontrolera då glaskulorna eller vad du använder för kulor inte sprutar ut lika dant över hela ytan. Men en riktigt duktig blästrare klarar nog det.

sen svetsar jag mycket ramar och rör. mesta dels med Tig men även en del med pinne. Bästa resultatet och minst dragningar är absolut när du har bästa möjliga passform. Skulle du ha lite väl mycket spalter så häfta upp ramen ordentligt och se så du har ett bra resultat. Dragningarna kan du nästan aldrig komma ifrån då du har olika fördelningar av kolet i matrerialet (svart/rostfritt) Men vad jag har lärt mig med tiden är att börja med de fallande bitarna först och gärna diagonalt.

Alla lär sig olika och många sätt ger bra resultat :) gör det som blir lättast. :P

tex.

1|2 5|6

7|8 3|4

Link to comment
Share on other sites

Kulbombning eller blästring gör man ofta just för att bygga in tryckspänningar i ytan på materialet, vilket minskar risken för initiering av sprickor i ytan (man får ju dra lite extra i rören för att uppnå kritiska dragspänningar i ytan). Har ramen slagit sig har man kanske blästrat för hårt i kombination med att man har för mycket restspänningar som man löser ut ojämnt. Tänk på att det blir rejäla restspänningar i strukturen (ramen) efter svetsningen, speciellt med en hyperstatisk struktur (väldigt många rör...).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...