Jump to content

C20xe

Martin A

Recommended Posts

Hejsan! Håller på att bygga om insuget på min motor och vill passa på att rensa bort så mycket onödigt som möjligt samtidigt.

Nån som vet vad det är för sak som hänger under insuget med 2 st 15mm slangar kopplade på två olika ställen på insuget och en el kontakt på sig?

Ca 100mm lång och ca 30mm i diameter, nån typ av ventil eller?

Sen sitter det en annan vacuum historia med två slang anslutningar skruvad vid cyl no4 insug. Den är en liten fyrkantig dosa med el kontakt och 2st 3mm slangar som ochså är kopplade till insuget , före och efter spjället vad jag kan se.

Helst skulle jag vilja ta bort bägge två om det är möjligt.

Sen har jag ben anslutning på själva insugningsröret som är ett 6mm rör framför 1:ans cyl, tror det är en kylvätske anslutning men vart ska den kopplas?

Är det nån som vet om nån bra manual eller verkstadshandbok till den här motorn där man kan se alla komponenter och kanske elsheman med?

Tacksam för alla svar! Martin A

Gissningsvis en tomgångsmotor, åtminstone om 15mm är den invändiga diametern på slangen. De övriga grejerna vet jag inte riktigt, det är svårt att säga utan att se det i verkligheten.

Tack för de snabba svaren!

Stämmer nog mycket bra att det är tomgångsmotorn så klart. Även svaret om kylar anslutningar var mycket bra.

Är det nån av er som vet om det finns nån annan Opel motor som är längsmonterad som man kan ta oljetråget från för att slippa bygga om det befintliga?

Tack än en gång.

MVH Martin A

"Är det nån av er som vet om det finns nån annan Opel motor som är längsmonterad som man kan ta oljetråget från för att slippa bygga om det befintliga?"

Spana in omega med 2.0 snurra fast då blire plåttråg

Yuk Hodgson i England har ett plåttråg som har volymen "på bredden". Westfield på rejsa (kallerman) kan ha ett sånt till salu eftersom han monterat torrsump i vinter. Han har köpt andra grejor där och är nöjd.

Kolla under: "VAUXHALL 16v ENGINE R.W.D CONVERSION PARTS "

http://www.yukspeed.com/parts.htm

Jag har samma tråg på min bil och är nöjd. 50 mm mer markfrigång, gissar jag, och kör man i en sten så blir det en buckla - inte ett hål!! :wacko:

Edited by apex