gka Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Hej Jag tror inte just detta varit uppe innan iaf kunde jag inte hitta nåt... Ponera att man tar en gammal "skitig" motor och bygger insprutning med avgasrening osv för att slippa miljöavgiften. Kan besiktningen kräva något intyg eller bromsprov på effekten eftersom motorn inte är orginal längre och insprutningen kanske ger några hästar mer än förgasaren? Eller anser man att eventuell effektökning är försumbar och går på motorns orginaleffekt när man ska kolla om man kommer över 15 kw / 100kg? Kanske bäst att ha några kilo extra så man inte ligger på gränsen till olagligt med den uppgivna orginaleffekten på motorn.... Kanske inte ens är en meningsfull fråga eftersom det antagligen kan vara olika från besiktningsman till besiktningsman...? Men fråga skadar ju inte. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Baalzamon Posted February 19, 2004 Share Posted February 19, 2004 Är det inte till och med så att en motor mister en del effekt när man stoppar dit en katalysator? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 19, 2004 Author Share Posted February 19, 2004 Hmm.. det kanske jämnar ut sig isf :) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
therealpinto Posted February 20, 2004 Share Posted February 20, 2004 Hej Generellt sett så kan man alltid kräva effektintyg. Men Tommy Moodh, som är Bilprovningens "chef" på området anser dock att grundhållningen är att man räknar upp effekten några procent, som mest. Är det inte uppenbart att insprutningen ökar effekten markant, så är man ofta juste mot dem som gör miljöförbättrande åtgärder på sina amatörbyggen. Kommer man däremot med separata spjällhus, superfett extraktorrör, rejskat och vassa kammar kan det förstås bli diskussion. /Gustaf Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
gka Posted February 20, 2004 Author Share Posted February 20, 2004 Det låter ju bra, fast jag har ju funderingar på separata spjällhus när man ändå är igång... För problemet är ju att orginalinsprutningen från en RX7 inte kommer att få plats under huven, och då måste man ju ha något annat. Iofs så tror jag inte att det har så himla stor betydelse om man sätter dit ett annat insug och spjällhus så länge man inte portar motorn. Men om de vet hur lätt-trimmad en Wankel är så skulle det inte förvåna mig om de frågar efter ett bromsintyg ändå så... <_< Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.