Jump to content

Locost Med Volvo 170hk 5:a


Henrik K

Recommended Posts

Hej...

Det är en kille från Tibro som du kan finna här på forumet som bygger med en Volvo femma och M90H låda. Den lådan är bult on men är lite svår att få tag i (=dyr).

Jag bygger med en Volvo 2404t motor och har valt att använda en adapterplatta och M47 låda. Det blir mycket billigare och om lådan rasar kan du byta hela lådan för en femmhundring. En annan fördel med M47 lådan är storleken, det blir mycket bättre plats för fötterna änn med den ganska klumpiga M90H lådan.

MVH

Lars H

Link to comment
Share on other sites

Gissar att det var Staffan från Klippan du tänker på... Hans bygger "Septem" hade från början 850 GLT-motor som sedan byttes mot T5-motor där nu turbon har blivit utbytt mot en kompressor istället.

Link to comment
Share on other sites

Ok

Kör nog med M90 i så fall för en M90 till Vit motor har jag redan en.

Har börjat å samla på mig delar nu men vad för ram storlek och så vidare vet jag ännu inte ad det blir. Baserad på volvo kommer den å bli.

850GLT komplett bil: 7000:-

M90 vit blocks låda: 3500:-

140 spindlar: Gratis

Link to comment
Share on other sites

Killen i Tibro heter Mats. Om jag inte har helt fel så måste du ha en M90H låda, den användes bara i 960 och de flesta 960 har automat så de är svåra att få tag i och dyra. 6000 kr för en långmilare är det pris som jag fått när jag ringt på blocket och på skroten vill de ha mer. en bra M47 låda kostar inte mer än ca 500kr och adapterplatta finns för 1800 kr så det är ett billigare allternativ.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Killen i Tibro heter Mats. Om jag inte har helt fel så måste du ha en M90H låda, den användes bara i 960 och de flesta 960 har automat så de är svåra att få tag i och dyra. 6000 kr för en långmilare är det pris som jag fått när jag ringt på blocket och på skroten vill de ha mer. en bra M47 låda kostar inte mer än ca 500kr och adapterplatta finns för 1800 kr så det är ett billigare allternativ.

Lars H.

M90 känner jag till.

Har 3st Rödblocks M90 en i min 940Turbo, en i reserv och en å plocka delar i från.

Har även 2st vit Blocks M90, en sitter tillsamans med B6304 motor i stoppad i min 740GL och en Vitblocks M90 i reserv.

Det finns minst 3 olika m90 lådor

M90L för rödblock

M90H för rödblock

M90H för vitblock finns troligen även M90L för vitblock.

H och L = utväxlingen på 1:an och 2:an.

M90 sitter som du skrev på 960 med 2.5 liters motorn dvs B6254. B6304 hade automat. (förutom min egna och enstaka andra som har 6304 och M90)

Rödblock = gjutjärns block B23/B230

Vitblock = Alu blocks motorerna som B5254 B6304 B6254 mfl

(är TPC medlem så volvo kan jag)

Link to comment
Share on other sites

När jag försökte finna en låda till min Vitblock motor 2404t så sa flera till mig att lådan du söker heter M90H. jag ringde på ett flertal anonser på blocket men jag tyckte priset var för högt och att de gått för långt, ringde till ett flertal skrotar och fick svaret att det inte var någon dussinvara och därav det höga priset.

Det var orsaken till att jag sökte ett annat alternativ. Om du har lådor som passar till din motor så är det bara att grattulera och bygg vidare.

Jag brukar besöka Mats i Tibro som bygger med Volvos sugfemma och M90 låda så jag vet att det är inga problem att få i motor och låda i bokramen om du flyttar den lite åt höger men det blir änndå trångt för pedalerna.

(Både jag och Mats jobbar på Volvo här i Skövde så att få tag i info om Volvo brukar inte vara några problem)

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

BMW:s Getraglådor kan man göra adapter för och de är ju ganska lätta att få tag på. M 47 :an kommer säkert att funka bra på en så pass lätt bil. Förr på Amazontiden fick man nöja sig med M40!!!! o M41, de lådorna höll mellan 11 o middag. lite högt turbotryck o huj rensade kuggdrev på gaspådrag. fördelen var att de var billiga och att bultarna aldrig rostade fast så ett byte gick på en kvart.

Link to comment
Share on other sites

Adapterplatta och lite slipning i kopplingskåpan är vad som behövdes för att få det att passa. Ska nu bara fixa ett stödlager och så kommer kopplingen på fedag för att passas inn till mitt nya svänghjul.

Jag har monterat hydralisk koppling från en V70 så jag fick kapa av stödhylsan och plana av lite i botten av kåpan i fräsen.(svänghjulet på bilden är orginal från en automat men ska bytas till ett från en JTCC bil)

post-601-1170280821_thumb.jpgpost-601-1170280805_thumb.jpg

Lars H.

:racesmile: :racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Lars H

Är det KL:s adapter?

Köpte en men lämnade tillbaka den då jag inte var nöjd med den. Hade fått kapa sönder både starmotor och låda för å kunna montera den. den gången var det en Röd blocks m90 ihop med B6304 motorn men skaffade en passande m90 i stället den gången.

Edited by Henrik K
Link to comment
Share on other sites

Hej...

jag köppte den i Falköping av en kille som har till de flesta motorer-låder.

Jag har borrat 5 nya hål och fräst upp ett spår för svänghjulsgivaren men i övrigt passar den bra.

Den är för vitmotor och M47 låda med motor lutat 11 grader.

Lars H.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...