Jump to content

Startskottet Har Gått. Långt Kvar Till Mål!


Krolleg

Recommended Posts

Då ska man vara modern å starta sig en byggtråd :)

Kommer uppdatera varteftersom jag kommer frammåt. Men än är det lååångt kvar till mål.

Lite bakgrund då.

Ska bygga en Tiger supercar eller Tiger XL. Det ända som skiljer är att XL'en har lite bredare sittbrunn.

Kommer sitta en duratec 2.0 i den ev med annat insprut/förgasare det är inte bestämt.

Vad har jag skaffat hitills?

Jo 2st trasiga duratec motorer som skall skruvas ihop till en fungerande.

Ventilerade skivor och ok som kommit från sierra med ABS.

Kvar att skaffa?

Tja donatorbil, beställa byggsatsen. Ja nästan allt :D

post-1164-1169671905_thumb.jpg

Edited by Airman
Link to comment
Share on other sites

Här är en bild på en supercat. Xl'en ser exakt lika ut förutom lite bredare sittbrunn men det är knappt synbart.

Denna bild är på den svenska återförsäljarens egna bil. Lämpligt att ha återförsäljaren 6mil hemifrån :)

Även en länk till företaget http://www.tigersportscar.se/

Tiger%20pressbilder%20004.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kommer 2 bilder på motorerna,

annars har det inte hänt nått alls just nu. donatorbil letas men vecka 8 skall jag snacka med dom jag handlar ifrån så dom vet vad jag vill ha så dom kan betälla hem grejer.

post-1164-1170686925_thumb.jpgpost-1164-1170686920_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

och jag min dumme djävel köpte böcker för 15 år sedan om lotus 7... :blink:

ja ja alla sätt e bra.. och det viktiga är ju att man bygger i sin egen takt!!

för vi är ju alla olika med olika förutsättningar.

:racesmile:

Link to comment
Share on other sites

Jag tycker också det går alldeles för sakta. Håller ju på spara ihop lite kulor så jag kan köpa kitet. Därför jag inte kommer kunna köpa det fören i maj-juni. Ska iaf ha det hemma till semestern å då ska jag bo i garaget :)

Vill hitta en bra donator nu så jag kan börja fräsha upp de delar jag tar från den. Men vill ju hitta någon som är rätt risig förutom drivlinan. Känns dumt att köpa en bra fungerande bil för massa pengar å sen bara skrota den.

Man hadde ju haft fler att välja på om inte sverige va så avlångt :(

Link to comment
Share on other sites

Jag uppmanar dig att söka på "elektrolys" här på forumet...

Strunta i den där ståltrådsgrejen på borrmaskinen...

Sierror med ruttna karroser är det ganska gott om. Jag satte in en köpes annons på blocket och jävlar vad det ringde. Hade jag nöjt mig med trumbromsar hade jag kunnat köpt 10st...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Då är donatorbil införskaffad och hemtrailad.

Gav 1200 för bilen, rostig som få men de delar jag ska ha såg riktigt bra ut :)

Iuversig så gick hela kalaset på ca 3000 med hyra av trailer å soppa för dryga 100 mil.

Men nu står den där min donator. En sierra -88 med pinto motor och abs = skivor bak.

Är rätt nöjd med affären även om det blev en dryg resa.

Någon som är intreserad av en pinto motor då jag inte behöver den så hojta till :)

Kitet är beställt nu också. Kommer troligen någon gång i maj :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här kommer en liten bild på sierran när jag stannade på statiol å käkade en körv :)

Nu väntar jag på varmare väder så man kan börja strippa ner bilen. Någon som har något tips inför det?

post-1164-1173121802_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ett tips är att lossa och ta ner hela bakvagnen hel istället för att försöka ta loss grejorna på plats. Så mycket enklare när man har det på golvet...

Sen slipper man få bilen i ansiktet när man ligger därunder och bryter i rostiga muttrar.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Då har jag börjat plocka ner donatorn. Tar en jäkla tid eftersom man inte har en aning om i vilken årdning man ska skruva grejerna.

Sen att alla bultar sitter som berget gör ju inte saken lättare. Har fått tagit fram den stora mutter knackaren för att få loss några. Ett par bultar har jag fått skurit bort å en har jag dragit av.

Det jag är mäst fundersam över just nu är hur jag ska få bort torx bultarna som håller fast drivaxlarna, dom sitter så satans hårt att jag börjar vridit sönder mitt torx bits :(

har fått lös nogon skruv, när dom väl lossnat går det lätt. så funderar på antingen ta en stor tång å försöka få lös dom eller så kapar/borrar jag bort dom å sen gängar ut dom med en tång.

Någon som har nått tips?

Annars har jag fått ut rattstången, vxl-låda å hela bakaxel, i morgon skall resten lös. Inkl riva ner bakaxeln i dess delar, jädra så tung hela paketet var.

post-1164-1177876302_thumb.jpg

post-1164-1177876309_thumb.jpg

post-1164-1177876316_thumb.jpg

post-1164-1177876322_thumb.jpg

Edited by Airman
Link to comment
Share on other sites

Done that. Bin there.

Enklast är att såga av skallarna på drivaxelskruvarna och dra av axeln från diffen. Tänk på att vänster drivaxelmutter är vänstergängad och alltså ska släppas medsols...

Vill du göra allt det där i skruvstäd kan du öppna diffkåpan och ta bort låsringarna som håller utgående axlar så är det bara att dra ut.

Link to comment
Share on other sites

får du plats med en rörtång så kan man få loss d et mesta. den drar ihop sig ju mer du drar. jag brukar få använda sådan vid torx på bromsok.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Dags att updatera lite då.

Problemet med drivaxlarna löstes genom att köpa en riktig härdad torx bits. Det gick hårt åt dessa med, och de blev också vridna så 2st gick det åt. En enda bult fick jag kapa bort med rondell och sedan gänga ut resten med en stor rörtång.

Nu är det mästa nere i småbitar så nästa delmoment blir att blästra och renovera upp alla delarna. Kommer ev att pulverlacka det mästa så ska nog inte ha några problem i framtiden :)

Ska även få tag i ett garage, har ett hemma hos brosan men det vill han hälst ha själv så det är en nödlösning. Men när garage frågan är löst är det dags att beställa kitet :D

Mer bilder kan ses under denna länk klicka på "bilar > tiger supercat"

http://airman.filefanatic.com/

Här är en hel hög med diverse smådelar.

PICT0011.jpg

Edited by Airman
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nu har jag kommit igång med renovering av lite delar.

De delar jag gjort än så länge är fixat till bromskivorna fram. ena bakskivan men den måste svarvas ner lite för att bli jämn.

Börjat lite smått med diverse broms delar, hjuhubbarna är hos en bekant som ska montera isär dom.

post-1164-1181506369_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...