Krolleg Posted January 24, 2007 Posted January 24, 2007 (edited) Då ska man vara modern å starta sig en byggtråd :) Kommer uppdatera varteftersom jag kommer frammåt. Men än är det lååångt kvar till mål. Lite bakgrund då. Ska bygga en Tiger supercar eller Tiger XL. Det ända som skiljer är att XL'en har lite bredare sittbrunn. Kommer sitta en duratec 2.0 i den ev med annat insprut/förgasare det är inte bestämt. Vad har jag skaffat hitills? Jo 2st trasiga duratec motorer som skall skruvas ihop till en fungerande. Ventilerade skivor och ok som kommit från sierra med ABS. Kvar att skaffa? Tja donatorbil, beställa byggsatsen. Ja nästan allt :D Edited June 10, 2007 by Airman Quote
Krolleg Posted January 24, 2007 Author Posted January 24, 2007 Här är en bild på en supercat. Xl'en ser exakt lika ut förutom lite bredare sittbrunn men det är knappt synbart. Denna bild är på den svenska återförsäljarens egna bil. Lämpligt att ha återförsäljaren 6mil hemifrån :) Även en länk till företaget http://www.tigersportscar.se/ Quote
Krolleg Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 Kommer 2 bilder på motorerna, annars har det inte hänt nått alls just nu. donatorbil letas men vecka 8 skall jag snacka med dom jag handlar ifrån så dom vet vad jag vill ha så dom kan betälla hem grejer. Quote
Rikard Larsson Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Lycka till! Du har ju börjat i hyfsat rätt ände med att skaffa motor, det första jag köpte var bakdäck utan fälg... :unsure: Quote
Sören Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Och jag köpte en bensintank från SAAB 96, 3 år innan bygget startade! Nu först är den på väg in i bilen, med hjälp av skohorn. :) Quote
Krolleg Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 ja man måste ju börja någon stans :) Quote
Michael Th Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 och jag min dumme djävel köpte böcker för 15 år sedan om lotus 7... :blink: ja ja alla sätt e bra.. och det viktiga är ju att man bygger i sin egen takt!! för vi är ju alla olika med olika förutsättningar. :racesmile: Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Personligen tycker jag min egen takt är på tok för långsamt... Quote
Krolleg Posted February 5, 2007 Author Posted February 5, 2007 Jag tycker också det går alldeles för sakta. Håller ju på spara ihop lite kulor så jag kan köpa kitet. Därför jag inte kommer kunna köpa det fören i maj-juni. Ska iaf ha det hemma till semestern å då ska jag bo i garaget :) Vill hitta en bra donator nu så jag kan börja fräsha upp de delar jag tar från den. Men vill ju hitta någon som är rätt risig förutom drivlinan. Känns dumt att köpa en bra fungerande bil för massa pengar å sen bara skrota den. Man hadde ju haft fler att välja på om inte sverige va så avlångt :( Quote
Fredrik i Trollhättan Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Jag uppmanar dig att söka på "elektrolys" här på forumet... Strunta i den där ståltrådsgrejen på borrmaskinen... Sierror med ruttna karroser är det ganska gott om. Jag satte in en köpes annons på blocket och jävlar vad det ringde. Hade jag nöjt mig med trumbromsar hade jag kunnat köpt 10st... Quote
Sören Posted February 5, 2007 Posted February 5, 2007 Jag gav 1500:- för en fräsch men obesiktad Sierra med trummor. Mer ska man inte behöva betala. Gör som Fredrik, och speca i annonsen vad du vill ha. Quote
Krolleg Posted February 23, 2007 Author Posted February 23, 2007 Då är donatorbil införskaffad och hemtrailad. Gav 1200 för bilen, rostig som få men de delar jag ska ha såg riktigt bra ut :) Iuversig så gick hela kalaset på ca 3000 med hyra av trailer å soppa för dryga 100 mil. Men nu står den där min donator. En sierra -88 med pinto motor och abs = skivor bak. Är rätt nöjd med affären även om det blev en dryg resa. Någon som är intreserad av en pinto motor då jag inte behöver den så hojta till :) Kitet är beställt nu också. Kommer troligen någon gång i maj :D Quote
Rikard Larsson Posted February 23, 2007 Posted February 23, 2007 Grattis, nu har du bara resten kvar! :thumbsup: Quote
Krolleg Posted March 5, 2007 Author Posted March 5, 2007 Här kommer en liten bild på sierran när jag stannade på statiol å käkade en körv :) Nu väntar jag på varmare väder så man kan börja strippa ner bilen. Någon som har något tips inför det? Quote
Fredrik i Trollhättan Posted March 5, 2007 Posted March 5, 2007 Ett tips är att lossa och ta ner hela bakvagnen hel istället för att försöka ta loss grejorna på plats. Så mycket enklare när man har det på golvet... Sen slipper man få bilen i ansiktet när man ligger därunder och bryter i rostiga muttrar. Quote
Thomas Posted March 5, 2007 Posted March 5, 2007 o ta vara på så gott som allt. bultar kablar slangar lämna en tom kaross med dörrar o rutor och inredning. Quote
Arrowsmith Posted March 5, 2007 Posted March 5, 2007 Sök och du ska finna...... Detta är en frågeställning vi sett förr :thumbsup: Quote
Krolleg Posted April 29, 2007 Author Posted April 29, 2007 (edited) Då har jag börjat plocka ner donatorn. Tar en jäkla tid eftersom man inte har en aning om i vilken årdning man ska skruva grejerna. Sen att alla bultar sitter som berget gör ju inte saken lättare. Har fått tagit fram den stora mutter knackaren för att få loss några. Ett par bultar har jag fått skurit bort å en har jag dragit av. Det jag är mäst fundersam över just nu är hur jag ska få bort torx bultarna som håller fast drivaxlarna, dom sitter så satans hårt att jag börjar vridit sönder mitt torx bits :( har fått lös nogon skruv, när dom väl lossnat går det lätt. så funderar på antingen ta en stor tång å försöka få lös dom eller så kapar/borrar jag bort dom å sen gängar ut dom med en tång. Någon som har nått tips? Annars har jag fått ut rattstången, vxl-låda å hela bakaxel, i morgon skall resten lös. Inkl riva ner bakaxeln i dess delar, jädra så tung hela paketet var. Edited April 29, 2007 by Airman Quote
Fredrik i Trollhättan Posted April 29, 2007 Posted April 29, 2007 Done that. Bin there. Enklast är att såga av skallarna på drivaxelskruvarna och dra av axeln från diffen. Tänk på att vänster drivaxelmutter är vänstergängad och alltså ska släppas medsols... Vill du göra allt det där i skruvstäd kan du öppna diffkåpan och ta bort låsringarna som håller utgående axlar så är det bara att dra ut. Quote
Thomas Posted April 29, 2007 Posted April 29, 2007 får du plats med en rörtång så kan man få loss d et mesta. den drar ihop sig ju mer du drar. jag brukar få använda sådan vid torx på bromsok. Quote
Krolleg Posted May 8, 2007 Author Posted May 8, 2007 (edited) Dags att updatera lite då. Problemet med drivaxlarna löstes genom att köpa en riktig härdad torx bits. Det gick hårt åt dessa med, och de blev också vridna så 2st gick det åt. En enda bult fick jag kapa bort med rondell och sedan gänga ut resten med en stor rörtång. Nu är det mästa nere i småbitar så nästa delmoment blir att blästra och renovera upp alla delarna. Kommer ev att pulverlacka det mästa så ska nog inte ha några problem i framtiden :) Ska även få tag i ett garage, har ett hemma hos brosan men det vill han hälst ha själv så det är en nödlösning. Men när garage frågan är löst är det dags att beställa kitet :D Mer bilder kan ses under denna länk klicka på "bilar > tiger supercat" http://airman.filefanatic.com/ Här är en hel hög med diverse smådelar. Edited May 8, 2007 by Airman Quote
Krolleg Posted June 10, 2007 Author Posted June 10, 2007 Nu har jag kommit igång med renovering av lite delar. De delar jag gjort än så länge är fixat till bromskivorna fram. ena bakskivan men den måste svarvas ner lite för att bli jämn. Börjat lite smått med diverse broms delar, hjuhubbarna är hos en bekant som ska montera isär dom. Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.