Jump to content

Bärarmar å Fästen


Borken

Recommended Posts

Hej

Jag är inne på tredje varvet med bärarmar, de första blev för klena(bokvariant) de andra köpte jag men jag gillade inte svetsarna(raldes) de tredje jag jag precis svetsat.

Frågan är stötdämparfästena jag har Gaz coilovers med gummibussning 32 mm bred, finns det någon anledning att göra fästet bredare?

Jag ser att många kör med brada fästen och distanser. Hur kralliga bultar bör man ha på stötisarna, M12?

Nästa fråga är hur mycket offset vågar man ha på de övre bärarmarna? Är det nån som i minnet kommer ihåg hur mycket som krävs för 8° caster(trail??)?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Lite intresserad hur svetsarna ser ut på raldesbärarmarna. Enligt rykten skall dessa komma från GTS, och han brukar göra bra saker*

Har du några bilder?

* men han kan inte leverera eller hantera kunder :)

Link to comment
Share on other sites

Att ha bredare fäste och köra med distanser (brickor) är ett smart sätt för att kunna flytta bärarmarna fram eller bak och på så sätt ändra caster. Att göra samma sak med stötdämparfästet ser jag ingen vits med.

De flesta kör med M12 till bärarmarna och stötdämparna brukar väl ha 12 mm eller ½tum hål så kör M12!

Link to comment
Share on other sites

Lite intresserad hur svetsarna ser ut på raldesbärarmarna. Enligt rykten skall dessa komma från GTS, och han brukar göra bra saker*

Har du några bilder?

* men han kan inte leverera eller hantera kunder :)

Jag fixar bilder ikväll! Jag tyckte en del av svetsarna såg kalla ut.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har halvtumshylsor men kör med M12 bult. jag kollade lite på det där och jag såg ingen vits med att betala dyrt för 1/2" när M12 är så mycket billigare här i sverige. Jag har rivit min bil efter sommaren och det finns inte tillstymmelse till förslitning på varken bult eller hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Halvtums bult kan man få tag på ganska lätt. När jag beställde dämpare såg jag till att det blev med 12 mm hål i bussningen efter tips på detta underbara forum!

EDIT: Såg Micaels inlägg efter att jag postat mitt, trodde inte halvtums var så dyrt...

Edited by Rikard Larsson
Link to comment
Share on other sites

Allt är ju relativt. 1/2 är inte så jätte mycket dyrare.

Men det är krångligare att få tag på. Man kan inte slinka in på Jula och köpa 4 st 1/2":re. Sen tycker iallfal jag det är jobbigt att ha olika gängor. Man kan ge sig fasen på att när man behöver en M12 mutter så hittar man bara 1/2" i mutterlådan och vise versa.

När jag kollade upp detta var jag i väg till en järnaffär och köpte en 1/2" bult för att se om den glappade lika mycket som en M12:a. Men när jag kom hem hade jag fått en M12:a likförbannat :(

Link to comment
Share on other sites

Bilder på raldes länkarmar!

post-171-1169569822_thumb.jpgpost-171-1169569843_thumb.jpgpost-171-1169569853_thumb.jpg

Det är svårt att fota svetsar men som ni ser är det lite kallsvetsar och porer.

Nog för att jag tror det håller ändå, men jag har ingen lust att chansa på sfro 1.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som att bärarmarna är mig svetsade ??. Om jag har fattat rätt så är bara tillåtet att svetsa tig eller pinne til bärarmar.....

Lars H. :wacko: :wacko:

Edited by Lars H
Link to comment
Share on other sites

Det ser ut som att bärarmarna är mig svetsade ??. Om jag har fattat rätt så är bara tillåtet att svetsa tig eller pinne til bärarmar.....

Lars H. :wacko: :wacko:

Vad skulle vara anledningen till att man inte får köra med MIG?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Hållfastighet på svetsen skiljer mycket på vad för svetsning man använder. Om jag kommer i håg rätt så är det det att vid migsvets utsätts matrealet för stark värme på ett litet område och det bildas områden vid sidan om svetsen som blir välldigt hårda och det riskerar att spricka men vid tig svetsning blir det mer homogent genom svetsen och matrealet vid sidan om svetsen.

Med svetsning med pinne blir det en mycket bättre innbränning men val av pinne är viktig för att få den hållfastighet som man strävar efter.

Jag är inte någon svetsguru så det finns nog någon annan här på forumet som kann förklara det här bättre.

Lars H

Link to comment
Share on other sites

förvisso är en väl utförd tig eller``pinn´´svets oftast starkare än en Mig/mag svets.. därmed inte sagt att dom är dåliga..det underförutsättning att svetsen är bra utförd ..

Link to comment
Share on other sites

Dom där skulle jag skicka tillbaka. Ser inte roliga ut. Släng upp en bild på locostbuilders så blir det liv i luckan :)

Jag har aldrig sett några regler att bärarmar måste vara svetsade med tig eller pinne. En bra migsvets duger gott till att svetsa bärarmar med.

Link to comment
Share on other sites

Jo förvisso så är TIG en bättre metod.

Men tänk också på att det är lite beroende på applikation, nu rörde det sig om säkert totalt 60 cm svets på grov plåt.

Med så lite material som man svetsar på, så tror jag att allt blev tillräckligt varmt tillräckligt länge för att minska spänningarna i zonen mellan svets och material (jag har svårt att se att det skulle bli varmare med TIG). Genombränningen är väl inget problem så länge det finns ström?

Jag trodde pinne hade mer fördelen av att man kunde välja olika tillsatsmaterial beroende på applikation. Fast det klart på fartygsplåt så brukar väl pinne vara teh shit.

Men ok det finns alltid någon som kan mer om svets, jag tror MIG/MAG funkar rätt applicerat. Ändock TIG:ar jag fast bussningsrören :)

Jo jag borde nog returnera dom, men att skicka tillbaks något till england känns jobbigt :( Om någon känner suget, så får ni gärna lägga upp en tråd på LoCostbuilders, det finns tom en tråd om dessa bärarmar.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Jag har i bakhuvudet någonstans att val av svetsmetod är ovidkommande sålänge resultatet är OK. Har för mig att det var Therealpinto som skrev det i ett inlägg för längesedan.

Angående svetsarna ovan så ser de inte bra ut, hade säkert hållit men ändå... De är som vi säger på bred skånska "puggemurade"!

Link to comment
Share on other sites

Jo man kanske skulle ta dom värsta svetsrna antingen som du säger eller också slipa bort och göra om.

Fast jag har redan tillverkat egna bärarmar så behovet finns egentligen inte längre.

Nån som hade pejl på min andra fråga om offset? Hur mycket total offsett krävs för att uppnå 8° caster med taunusspindlar?

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Hej

Jag är inne på tredje varvet med bärarmar, de första blev för klena(bokvariant) de andra köpte jag men jag gillade inte svetsarna(raldes) de tredje jag jag precis svetsat.

Frågan är stötdämparfästena jag har Gaz coilovers med gummibussning 32 mm bred, finns det någon anledning att göra fästet bredare?

Jag ser att många kör med brada fästen och distanser. Hur kralliga bultar bör man ha på stötisarna, M12?

Nästa fråga är hur mycket offset vågar man ha på de övre bärarmarna? Är det nån som i minnet kommer ihåg hur mycket som krävs för 8° caster(trail??)?

/Janne

Kan nämna att GAZ gummibussningar ej håller för konbanekörning .... byt ut dessa bussningar med EN gång !!

Link to comment
Share on other sites

med så mycket svets som det är på dem så håller de. inga problem. är de svetsade på undersidan.

de gjorde en test på tv och 12,5 mm lång migsvetsfog lyfte de 1000 kilogram med utan att svetsen gav vika.

och de bultar du fäster ihop bilen med har mindra material än en liten del av svetsen. och nog är väl minst 80% av svetsen

inbränd.

Link to comment
Share on other sites

Du har förmodligen rätt, bussningarna kändes lite mjuka. Vad byter man dom till?

Jo, där var svets på baksidan och jag tippar på att det bara är ca 5% som är kallt. Fast en mycket större del av svetsen var ju ful :) Som sagt jag tror också det håller men jag vill inte ha en SFRO anmärkning på det dessutom så ville SFRO ha 3 mm:s gods i bärarmarna. I dessa känns det som det snarare är 2 mm.

/Janne

Link to comment
Share on other sites

med så mycket svets som det är på dem så håller de. inga problem. är de svetsade på undersidan.

de gjorde en test på tv och 12,5 mm lång migsvetsfog lyfte de 1000 kilogram med utan att svetsen gav vika.

och de bultar du fäster ihop bilen med har mindra material än en liten del av svetsen. och nog är väl minst 80% av svetsen

inbränd.

:icon_smartass1:

Det var Mark Evans som testade sina svetsfärdigheter. Han hade hört att en tum svets kunde lyfta ett ton och provade en halv tum med 500 kg. Och det gick bra.

Link to comment
Share on other sites

Jag får väl visa det egna mästerverket, nu när jag dissat raldes....

Som sagt skitsvårt att fota svetsar.

Jag är defenetivt en amatör, men av någon underlig anledning litar jag mer på min svetsning än raldes :)

Det är lite råge på svetsen, inga smältdiken vad jag kan se.

Fogen var rejält förberedd, och varje sida svetsad i 4 omgångar dvs 16 strängar totalt.

post-171-1169646307_thumb.jpg

Fire away :515:

/Janne :)

Link to comment
Share on other sites

Jag är liksom andra amatör men jag tycker det ser fantastiskt fint ut! Jag skulle vara glad om jag kunde lika bra.

Då jag inte börjat på mina armar ännu har jag dock en fråga, har du snittat röret och "fällt in" plåten i röret och sedan svetsat igen snittet eller lagt den dikt-an och sedan svetsat plåten mot röret?

Skulle det finnas fördelar med att snitta och fälla in plåten eller försvagar man röret för mycket i änden?

/Fredrik

Link to comment
Share on other sites

Tack, jag tror dock inte du har några problem å åstadkomma samma, kör med en krallig svets bara.

Dikt an, röret är bara slitsat längst fram. Jag tror inte man vinner något på att slitsa upp hela vägen (jag kopierade bärarmen från raldes).

/Janne

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...